Cztery pierścienie świętują urodziny Audi A3. 20 lat temu, podczas Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych (IAA) we Frankfurcie nad Menem, koncern z Ingolstadt po raz pierwszy zaprezentował swój przebojowy model. Dzisiaj, to kompaktowe auto segmentu premium dostępne jest w zależności od rynku w czterech wersjach nadwozia i z czterema różnymi rodzajami napędu.
Model A3, Audi po raz pierwszy przedstawiło na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych (IAA) we Frankfurcie, w 1996 roku. Ten zupełnie nowy wówczas samochód, bazował na platformie Golfa IV, który pojawił się w 1997. Już pierwsza generacja Audi A3 charakteryzowała się jakością i wyposażona była w rozwiązania techniczne właściwe wcześniej wyłącznie samochodom klasy wyższej. Stąd model ten uchodzi za założyciela segmentu samochodów kompaktowych klasy premium. Na początku, Audi A3 było dostępne wyłącznie jako trzydrzwiowy hatchback w trzech wariantach wyposażenia i z czterema różnymi silnikami – benzynowymi i wysokoprężnymi. We wrześniu roku 1998, Audi wyposażyło A3 w stały napęd na cztery koła quattro. Był to pierwszy przypadek zastosowania tego typu napędu w samochodzie kompaktowym. W marcu roku 1999, rodzina A3 powiększyła się o wariant pięciodrzwiowy.
Wiosną tego samego roku, cztery pierścienie poczyniły kolejny krok w rozwoju A3, prezentując jego sportową wersję – Audi S3. Rzędowy, czterocylindrowy silnik o pojemności 1,8 litra, z turbosprężarką i pięcioma zaworami na cylinder, generował moc 154 kW (210 KM).
Podzieloną na dwie części osłonę chłodnicy Audi A3 drugiej generacji, zastąpiła w 2005 roku pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe, stając się od tego momentu jednym z najbardziej charakterystycznych elementów samochodów z Ingolstadt. W 2008 roku zadebiutowało Audi A3 Cabriolet z klasycznym dachem tkaninowym, stając się tym samym pierwszym wariantem tego modelu z otwartą karoserią.
Trzecia, aktualnie produkowana generacja Audi A3, po raz pierwszy dostępna jest także jako limuzyna. Audi A3 Limousine miało premierę w 2012 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie. W 2016, cała seria A3 została technicznie odmłodzona.
Audi RS 3 Sportback to jej sportowa awangarda. Pierwsze jej wcielenie pojawiło się na drogach w roku 2011. Samochód wyposażony był wtedy w potężny silnik o mocy 250 kW (340 KM). Kolejna odsłona sportowej wersji z jednostką napędową o mocy 270 kW (367 KM), wyjechała na drogi w roku 2015.
Na tegorocznej Wystawie Samochodowej w Paryżu, cztery pierścienie zaprezentowały Audi RS 3 Limousine – pierwsze kompaktowe Audi z emblematem RS w wersji sedan. Napędza je motor 2.5 TFSI o mocy 294 kW (400 KM) – najmocniejszy na świecie seryjnie produkowany silnik pięciocylindrowy.
Kokpit: od analogowego po cyfrowy
Pierwsza i druga generacja Audi A3 wyposażone były w analogowy obrotomierz i analogowy prędkościomierz. Najnowsze wcielenie A3, na życzenie może być wyposażone w kokpit cyfrowy – Audi Virtual Cockpit. Mając na pokładzie takie rozwiązanie, wszystkie najważniejsze, związane z jazdą informacje, obserwować można na wysokiej rozdzielczości ekranie TFT o przekątnej 12,3 cala. Przy pomocy przycisku „View” na wielofunkcyjnej kierownicy, prowadzący auto może przełączać pomiędzy dwoma widokami. W widoku klasycznym widzimy obraz dużych, wyglądających niczym analogowe, zegarów. W widoku progresywnym dominuje natomiast centralne okno, w którym najwięcej miejsca zajmuje mapa nawigacji lub łatwe do odczytania listy telefonu, radia oraz sprzętu audio. Obrotomierz i prędkościomierz przedstawiane są wtedy jako małe, okrągłe zegary, umieszczone po bokach ekranu.
Układ przeniesienia napędu: pierwsza dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów
Audi A3 drugiej generacji było pierwszym samochodem produkcji seryjnej wyposażonym w inspirowaną wyścigami elektrohydrauliczną, dwusprzęgłową skrzynię biegów. Skrzynia ta błyskawicznie zmieniała biegi, bez uszczerbku w sile ciągu, dając tym samym możliwość prawdziwie sportowej jazdy. Dziś, automatyczna dwusprzęgłowa skrzynia S tronic ma ugruntowaną pozycję i jest dostępna prawie we wszystkich rodzinach modelowych Audi.
Światła: od halogenowych po diodowe Matrix
Na przykładzie Audi A3, prześledzić można rozwój technik oświetlenia na przestrzeni ostatnich 20 lat. Pierwsze Audi A3 miało reflektory halogenowe. Dzisiaj, standardowo wyposażane jest w reflektory ksenonowe. Na życzenie, nie oślepiając przy tym innych uczestników ruchu drogowego, światłem łudząco podobnym do światła dziennego, drogę oświetlić mogą reflektory diodowe Matrix.
Światło drogowe reflektorów diodowych Matrix wytwarzane jest przez 15 diod umieszczonych w każdej jednostce. Do emisji wiązki świetlnej używają one trzech reflektorów. Kamera umieszczona we wstecznym lusterku dostarcza informacji do układu sterującego, który w zależności od potrzeb pojedynczo włącza i wyłącza poszczególne diody, a także dodatkowo przyciemnia je na 64 sposoby. W ten sposób reflektory diodowe Matrix mogą emitować światło na kilka milionów sposobów. Dodatkowo oświetlają też znaki drogowe z mocą mniejszą nawet o 30 procent, aby światło, które się od znaków odbija, nie oślepiało kierowcy.
Systemy wsparcia: na prostej ku autonomicznej jeździe
Duża ilość systemów wsparcia kierowcy w modelu A3 to wzorcowy przykład szybkiego rozwoju systemów elektrycznych i elektronicznych Audi. Najnowsza generacja tego modelu oferuje różne systemy, np. aktywnego asystenta toru jazdy Audi active lane assist i system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front z funkcją ochrony pieszych.
Przełomowym rozwiązaniem, jest montowany w najnowszym A3 opcjonalny asystent jazdy w korkach. System ten utrzymuje samochód w stałej odległości od jadącego przed nim pojazdu. Gdy klient zestawi asystenta jazdy w korkach z automatyczną skrzynią biegów S tronic, to jego Audi A3 po krótkim przystanku spowodowanym zatrzymaniem korka, automatycznie ponownie rozpocznie jazdę. W powolnym ruchu z prędkością do 65 km/h, asystent jazdy w korku może na krótko przejąć też funkcję kierowania samochodem, o ile jednak poruszamy się po autostradach lub innych drogach wysokiej jakości. To ważny krok w kierunku autonomicznej jazdy.
Przebojowy model: ponad cztery miliony sprzedanych egzemplarzy
20 lat Audi A3: na rynku niemieckim, kombinacje wariantu karoserii, silników, skrzyń biegów i rodzajów napędu, dają aż 54 wersje tego kompaktowego samochodu segmentu premium. Audi A3 to światowy gracz, obecny na drogach ponad stu krajów na całym świecie. Audi A3, A3 Sportback, A3 Sportback e-tron i A3 Sportback g-tron, produkowane są w zakładach w Ingolstadt. W 2001 koncern przeniósł częściowo produkcję Audi A3 do fabryki w wegierskim Győr. Z taśmy produkcyjnej zjeżdżają tam modele Audi A3 Limousine i A3 Cabriolet. W zakładach w chińskim Foshan, Audi produkuje modele Audi A3 Sportback i A3 Limousine przeznaczone wyłącznie na chiński rynek. Od rozpoczęcia produkcji dwadzieścia lat temu, powstały ponad cztery miliony egzemplarzy tego modelu.
Źródło:Audi