TEST | Traficar – carsharing na Śląsku i w Zagłębiu – opinie, recenzje, koszty

0

Carsharing czyli możliwość wynajęcia auta na godziny czy nawet minuty to usługa uruchomiona przez Traficar po raz pierwszy 2016 roku w Krakowie. Obecnie działa już w 6 regionach Polski, a we flocie znajdują się Renault Clio oraz Ople Corsa. Niedawno do tego zestawu dołączyły także Renault Kangoo, które w ramach usługi TrafiCargo mają za zadanie pomóc w przewiezieniu zakupów dokonanych w Ikei. Od 20 marca 2018 z Traficara mogą korzystać również mieszkańcy Śląska i Zagłębia.

W regionie Śląsko – Dąbrowskim dostępnych jest 300 samochodów i rzeczywiście to widać. Podróżując się po ulicach Zagłębia co rusz spotykam zaparkowane czy też poruszające się charakterystyczne srebrne Clio z fioletowo – granatowym oznakowaniem. Dlatego też na własnej skórze postanowiłem sprawdzić czy taka usługa ma sens i czy korzystanie z niej jest wygodne.

Do tej pory w podobnej formie korzystałem jedynie z bikesharingu, czyli publicznych rowerów dostępnych w specjalnych stacjach. W porównaniu do niego carsharing jest o tyle wygodniejszy, że zarówno odbiór jak i, przed wszystkim, pozostawienie samochodu może się odbyć w niemalże dowolnym miejscu (strefy na mapie zaznaczone na zielono), dzięki czemu nie ma konieczności poszukiwania stacji parkingowej.

Mapa stref parkingowych w województwie Śląskim

 

Podobnie jak w przypadku rowerów, również TrafiCar oferuje startowe bezpłatne minuty, z tym że tylko dwie, które jednak pozwolą zapoznać się z samochodem i dostosować pozycję za kierownicą.

Rejestracja

Zanim jednak usiądziemy za kierownicą Renault Clio 0.9 TCe, konieczna jest rejestracja na stronie traficar.pl lub za pomocą aplikacji dostępnej zarówno na Android jak i iOS. Jest ona bardzo prosta i trwa zaledwie kilka minut. Podczas niej konieczne jest podanie, oprócz danych teleadresowych również numeru PESEL oraz prawa jazdy a także przesłanie jego zdjęcia. Końcowy etap polega na dodaniu karty kredytowej.

Same samochody są czyste, a przede wszystkim dobrze wyposażone. Na pokładzie oprócz elektrycznie sterowanych lusterek, szyb przednich i klimatyzacji znajdziemy także nawigację dzięki której będziemy mogli poruszać się bez problemu nawet po ulicach obcego sobie miasta.

Dostępność

Ważnym aspektem oferty Traficara jest bliskość samochodów. Póki co na Śląsku i w Zagłębiu nie jest on zbyt popularny wśród użytkowników (samochody częściej stoją niż jeżdżą). Przykładem tego może być choćby sytuacja po moich dwóch ostatnich przejazdach, gdy samochód stał niewykorzystany przez 36 godzin zanim ponownie ruszył z miejsca.

 

To i flota składająca się ze wspomnianych wcześniej 300 Renault Clio (plus cztery Kangoo w systemie TrafiCargo) sprawiają, że do najbliższego samochodu mamy przeciętnie maksymalnie 500 metrów i kilka minut drogi.

EDIT:

W miarę pisania testu, popularność Traficara wzrastała. I tak w kolejnych dniach zaparkowane pod moim domem Clio stało nie dłużej niż 12 godzin. W dodatku zwiększyła się odległość do najbliższego dostępnego samochodu (więcej egzemplarzy było w ruchu). Jednak dalej maksymalna odległość wynosiła nie więcej niż ok 1km.

Traficar versus…

Internet i sieci społecznościowe sprawiły, że komuna wróciła. Wspólne posiadanie, lub użytkowanie danej rzeczy jak rowery w systemie Veturilo, BlaBlaCar, Uber czy właśnie Traficar spowodowały że coraz mniejsze zapotrzebowanie jest na…

…własny samochód

Aby móc porównać koszty TrafiCara z innymi środkami transportu należy przyjąć pewne założenia. Średnia prędkość jaką uzyskuje poruszając się ulicami Śląska i Zagłębia to ok 40km/h, tak więc przejechanie 100km Traficarem wyniesie 155zł.

Zakładając koszt benzyny na poziomie 5zł i przeciętnym spalaniu ok. 6 l/100km koszt przejechania 100km wyniesie ok. 30zł. Jednakże do tej kwoty należy dodać koszty amortyzacji samochodu (3000zł/rok), ubezpieczenia (1000zł/rok), napraw, obsługi i przeglądów bieżących (1500zł/rok). W sumie daje nam to dodatkowe 5500zł. Krótka operacja matematyczna pokazuje, że jeśli mamy zamiar przejechać rocznie mniej niż 4400km to teoretycznie Traficar jest tańszy niż własny samochód. Teoretycznie, bo na pierwszy samochód w rodzinie się nie nadaje. Natomiast jeśli myślimy o zakupie drugiego, w tym wypadku warto rozważyć wszystkie za i przeciw.

…TAXI

Tutaj zdecydowanie wygrywa TrafiCar. Podobnie jak z niego, również z taksówki korzystamy w obrębie aglomeracji. Jak widać z poniższego porównania bez względu na trasę TrafiCar jest tańszy od taksówki. I tak przejazd spod dworca PKP w Sosnowcu pod Stadion Śląski w Chorzowie będzie niemal dwukrotnie tańszy a z kolei podczas przejazdu spod Uniwersytetu Ekonomicznego pod katowicką Bazylikę św. Ludwika Króla i Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny zaoszczędzimy co najmniej 8zł.

Im krótsza trasa tym procentowo różnica będzie większa, na korzyść Traficara, gdyż nie pobiera on opłaty początkowej. Nie musimy się też przejmować strefami czy taryfami. Taksówka ma jednak też swoje zalety. Przyjeżdżając do obcego miasta z czterema walizkami, raczej nie będzie nam się uśmiechać szukanie najbliżej zaparkowanego Traficara, a taksówkarz odbierze nas i wysadzi w dowolnym miejscu. Również po zakrapianej imprezie, Traficar jest wykluczony i pozostaje nam jedynie taksówka lub…

…UBER

To chyba najbardziej konkurencyjna do Traficara usługa, która dodatkowo jest równie innowacyjna. Ma wszystkie zalety taksówki (nie musimy być trzeźwi, odbierze i wysadzi nas w dowolnym miejscu) jak i Traficara (jest tania, innowacyjna).

Tutaj ciężko jest wybrać zwycięzcę. W przypadku krótkich tras (do kilku km) zdecydowanie wygrywa Traficar, gdyż nie płacimy opłaty początkowej, z kolei na dłuższych trasach Uber jest równie konkurencyjny cenowo i nie musimy szukać po mieście wolnego samochodu.

Podsumowanie

Traficar idealnie sprawdzi się jako „drugie auto w rodzinie”. Dzięki niemu zrobimy zakupy w kilku oddalonych od siebie sklepach i, w między czasie, przechowamy je w bagażniku, czego nie zaoferuje nam ani taksówka ani Uber. To świetny samochód dla studentów (nic dziwnego, że pod campusem Uniwersytetu Śląskiego często stoją nawet po trzy TrafiCary), dojazd na imprezę będzie nie tylko komfortowy ale i wyjątkowo tani, szczególnie gdy podzielimy go na pięć osób.

Usługa wdrożona przez firmę Express być może nie zastąpi nam prywatnego samochodu, ale wraz z komunikacją miejską, BlaBlaCarem i Uberem będzie jego idealnym uzupełnieniem i mocną konkurencją dla wyżej wymienionych.

 

Traficar

Traficar
9.8

Ocena końcowa

9.8 /10

Zalety

  • Innowacyjna usługa
  • Czyste i nowe samochody
  • Konkurencyjna cena
  • Wysoka dostępność
  • Intuicyjna aplikacja

Wady

  • Koniecznej jest dojście do zaparkowanego samochodu
  • Nie obejmuje wszystkich zagłębiowskich miast
Share.

About Author

Leave A Reply

Wprowadź CAPTCHA - chcemy wiedzieć, że nie jesteś botem *