Pojazdy ładowane elektrycznie coraz liczniej pojawiają się nie tylko na zagranicznych, ale również na polskich drogach. Eksperci przewidują, że za kilka, kilkanaście lat to właśnie one będą stanowić większość na naszych drogach. Jednakże ich rosnąca popularność niesie za sobą konieczność stworzenia niezbędnej infrastruktury w postaci budowy punktów i stacji umożliwiających ładowanie baterii pojazdów elektrycznych. Jakie są typy ładowania takiego pojazdu i jak to wygląda w praktyce? Zapraszamy do lektury!

1. Ładowanie pojazdu elektrycznego w praktyce

2. Rodzaje ładowarek dedykowane dla pojazdu elektrycznego

3. Podstawy prawne dotyczące stacji ładowania pojazdów elektrycznych

1. Ładowanie pojazdu elektrycznego w praktyce

Ładowanie baterii znajdującej się w pojeździe elektrycznym tak naprawdę niczym nie różni się od ładowania tradycyjnych baterii, dlatego cały ten proces nie wymaga od nas skomplikowanej i zaawansowanej wiedzy. Wystarczy więc podpiąć pojazd do tradycyjnego gniazdka elektrycznego lub wykorzystać dedykowane domowe ładowarki do samochodów elektrycznych. Ta metoda jest wystarczająca na poruszanie się głównie w aglomeracjach miejskich i na krótkich odcinkach. Co jeśli planujemy odbyć podróż liczącą nawet kilkaset kilometrów? Tu z pomocą przychodzi nowoczesna infrastruktura, działająca na tych samych zasadach co tradycyjne stacje benzynowe czyli stacja ładowania pojazdów elektrycznych.

2. Rodzaje ładowarek dedykowanych dla samochodu elektrycznego

Na rynku możemy znaleźć ładowarki różniące się od siebie nie tylko wizualnie, ale też aspektami technicznymi takimi jak moc ładowania czy rodzaj prądu, którym są one zasilne. Do głównych zalet tych zasilanych prądem stałym zalicza się przede wszystkim szybkość ładowania. W zależności od urządzenia i rodzaju pojazdu jesteśmy w stanie naładować go w przedziale czasowym od 15 minut do 2 godzin. Niestety obarczone jest to poniesieniem sporych kosztów, ponieważ ten typ ładowarek nie należy do najtańszych. Dodatkowo przez wykorzystywane przez nie napięcie i natężenie konieczne może okazać się zainstalowanie transformatora sieciowego, który zdoła dostarczyć tak dużą ilość energii elektrycznej. Dużo tańszą i bardziej dostępną metodą jest wykorzystanie ładowarki zasilanej prądem zmiennym.  Wykorzustują one napięcie znajdujące się w każdym gniazdu elektrycznym, które w zależności od typu pojazdu pozwala je naładować w czasie od 2 do 5 godzin. Dla użytkowników pojazdów elektrycznych pojawiła się możliwość zakupu tzw. inteligentnego systemu ładowania i zarządzania energią. Pozwalają one na oddanie energii znajdującej się w samochodzie do sieci domowej, co może okazać się bardzo praktyczne podczas awarii prądu w okolicy.

3. Podstawy prawne dotyczące stacji ładowania pojazdów elektrycznych

Ponieważ użytkowanie pojazdów elektrycznych w Polsce nie jest jeszcze zbyt mocno popularne, całe ustawodawstwo odnoszące się do nich jest w stadium początkowym. Powstające zatem stacje ładowania pojazdów elektrycznych kierują się dyrektywą Parlamentu Europejskiego, która za kontrolę zarówno od strony technicznej jak i bezpieczeństwa wyznacza Urząd Dozoru Technicznego. Według stosowanych wymogów stacje ładowania powinny zostać wybudowane zgodnie z wymaganiami Polskich Norm, zapewniając prawidłową ich eksploatację. Wyposażone powinny być również w specjalistyczne oprogramowanie oraz aparaturę pomiarową, pozwalającą na bezpośrednią kontrolę całego procesu ładowania pojazdu eletrycznego. Duży nacisk przy projektowaniu stacji ładowania pojazdów elektrycznych kładzie się na bezpieczeństwo przeciwpożarowe oraz stosowanie wyłączników prądowych.

Share.

Leave A Reply