Nowy pojazd studyjny BMW Group to zapowiedź modelu Neue Klasse w wersji SAV. BMW Vision Neue Klasse X wprowadza estetykę, technologię, zrównoważony rozwój i filozofię Neue Klasse do segmentu Sports Activity Vehicle. Pierwszy w pełni elektryczny model oparty na nowej architekturze wejdzie do produkcji seryjnej w fabryce w Debreczynie (Węgry) w 2025 roku.

„Wraz z BMW Vision Neue Klasse model studyjny BMW Vision Neue Klasse X pokazuje szerokie spektrum naszego przyszłego portfolio modeli BMW. Czy to sportowa limuzyna ze wszystkimi jej wariantami, czy nowoczesna rodzina SAV – Neue Klasse może reprezentować różnorodność wszystkich modeli, które inspirują naszych klientów dziś i będą inspirować w przyszłości” – mówi Oliver Zipse, Prezes Zarządu BMW AG. „Tym samym podkreślamy, że Neue Klasse to znacznie więcej niż tylko samochód czy konkretna koncepcja, to nowa definicja marki BMW – i jednocześnie bardziej BMW niż kiedykolwiek dotąd”.

Firma zaprezentowała jasny obraz przyszłości marki podczas targów IAA 2023 prezentując limuzynę BMW Vision Neue Klasse. Najnowszy model studyjny pokazuje teraz, jak BMW wyobraża sobie przyszłość swoich modeli X. BMW Vision Neue Klasse X to uosobienie aktywnego stylu życia, wydajnej dynamiki i pewnej siebie prezencji. Jego design łączy w sobie klarowny język stylistyczny karoserii z jasnym i przestronnym wnętrzem. Specjalne inscenizacje świetlne i dźwiękowe potęgują w nowej generacji BMW iDrive intuicyjne cyfrowe doświadczenie użytkownika. Trzy cechy Neue Klasse jako samochodu elektrycznego, cyfrowego i cyrkularnego rozszerzone są o czwarty aspekt. System sterowania układu napędowego i jezdnego opracowany specjalnie dla Neue Klasse oraz technologia BMW eDrive szóstej generacji wynoszą zakorzenioną w istocie marki BMW radość z jazdy na nowy poziom. Do tego dochodzi odpowiedzialna koncepcja zrównoważonego rozwoju w produkcji, eksploatacji, demontażu i recyklingu.

Innowacyjne sterowanie układem napędowym i jezdnym: większa dynamika, większa precyzja, większa wydajność i jeszcze większa radość z jazdy.


Innowacyjny sposób sterowania układem napędowym i jezdnym zapewnia doskonałe, dostosowane do indywidualnych potrzeb wrażenia z jazdy. Bazuje on na nowym oprogramowaniu opracowanym przez BMW Group, który zapewnia w pojazdach Neue Klasse spójne właściwości jezdne w każdej sytuacji. Dwa z czterech nowych „supermózgów” w pojeździe zapewniają nowy wymiar radości z jazdy w Neue Klasse.

„Neue Klasse wznosi prowadzenie BMW na jeszcze wyższy poziom” – mówi o spektakularnych wrażeniach z jazdy Frank Weber, członek zarządu ds. rozwoju w BMW AG. „W samochodach BMW przyszłości pracować będą cztery zupełnie nowe „supermózgi”: wysokowydajne komputery, które inteligentnie łączą to, co wcześniej działało osobno. Pierwszy „supermózg” stworzyliśmy w stu procentach we własnym zakresie. Odpowiedzialny jest on za całą dynamikę napędu i jazdy. Posiada nawet dziesięciokrotnie większą mocą obliczeniową niż wcześniej. Drugi „supermózg” umożliwia pójście o krok dalej w zakresie automatyzacji jazdy.” – dodaje Weber. „W przyszłości połączymy cztery ważne sterowniki w jednym wysokowydajnym komputerze. Rezultatem tego będzie większa dynamika, większa precyzja, większa wydajność i jeszcze większa radość z jazdy”.

Stylistyka: charakterystyczna reinterpretacja modeli BMW X.

Również w połączeniu z dwubryłową konstrukcją modelu BMW X minimalistyczny język stylistyczny opracowany dla Neue Klasse oznacza duży przeskok w stylistyce nadwozia i wnętrza. W pełni elektryczna architektura pojazdu ze zwiększonym prześwitem oferuje nowe możliwości zwiększenia przestronności wnętrza. Umożliwia uzyskanie długiego rozstawu osi, krótkich zwisów karoserii i typowych proporcji BMW. Duże powierzchnie szyb i panoramiczny szklany dach tworzą wrażenie lekkiej, przestronnej przestrzeni uzupełnionej o tekstylia w ciepłych kolorach.

„BMW Vision Neue Klasse X daje pogląd na modele X w ramach Neue Klasse. To samo dotyczy naszych wyższych modeli: elektrycznych, cyfrowych i cyrkularnych” – mówi Adrian van Hooydonk, szef BMW Group Design. „Modele X zawsze będą mocnymi charakterami. Monolityczne, klarowne, z indywidualną, pionową interpretacją sygnatury świetlnej BMW”.

Mocna prezencja samochodu studyjnego to również zasługa nowej stylistyki przodu modeli BMW X. Pionowo ustawione moduły diodowe są nową interpretacją typowej sygnatury świetlnej BMW. Pośrodku przodu znajduje się atrapa chłodnicy BMW o trójwymiarowej rzeźbie i pionowych, podświetlanych konturach. Reflektory i atrapa chłodnicy tworzą razem pokaz świetlny aktywowany podczas zbliżania się do pojazdu i kontynuowany we wnętrzu.

Również tył prezentuje się mocno i atletycznie. Lampy tylne rozciągnięte mocno do środka stanowią poziomą interpretację typowego dla BMW kształtu litery L. Ich wydrukowane w 3D elementy mają indywidualnie sterowane natężeniem światła pozwalające uzyskać szczególnie wyrazisty efekt głębi.

Zlicowane klosze i jasny lakier zewnętrzny w kolorze „Coral Silver” nadają BMW Vision Neue Klasse X lekkości. Tylna część szyb bocznych ma typowe dla BMW załamanie słupków C (tzw. Hofmeister kink), które tu nie występuje w postaci chromowanej ramki, ale „odblaskowego nadruku”, który w zależności od kąta patrzenia tworzy przezroczystą lub odblaskową powierzchnię.

Indywidualne wrażenia użytkownika dzięki BMW Panoramic Vision i HYPERSONWHEEL dostarczające spersonalizowanych wrażeń dźwiękowych.

Lekko podwyższona pozycja siedzenia zapewnia doskonałe wrażenia z jazdy. Nowa kierownica z przyciskami wielofunkcyjnymi, wyświetlacz centralny z intuicyjną obsługą dotykową i BMW Panoramic Vision wraz z ulepszonym sterowaniem głosowym inteligentnego asystenta osobistego BMW zapewniają łatwą i intuicyjną interakcję między kierowcą a samochodem. BMW Panoramic Vision wyświetla najważniejsze informacje na całej szerokości przedniej szyby. W modelach seryjnych Neue Klasse będzie on uzupełniony o udoskonalony wyświetlacz BMW 3D Head-up.

Wyświetlacz centralny w BMW Vision Neue Klasse X jest elegancko zintegrowany z deską rozdzielczą i zapewnia siedzącym z przodu optymalny dostęp do wszystkich funkcji informacyjno-rozrywkowych. Wyświetlane kolory są przenoszone nie tylko na światło ambientowe, ale także na podświetlane powierzchnie tekstylne deski rozdzielczej.

Kolejne możliwości indywidualizacji oferuje prezentowany po raz pierwszy Personal Sound Experience z nowym HYPERSONX WHEEL. Dzięki tej cyfrowej funkcji pasażerowie mogą cieszyć się swoją ulubioną ścieżkę dźwiękową towarzyszącą każdej podróży. Wrażenia użytkownika uzupełnia generowany w czasie rzeczywistym dźwięk, który można zmieniać za dotknięciem palca na HYPERSONXWHEEL. Wnętrze BMW Vision Neue Klasse X staje się więc przestrzenią zindywidualizowanych doświadczeń.

Technologia BMW eDrive: jeszcze wydajniejsza szósta generacja.

W Neue Klasse ogólna wydajność pojazdu osiąga nowy poziom. W istotnej mierze to zasługa technologii BMW eDrive szóstej generacji. Oprócz ulepszonych silników elektrycznych obejmuje ona również nowe, teraz okrągłe ogniwa akumulatorów litowo-jonowych. Mają one gęstość energii o ponad 20% wyższą niż w przypadku dotychczasowych ogniw pryzmatycznych. W połączeniu z przejściem na system 800 V przyspieszają one ładowanie nawet o 30 procent. W ciągu dziesięciu minut można wydłużyć zasięg o 300 km. Szósta generacja BMW eDrive zapewnia też zasięg większy nawet o 30 procent. BMW Vision Neue Klasse X wyznacza też nowy rekord pod względem parametrów aerodynamicznych: opór powietrza został zmniejszony o 20% w porównaniu z porównywalnym modelem z obecnego portfolio.

Mniejszy ślad CO2 dzięki produkcji i łańcuchowi dostaw oszczędzającym zasoby.

Do wnętrza opracowano całkowicie roślinne i mineralne powierzchnie niezawierające ropy naftowej. W BMW Vision Neue Klasse X zastosowano je w dolnej części boczków drzwi i w konsoli środkowej. W produkcji elementów formowanych wtryskowo po raz pierwszy zastosowano tworzywa sztuczne z odpadów z morza. W niektórych komponentach udział tego surowca wtórnego pozyskiwanego m.in. ze zużytych sieci rybackich wynosi już 30 procent.

Wybór materiałów i konstrukcja upraszczają demontaż komponentów i dają większe możliwości recyklingu. Progi oraz nakładki przedniego i tylnego zderzaka wykonane są z monomateriałów pochodzących z recyklingu. Nowy model studyjny jest zatem zgodny z zasadą BMW i Vision Circular zaprezentowaną w 2021 r., która koncentruje się na wykorzystaniu monomateriałów w celu zwiększenia możliwości recyklingu.

Neue Klasse wyznacza również nowy rozdział w historii produkcji. Zakłady BMW Group w Debreczynie na Węgrzech zostały zaplanowane i opracowane jako iFACTORY.Wraz z początkiem produkcji Neue Klasse w 2025 roku będzie to pierwszy zakład produkcyjny samochodów BMW na świecie w całości zasilany energią generowaną bez paliw kopalnych.

Share.

Leave A Reply