Dostawa i dystrybucja niektórych ładunków narzuca konieczność zastosowania specjalnych pojazdów oraz sprzętu. Jest cały szereg tzw. zadań specjalnych, w których zastosowanie naczepy niskopodwoziowej jest nieocenione. Do czego służy, jakie daje możliwości i jakie rodzaje naczep niskopodwoziowych są dostępne na naszym rynku?

Czym jest naczepa niskopodwoziowa?

Naczepa niskopodwoziowa charakteryzuje się otwartą przestrzenią ładunkową w formie nieogrodzonej platformy. Jak sama nazwa wskazuje to rodzaj platformy transportowej, której próg załadunkowy znajduje się nisko. Najczęściej eksploatowana jest w transporcie, do przewożenia ponadnormatywnych ładunków. 

Do czego służy naczepa niskopodwoziowa?

Naczepy niskopodwoziowe służą do transportu różnego rodzaju ładunków ponadgabarytowych. Należy do nich transport maszyn rolniczych, transport maszyn budowlanych, kontenerów, elementów konstrukcji budowlanych. Naczepy przeznaczone są także do transportu nowych samochodów osobowych opuszczających fabrykę, jak i zbiorników czy stacji kontenerowych. 

Jakie możliwości daje naczepa niskopodwoziowa?

Dzięki nisko położonej platformie środek ciężkości całej naczepy niskopodwoziowej razem z ładunkiem znajduje się bardzo nisko. Ma to wpływ na stabilność ładunku i umożliwia jego nadzorowanie. Jest to ważny argument dla kierowcy, ponieważ w trakcie transportu naczepa jest stabilna, nie jest szczególnie poddawana działaniom warunków atmosferycznych, np. wiatrom czy innym czynnikom destabilizującym. Również transport po zakrętach przy tego rodzaju platformie minimalizuje ryzyko przewrócenia składu. Niebagatelne znaczenie ma również sprawna realizacja załadunku, jak i rozładunku. To ważny argument dla bezpieczeństwa operatorów. Nisko ulokowany próg załadunku nie pociąga za sobą podnoszenia ładunku na znaczną wysokość, a tym samym nie stwarza ryzyka wypadku. 

Jakie rodzaje naczep niskopodwoziowych są dostępne na rynku?

Przeglądając oferty naczep może nas zaskoczyć ich skala i rozpiętość. Dysproporcja naczep niskopodwoziowych pod względem budowy i możliwości jest duża. A zakres maksymalnej ładowności – nieograniczony. W transporcie ponadnormatywnym stosuje się wiele wersji naczep niskopodwoziowych. Najbardziej popularne i używane są naczepy typu:

  • semi – to najbardziej popularny i uniwersalny typ naczepy niskopodwoziowej. Jest to pojazd z ,,balkonem” i właściwym pokładem ładunkowym, który jest nieco niżej 700 – 1050 mm nad podłożem. Model ten często wyposażony jest w wysuwane poszerzenia.
  • tiefbett – ten typ naczep niskopodwoziowych charakteryzuje się zagłębionym właściwym pokładem ładunkowym, który znajduje się na wys. ok. 500 mm nad podłożem. Właściwy pokład ładunkowy można wydłużyć poprzez dołożenie lub rozciągnięcie specjalnych elementów. 
  • platformy – charakteryzują się całkowicie płaskim pokładem ładunkowym. Rozciągane platformy wyposażone są na ogół w trzy osie o podwójnym ogumieniu. Do przewozu bardzo długich lub ciężkich ładunków stosuje się platformy wyposażone w cztery lub pięć osi również o podwójnym ogumieniu. 
  • modułowe – to najbardziej skomplikowane i najdroższe typy naczep niskopodwoziowych. Pojazd składa się modułów, z których każdy ma najczęściej 4-12 osi. Regułą są dwie osie, które mają podwójne ogumienie obok siebie. Możliwości łączenia modułów jest nieograniczona, jak również ich ładowność.   

W pierwszej chwili skala ofert naczep niskopodwoziowych może nas zdziwić, jednak dzięki temu możemy wybierać w starszych i nowszych modelach, sprawdzając parametry techniczne i ceny oferowanych naczep niskopodwoziowych.

Przeglądając ofertę naczep niskopodwoziowych warto zwrócić uwaŋę charakterystykę sprzętu, zabudowę, osie, czyli ich liczbę i zawieszenie, ładowność oraz  na markę. Broshuis, Emtech, Faymonville, Goldhofer, Nooteboom czy Ozgul to tylko niewielki fragment renomowanych producentów niskopodwoziówek, na które warto zwrócić uwagę.

Share.

Leave A Reply