Jednym z najbardziej istotnych z punktu widzenia funkcjonowania sprzęgła elementów jest łożysko sprzęgła, nazywane również oporowym lub wyciskowym. Najczęściej jego rolą jest naciskanie sprężyny talerzykowatej sprzęgła lub jej ciągnięcie, razem z dociskiem od tarczy sprzęgłowej. W związku z tym musi przenosić niemałe obciążenia i z czasem ulega zużyciu. Od jego prawidłowej pracy w zasadzie zależy funkcjonowanie całego zestawu sprzęgła. Kiedy należy poświęcić mu szczególną uwagę?

Łożysko sprzęgła – objawy zużycia

Najczęściej pierwszym, a często również jedynym objawem nieprawidłowości w obrębie łożyska oporowego jest hałas, porównywalny do wycia lub pohukiwania, słyszalny, gdy wciśniemy pedał sprzęgła. To właśnie wtedy łożysko znajduje się pod największym obciążeniem i w razie jakichkolwiek mankamentów będzie hałasowało. Często hałas może nawet nie ustępować po puszczeniu pedału sprzęgła, zmniejszając jednak swoją intensywność – tu duże znaczenie ma konstrukcja samego sprzęgła. Jeszcze inną nieprawidłowością, z jaką możemy się spotkać, będzie hałas ustępujący po wciśnięciu sprzęgła. Również on wskazuje na problemy ze sprzęgłem – w tym przypadku na luz, który jest minimalizowany, gdy łożysko jest poddane naciskowi. Tym objawom może towarzyszyć szarpanie przy ruszaniu, wibracje pedału sprzęgła, a w późniejszej fazie nawet problemy z prawidłowym wysprzęgleniem i zmianą biegów. Dosyć rzadkim rodzajem sprzęgła jest to, w którym występuje wysprzęglik centralny, w którym uszkodzone łożysko wpływa również na pracę siłownika hydraulicznego, z którego wyciek może całkowicie unieruchomić funkcjonowanie sprzęgła.

Przyczyny zużycia

Zwyczajowo trwałość łożyska wyciskowego jest zbliżona do pozostałych elementów składowych, z których zbudowane jest sprzęgło. Czasami jednak jego zużycie następuje wcześniej. Do przyczyn takiego stanu rzeczy możemy zaliczyć:

  • Nadużywanie sprzęgła – zdecydowanie główna przyczyna uszkodzenia łożyska – np. nawyk trzymania wciśniętego pedału sprzęgła podczas postoju na skrzyżowaniu,
  • Wady fabryczne – szczególnie jeśli usterka następuje świeżo po wymianie kompletnego sprzęgła,
  • Podniesienie mocy samochodu – większa moc, to większe obciążenia.

Dowiedz się więcej o sprzęgłach w poradniku sprzeglo.com.pl

Zużyte łożysko – jak zareagować?

Jeśli zauważyłeś objawy wskazujące na problemy z łożyskiem oporowym w swoim samochodzie, nie załamuj się. Zazwyczaj nie jest wymagana natychmiastowa interwencja mechanika. Jeśli hałas generowany przez sprzęgło nie jest zbyt głośny, spokojnie możemy korzystać z niego, nawet przez kilka miesięcy. Warto jednak wykorzystać ten okres na poszukiwanie nowego zestawu, ponieważ niewątpliwie wkrótce czeka nas wymiana. Zdecydowanie nie warto wymieniać samego łożyska oporowego – jeśli już decydujemy się na jakiekolwiek zmiany w obrębie układu przenoszenia napędu, wymieńmy również kompletne sprzęgło. Podobnie, jeśli z jakichkolwiek innych powodów wymieniamy sprzęgło, nie zapomnijmy o wymianie łożyska. Koszt robocizny oraz procedura jest niemalże taka sama, dopłata za kompletne sprzęgło okaże się niewiele wyższa, ale w zamian będziemy pewni, że przez najbliższe 100.000 km lub więcej nie będziemy musieli zaglądać do tego elementu.

Share.

Leave A Reply