Od 16 do 19 czerwca br. w Turynie odbywało się duże wydarzenie upamiętniające 80-lecie Fiata 500 „Topolino”. Ten kultowy samochód zaistniał nie tylko we włoskiej historii, jako punkt odniesienia w motoryzacji przed drugą wojną światową. Był to pierwszy ekonomiczny samochód Fiata sprzed wojny, który zrewolucjonizował świat produkcji samochodów i kulturowego postrzegania auta: dzięki Topolino samochód stał się osobistym przedmiotem, umożliwiającym dużą swobodę przemieszczania się.
Obchody święta rozpoczęły się w Lingotto, gdzie ponad dwieście egzemplarzy Topolino wjechało po słynnej, spiralnej rampie i zatrzymało się na torze testowym usytuowanym na dachu legendarnej fabryki, gdzie w 1936 roku rozpoczęła się produkcja Topolino. Tym ambitnym projektem, inżynier Dante Giacosa miał zamiar uczynić z samochodu osobowego bardziej dostępny dla szerszej publiczności środek lokomocji. Produkowany do 1955 roku Fiat 500 Topolino było bezdyskusyjnym bohaterem w procesie odbudowy i rozwoju Włoch.
Topolino przejechały także z Lingotto do Castello di Pralormo. Na czele kolumny pojawi się należący do Dantego Giacosy egzemplarz, który teraz wystawiany jest w Centrum Historii Fiata.
W kolejnych dniach trwania imprezy samochody „odwiedziły” Pałacyk Myśliwski w Stupinigi, zamek w Racconigi, Moncalieri i wiele innych symbolicznych miejsc Turynu: plac Vittorio Veneto, stadion Juventusu, Mirafiori Motor Village i Muzeum Motoryzacji. To właśnie w Narodowym Muzeum Motoryzacji w Turynie odbyło się spotkanie na temat dziedzictwa zabytkowych samochodów zatytułowane „Back to the future”, prowadzone przez Roberto Giolito, Szefa ds. Dziedzictwa FCA Italy.
Bazując na ugruntowanej opinii, że Fiat 500 Topolino był wyrazem wszechstronnego fenomenu motoryzacyjnego odzwierciedlonego w innowacyjnym silniku, ramie, zawieszeniu i przestronności wnętrza, Roberto Giolito opowiedział o cennej spuściźnie pozostawionej przez ten rewolucyjny samochód i jego wpływie koncepcyjnym i technicznym na kolejne modele.
Turyn i Lingotto to naturalne miejsca organizacji tych upamiętniających imprez. Otwarty w 1923 roku zakład Fiata jest do dziś dnia podziwiany za nowoczesność i elegancję pionowej zabudowy oraz za rozwiązanie w postaci toru testowego na dachu, który kiedyś nawet wzbudził podziw sławnego architekta Le Corbusier’a. Jeszcze zanim ukończono dzieło, to, co miało stać się miejscem pracy, stało się symbolem włoskiego przemysłu, przebijając się w ten sposób do masowej świadomości.
To tutaj z linii produkcyjnych zjeżdżały samochody, które jeździły przez dziesięciolecia i przyczyniały się do rozwoju motoryzacji we Włoszech dopóty, dopóki masowa produkcja nie została przeniesiona do bardziej nowoczesnych zakładów, idąc z duchem czasu. Jednak fabryka Lingotto potrafiła się wydźwignąć i sprostać potrzebom zmieniającego się miasta i od symbolu industrialnej archeologii, fabryka przeszła długi proces restrukturyzacji wewnętrznej, zachowując niezmieniony, historyczny wygląd zewnętrzny. Lingotto stało się kultowym miejscem, w którym światło dzienne ujrzał samochód, który na stałe i niezachiwanie jest w pamięci i w historii motoryzacji.
Źródło: Fiat