Dziś większość firm posiadających floty składające się z co najmniej 10 samochodów stosują monitoring GPS. Jednak jeszcze kilka lat temu nie było to tak oczywiste, a usługa ta była częściej luksusem niż realną wartością dodaną do firmy.
Dla przedsiębiorstw, które dopiero teraz planują wdrożenie tej technologii do swojej floty, mam bardzo dobre wiadomości. Krzywa korzyści w porównaniu do krzywej wydatków związanych tym rozwiązaniem jest bardzo atrakcyjna. Na rynku pojawia się coraz więcej firm oferujących takie usługi, a i ich oferta w związku z rozwojem technologii jest coraz bardziej rozbudowana.
Jak działa monitoring
Obecnie usługa ta opiera się, jak sama nazwa wskazuje, głównie na lokalizatorze GPS, który pozwala monitorować położenie pojazdu, a dzięki modemowi GPRS wysyłać dane na bieżąco do centrali. Jednak moduł GPS to nie jedyny czujnik jaki może być zamontowany w samochodzie. Dodatkowe czujniki mogą odczytywać również inne parametry pracy pojazdu, jak choćby stan paliwa czy styl jazdy przejawiający się w ilości hamowań i przyspieszeń oraz obrotach silnika.
Kto na tym korzysta
Obecne systemy pozwalają nie tylko na lokalizowanie samochodu na cyfrowej mapie czy nadzór nad stanem paliwa, wraz z dokładną kontrolą tankowań. To także dynamiczne reagowanie na aktualne problemy na trasie, takie jak korki czy wypadki, umożliwiające korygowanie wczesnej zaplanowanej trasy przejazdu w uzgodnieniu z centralą co szczególnie ważne jest w przypadku transportów wielkogabarytowych. Pozwala to nie tylko zaoszczędzić pieniądze, ale także czas i bez opóźnień dotrzeć na miejsce.
Nie tylko pracodawca korzysta na implementacji takiego sytemu. Monitoring pojazdów gps ma także swoje plusy dla samych kierowców. Zwiększa bezpieczeństwo nie tylko transportu, ale przede wszystkim prowadzącego pozwalając reagować natychmiastowo na niezgłoszone i nieplanowane wydarzenia podczas przejazdu.
Aby jednak cieszyć się wszystkimi korzyściami płynącymi z tej technologii warto przed jej wdrożeniem poświęcić trochę czasu i energii na zapoznanie się z ofertami wielu firm i zrozumienie poszczególnych usług jakie oferują. Pozwoli to nie tylko wybrać najlepszego dostawcę, ale także dopasować jego ofertę do własnych potrzeb. Bo nie chodzi o to by mieć coś dobrze, ale by mieć dobrze i za to nie przepłacać.