Mark Rushbrook, dyrektor globalny Ford Performance Motorsports powiedział: Wyścigi fascynowały mnie przez całe życie, odkąd pierwszy raz w telewizji obejrzałem z moim tatą Grand Prix Monako. Stało się to zarówno moją pasją, jak i pracą – co z pewnością jest wymarzonym scenariuszem.

Od najwcześniejszych lat mojego życia Mustang był jego nieodłącznym elementem, począwszy od oglądania legendarnego Parnelli Jonesa, aż po prowadzenie globalnych programów wyścigowych Mustanga na pięciu z siedmiu kontynentów. Przez cały ten czas widok tych samochodów w telewizji lub na żywo sprawił, że tak bardzo pokochałem Mustanga.

Termin „barwy” zazwyczaj odnosi się do unikatowego malowania lub emblematu, wskazujących na przynależność, stosowanych często na strojach ludzi lub na pojazdach. U zapaleńców, „barwy” przywołują wspomnienia kultowych samochodów wyścigowych Forda i związanych z nimi sportowych wydarzeń. Wielu z was pewnie wspomina ulubione barwy wyścigowe lub niezapomniany numer kierowcy.

Aby upamiętnić niektóre z legendarnych modeli wyścigowych Mustangów z ostatnich 60 lat, Ford Performance z dumą przedstawia nowe fabryczne wyścigowe Mustangi GT3 IMSA w unikatowych barwach „Champion Spirit” (Duch Zwycięzcy). Jest to połączenie sztuki i historii, będące wyrazem pamięci dla malowań i motywów zapamiętanych z ośmiu znaczących modeli wyścigowych Mustangów. Nowe kreacje odzwierciedlają osiągnięcia Mustanga w wyścigach samochodów sportowych od 1964 roku. Wybór zaledwie ośmiu wzorów z długiej listy kultowych motywów był nie lada wyzwaniem.

„Gdy zobaczyłem ukończoną wersję, od razu skojarzyłem projekt z bogatym dziedzictwem i sportowym duchem, jaki towarzyszy ścigającym się Mustangom. Od pierwszego międzynarodowego sukcesu w Tour de France w 1964 roku, zaledwie kilka miesięcy po rynkowym debiucie, po niepowtarzalne barwy Motorcraft z 1985 roku, kiedy Mustang zdominował klasę IMSA GTO – wszystkie te motywy prezentują ważne momenty w historii modelu” – podsumował Mark Rushbrook.

Projektanci zastosowali artystyczne połączenie różnych motywów, tworząc nowe barwy, które stanowią świadectwo pamięci o sportowym dorobku Mustanga, a jednocześnie podkreślają moc Mustanga GT3. Każdy motyw historyczny jest przedstawiony jako znoszony w walce, co wyraża głębokie przywiązanie do tradycji, ale wkomponowane w projekt nowego Mustanga GT3. Wszystkie ważne zwycięstwa i mistrzostwa pchały Mustanga do przodu i wierzymy, że ten Duch Zwycięzcy będzie prowadził Mustanga również do przyszłych zwycięstw.

Fabryczne Mustangi GT3 IMSA GTD PRO, ścigające się pod szyldem Ford Multimatic Motorsports, zadebiutują w barwach „Champion Spirit” na torze WeatherTech Raceway w Laguna Seca (10-12 maja), a następnie wezmą udział w wyścigu na własnym terenie o Grand Prix Detroit (31 maja – 1 czerwca). Będą nadal występować w barwach specjalnych, zanim powrócą do tradycyjnych motywów w pełnym sezonie w Watkins Glen (20-23 czerwca).

Kalendarium

1964 – Mustangi w Tour de France: Zaledwie pięć miesięcy po debiucie, Mustangi przygotowane przez grupę Alan Mann Racing zakończyły pięcioletnią passę zwycięstw Jaguara w wyścigach klasy touring, zajmując pierwsze i drugie miejsce w wyczerpującym Tour de France – w 10-dniowej serii wyścigów i górskich podjazdów na dystansie 3500 mil. Spośród 56 startujących, dwa Mustangi znalazły się wśród 19 najlepszych, zdobywając dziewięć trofeów na prestiżowych europejskich torach, w tym Le Mans i Monza, z Peterem Proctorem i Andrew Cowanem za kierownicami.

1965 – Mustang GT350 w serii SCCA B Production: W 1964 roku, w ramach kampanii Total Performance, Ford zwrócił się do Shelby American o pomoc w homologacji Mustanga do wyścigów serii SCCA. Stworzony wtedy GT350, wzbogacony o liczne modyfikacje, zdominował mistrzostwa SCCA B-Production w 1965 roku. Kierował nim Jerry Titus, zdobywając trzy tytuły mistrzowskie z rzędu.

1966 – Shelby American Mustang: W inauguracyjnym sezonie SCCA Trans-Am Series w 1966 roku Tom Yeager i Bob Johnson zapewnili Mustangowi pierwsze zwycięstwo w Trans-Am w Mid-America 300. Mustang wygrał cztery z siedmiu wyścigów w tym sezonie, co dało mu tytuł mistrzowski.

1970 – Mustang Boss 302: W sezonie 1970 zespół Buda Moore’a, z kierowcami Parnellim Jonesem i Georgem Follmerem, zdominował SCCA Trans-Am Series, wygrywając sześć wyścigów i zapewniając sobie mistrzostwo producenta i kierowcy dzięki Mustangowi Boss 302.

1981 – Mustang GTX IMSA: W 1981 roku program wyścigowy Ford Motor Company odrodził się w wyścigach samochodów sportowych wraz z debiutem turbodoładowanego Mustanga Zakspeed Miller nr 6, prowadzonego przez Klausa Ludwiga. Chociaż w pierwszym wyścigu do zwycięstwa zabrakło zaledwie jednej dziesiątej sekundy, Mustang odniósł ważne zwycięstwa na torze Brainerd International Speedway i ponownie na torze Sears Point w klasie GTX, otwierając tym samym nowy rozdział Forda w wyścigach samochodów sportowych.

1985 – Mustang Roush IMSA: Mustang GTO Roush zakończył sezon 1984 serii IMSA na wysokiej pozycji dzięki zwycięstwom Williego T. Ribbsa i Wally’ego Dallbacha Jr. W tym samym roku Mustang wygrał dziewięć wyścigów IMSA. John Jones zdobył mistrzostwo kierowców, podczas gdy Lynn St. James odniosła trzy zwycięstwa, stając się pierwszą kobietą, która wygrała w tej serii i przyczyniła się do zdobycia przez Forda mistrzostwa producentów.

1987 – Mustang Roush IMSA: Podczas 24-godzinnego wyścigu Daytona w 1987 roku Mustang Roush z numerem 11, prowadzony przez Toma Gloya, Billa Elliotta, Lynn St. James i Scotta Pruetta, zajął pierwsze miejsce w klasie GTO.

1997 – Mustang Cobra Trans-Am: Sezon 1997 w serii SCCA Trans-Am upłynął pod znakiem dominacji Forda Mustanga. Tommy Kendall, prowadzący Mustanga Cobrę Roush All-Sport, zanotował 11 zwycięstw z rzędu, natomiast Mike Borkowski wygrał dwa ostatnie wyścigi sezonu. Kendall zapewnił sobie mistrzostwo kierowców trzeci rok z rzędu.

Share.

Leave A Reply