W ostatnich latach na rynku motoryzacyjnym w Europie pojawiły się nowe trendy, które zmieniają preferencje kierowców. W szczególności, pojazdy hybrydowe zyskują na popularności, a ich sprzedaż znacząco rośnie. Jak wynika z najnowszego raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA), hybrydy są teraz liderem wśród europejskich nabywców, co z pewnością wpływa na rynek motoryzacyjny w Polsce.
Hybrydy na fali wznoszącej
W lipcu 2024 roku w krajach Unii Europejskiej odnotowano wzrost rejestracji nowych samochodów hybrydowych o ponad 25% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Wartości te obejmują także wyniki z Wielkiej Brytanii, Norwegii, Szwajcarii oraz Islandii, gdzie łączny wzrost wyniósł 24,4%. Oznacza to, że w lipcu sprzedano na terenie UE oraz tych czterech państw ponad 333,5 tysiąca pojazdów hybrydowych, w porównaniu do niemal 268,2 tysiąca w lipcu 2023 roku.
W Polsce te liczby są jeszcze bardziej imponujące, z rejestracją o 37% większą niż w roku ubiegłym – z 13,9 tysiąca do ponad 19 tysięcy nowych hybryd.
Elektryki w odwrocie?
Sytuacja wygląda mniej optymistycznie, jeśli chodzi o samochody elektryczne. W lipcu 2024 roku sprzedano 102,705 elektryków, co stanowi spadek o niemal 11% w porównaniu do roku 2023. Udział pojazdów elektrycznych w rynku zmniejszył się z 13,5% do nieco ponad 12%. Zmiany te można powiązać z decyzją niemieckiego rządu o rezygnacji z dopłat do aut elektrycznych, co przyczyniło się do 37% spadku sprzedaży e-samochodów w Niemczech. Na początku sierpnia Volkswagen ogłosił zmniejszenie mocy produkcyjnych w swoich niemieckich fabrykach, co wiąże się ze zmianami w harmonogramie produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych. To wszystko sugeruje, że niemieckie koncerny dostrzegają spadek zainteresowania pojazdami elektrycznymi i dostosowują swoją produkcję do aktualnych realiów rynku.
W Polsce natomiast zainteresowanie pojazdami elektrycznymi utrzymuje się na stabilnym poziomie, z minimalnym spadkiem – zarejestrowano o dwa pojazdy mniej niż rok temu.
Rynek benzynowy i dieslowski
W analizowanym okresie zauważalny jest również spadek sprzedaży samochodów benzynowych, która wyniosła o 7% mniej niż w lipcu 2023 roku. Mimo to, w Polsce nastąpił wzrost o niemal 9%, co skutkowało rejestracją 17,254 nowych pojazdów.
Jeśli chodzi o samochody z silnikami diesla, w lipcu 2024 roku sprzedano 107,5 tysiąca nowych aut, co oznacza spadek o 10,1%. W Polsce sprzedaż diesli wzrosła o prawie 8%, co pokazuje, że w naszym kraju te pojazdy wciąż cieszą się zainteresowaniem.
Nowe dane dotyczące sprzedaży samochodów w Europie pokazują wyraźne preferencje kierowców w kierunku hybryd, które stają się coraz bardziej popularne. Z kolei samochody elektryczne zmagają się z wyzwaniami, a rynek benzynowy i dieslowski w Polsce wykazuje pewne oznaki wzrostu. Warto obserwować, jak te trendy będą się rozwijać w najbliższych miesiącach oraz jakie będą dalsze wpływy polityki rządowej i preferencji konsumentów na rynek motoryzacyjny.
Nie sprzedają się germańskie EV, inna mają się doskonale. No kto by pomyślał