Wielu z nas doskonale wie o tym, że oleje przekładniowe stosuje się w skrzyniach biegów aut, czyli w skrzyniach manualnych i w automatycznych. Dodatkowo przekładnie kierownicze też są tymi, które raz na jakiś czas trzeba zalać tym świeżym olejem przekładniowym i nie chodzi tu wyłącznie o dolewki, ale o wymianę, której dokona osoba oczytana i doświadczona.

Dlaczego w przypadku olei przekładniowych istnieje podział?

W przypadku olei przekładniowych istnieje podział i na typy i na klasy. Ten podział istnieje nie bez powodu, bo skrzynie dzielą się na manualne, automatyczne, automaty dwusprzęgłowe i skrzynie bezstopniowe. Każda z tych skrzyni może mieć też inną liczbę biegów, a niektóre w misce olejowej mają też filtr oleju.

Dlatego zalecenia producentów dotyczące tych skrzyń biegów są dość zróżnicowane. Niektóre oleje przekładniowe trzeba wymieniać co około trzydzieści tysięcy kilometrów i to na ten dość drogi, a w przypadku innych olej wraz z filtrem wymienia się co około sto tysięcy kilometrów.

Zalecenia te wynikają z tego, że każda przekładnia przenosi inne obciążenia i na dokładkę ma inną konstrukcję. Z tej przyczyny zalecenia są dość zróżnicowane i trzeba ich przestrzegać, po to by to zużycie eksploatacyjne nie nastąpiło zbyt wcześnie.

Czym grozi użycie niewłaściwego typu?

Można rzecz jasna do tej gorszej skrzyni biegów, czyli do tej, która przenosi mniejsze obciążenia wlać olej o lepszych parametrach niż te zalecane, choć trzeba operować w typach, które do danej skrzyni biegów polecają mechanicy.

Mowa tu dokładnie o tym, że skrzynia biegów tak samo, jak i dyferencjał jest elementem układu przeniesienia napędu i się zużywa. Dlatego zalanie jej olejem zbyt słabym może spowodować to, że wysiądą te wyższe biegi, a konkretniej synchronizatory między wyższymi biegami.

Ten problem może też nastąpić, wtedy gdy będziemy zbyt długo jeździć na przepracowanym oleju lub wtedy gdy olej w przekładni będzie zbyt starym. Olej przekładniowy, który ma te sześć lat lub nieco więcej zaczyna już tracić swoje właściwości fizyczne i dlatego trzeba go wymienić, po to by nie pojawił się jakiś nieoczekiwany problem związany ze skrzynią biegów.

Inne zastosowania oleju przekładniowego

Przynajmniej niektórzy dowiedzieli się tego, że olej przekładniowy znajduje się także w przekładni kierowniczej i w dyferencjale, czyli w mechanizmie różnicującym napęd między lewym tylnym a prawym tylnym kołem.

Jednym słowem wymiana oleju przekładniowego w dyferencjale jest równie istotną, jak wymiana w samej skrzyni biegów, bo te elementy układu przeniesienia napędu są ze sobą połączone i jeśli dyferencjał pracuje na tym przepracowanym oleju silnikowym, to ma to też wpływ na skrzynię biegów, która pracuje na tym zalecanym i co ważniejsze jest świeżo po wymianie.

Te dodatkowe istotne sprawy też trzeba ogarniać w sensie umysłowym, bo remont skrzyni biegów to opcja kosztowna i co równie ważne skrzyni biegów nie naprawi zwykły mechanik. W tym konkretnym przypadku trzeba poszukać eksperta od skrzyń biegów, który oceni stan tej konkretnej i powie nam, co powinniśmy zrobić.

Share.

Jeden komentarz

  1. Ciekawy artykuł. Dyferencjał to ważny element pojazdu, ale niektóre zachowania takie jak gwałtowne ruszanie, przyczyniają się do jego szybszej eksploatacji. Gdy miałem z tym problemy zgłosiłem się do odpowiedniego specjalisty.

Leave A Reply