Technika oświetlenia samochodowego w ostatnich latach poszła niesamowicie do przodu. Zaczęło się od doświetlania zakrętów tradycyjnymi lampami przeciwmgłowymi. Następnie reflektory ksenonowe które w końcu trafiły pod strzechy czyli do tanich i popularnych samochodów zamieniły się w biksenony i otrzymały technologię AFL czyli Adaptive Front Lightning. Reflektory takie poprawiały do 90% efektywność oświetlenia zakrętów.
Producenci nie stanęli jednak w miejscu. Kolejnym etapem stały się reflektory w technologii LED, które stają się coraz bardziej popularne choć nie zawsze są bardziej efektywne w porównaniu do technologii ksenonowej. Dzięki zastosowanej technologii kierowca mógł cały czas jeździć na długich światłach, które zamieniały się w mijania po wykryciu nadjeżdżającego samochodu. Taka funkcja została użyta np. w testowanym przez nas Renault Talisman i działała bardzo dobrze.
Kolejnym etapem są światła laserowe. W najnowszej odsłonie swojego topowego modelu Audi A8 ma zastosować światła typu Matrix, na które składać się będą mikro luster. W każdy reflektorze będzie umieszczonych setki tysięcy takich mikro luster, każde o wielkości kilku setnych milimetra. Każdym z tych małych lusterek będzie dało się sterować oddzielnie, nawet do pięciu tysięcy razy na sekundę. Tylko pomyśleć ile wyniesie szkoda przy najmniejszej nawet stłuczce.
Tyle teorii. Co mają jednak zrobić posiadacze starszych samochodów wyposażonych w standardowe oświetlenie halogenowe, którzy chcą aby ich światła były bardziej efektywne. I dla nich jest ratunek. Producenci żarówek przygotowali wiele modeli które mają sprawić że droga przed samochodem będzie jaśniejsza niż to bywa w standardzie. Jedną z takich propozycji jest Osram Night Breaker Laser.
Producent obiecuje do 130% jaśniejszy i aż do 40 metrów dłuższy snop światła w porównaniu z tradycyjnymi żarówkami, niestety kosztem dwukrotnie krótszej żywotności. Czy warto wydać około 80zł na komplet żarówek i wymienić standardowe oświetlenie swojego samochodu. Postanowiłem to sprawdzić porównując je do żarówek jakie montowane są domyślnie w Fordzie Fiesta MK7.
Już na pierwszym zdjęciu widać że znacznie jaśniejsze światło dają żarówki Osram (po prawej stronie). Widać to również na histogramie znajdującym się u góry zdjęcia.
10m
Na poniższym zdjęciu osoba stojąca ok. 10 metrów od samochodu jest jeszcze widoczna zarówno przy korzystaniu ze standardowego oświetlenia jak i Osram. Dodatkowo widać jaką różnice daje korzystanie z odblasku które jest obowiązkowe po zmierzchu dla pieszych poza terenem zabudowanym.
20m
Tu już widać delikatną różnicę na korzyść Osram. Co prawda osoba jest jeszcze widoczna na obu zdjęciach jednak odrobinę lepiej widać ją na prawym zdjęciu.
40m
Na powyższym zdjęciu przewaga Osram Night Breaker Laser jest już niezaprzeczalna. Dzięki temu że snop światła jest nie tylko mocniejszy ale i szerszy widać nie tylko nogi osoby na zdjęciu ale i zarys całej sylwetki. Również znacznie lepiej widoczny jest odblask na prawym zdjęciu.
Podsumowanie
Bezpieczeństwo nasze jak i osób postronnych znajdujących się na drodze powinno być dla nas najwyższym priorytetem. A wzrost widoczności spowodowany lepszym oświetleniem znacząco się do tego przyczynia. Osram Night Breaker Laser są dziesięciokrotnie droższe od najtańszych żarówek dostępnych na rynku. Jednak bez względu jak drogi samochód posiadamy 80zł nie jest wysoka ceną za jakość którą w zamian otrzymujemy.
Zdjęcia i tekst: JW
Ten krótki test pokazuje że warto zainwestować w lepsze żarówki które zdecydowanie zwiększają widoczność a co za tym bezpieczeństwo uczestników ruchu. Zgodnie z tym co obiecuje Osram snop światła jest nie tylko jaśniejszy co udowadnia histogram ale jest także szerszy. Druga istotna kwestią jest noszenie odblasków. Warto pamiętać że bez nich piesi, bez względu oświetlenie z dalszej odległości są praktycznie niewidoczni.
Przerzuciłem się na Osram Night Breaker Laser i nie żałuję
Producent obiecuje do 130% jaśniejszy i aż do 40 metrów dłuższy snop światła w porównaniu z tradycyjnymi żarówkami – tradycyjne żarówki w światłach mijania dawno wyszły z użycia. Natomiast porównanie ze zwykłymi żarówkami ale halogenowymi na podstawie ich parametrów nie daje zauważalnych różnic, z wyjątkiem barwy światła z powodu wyposażenia w niebieski filtr.
Porównania w realu oświetlenia drogi żarówkami Megalight Ultra+120 ( które zamontowałem, cena 35zł) z żarówkami standardowymi (halogenowymi) są znacznie lepsze i potwierdzają deklaracje producenta na opakowaniu towaru. Producent porównuje w stosunku do żarówek standardowych (a nie tradycyjnych jak w artykule) .
Spoko żarówki, warto kupić
Niedawno pojawiły sie Osram Night Breaker 150 %. Porównywał to ktoś z tymi 130 % ? Warto ? Czy to tylko chwyt marketingowy ?
Osram przepalila mi się po nieco ponad roku uzytkowania i na prawde polecam praktycznie nie używam świateł drogowych bo są niepotrzebne gdyż światła mijania w zupełności wystarczają
Wszystkie żarówki które świecą mocniej z automatu są mnie trwałe. Więc albo chcemy mieć żarówkę za 3 złote i ślepimy wszystkich której żywotność jest parę lat albo kupujemy za 80zł która ma bardzo dobrą linię świecenia z lepsza jakością światła. Dla mnie dobre oświetlenie drogi to bezpieczeństwo moje, pasażerów jak i potencjalnych poszkodowanych.
…cytat ostatnie zdanie : Dla mnie dobre oświetlenie drogi to bezpieczeństwo moje, pasażerów jak i potencjalnych poszkodowanych.
BEZPIECZEŃSTWO Potencjalnych poszkodowanych? WTF?
zarowki swieca dobrze ale u mnie jedna wybuchla nastepnego dnia po montazu niszczac odblysnik zdecydowanie nie polecam jakosc fatalna wielkie rozczarowanie
Ile ci płacą za pisanie tych bzdur na każdej stronie o tych żarówkach! Wybuchł to ci chyba pusty łeb, niszcząc przy tym resztki rybiego móżdżku!
;D
Tak to jest w powypadkowych szrotach iglach z niemiec XD
Można zamienić z HB4 na HB3 oraz z H11 na H9 – świecą dużo lepiej.
I wszystko byłoby dobrze gdyby nie Partia Oszołomów, którzy kazali nam tkwić w korkach świecąc za dnia w tyłek poprzednikowi. A tyle mówi się o ekologii, oszczędności i przemyślanego zużywania energii. Pitu pitu dla lemingów – chodzi tylko o zysk wielkich korporacji, kosztem ciemnego Polaka. W żadnym kraju na zachodzie nie wprowadzono tego idiotyzmu …
widać żeś nigdy z polski nie wyjeżdżał. możesz zamontować DRL ledowe LEGALNIE I ZA PÓŁ DARMO – ale wolisz być typowym polskim dziadem
drl led? nie są legalne. sorry. a ekoterroryści powiedzą ze przecież prąd jest z gniazdka
Kupiłem Philips X-tremeVision. Świeciły świetnie, ale padły po pół roku. Podobno te lepiej świecące żarówki są mniej wytrzymałem. Jednak uważam, że warto. Tym razem kupie jednak Osramy bo widzę, że nieźle świecą 🙂
Dzięki za teścik własnie zastanawiałem się czy wymienić żarówy na lepsze. Te są fajne i widzę że warto, a może Philips Racing Vision będą jeszcze lepsze?