Wahacz to jeden z najważniejszych elementów zawieszenia samochodu. Jest to element, który pełni kluczową rolę, bowiem ma wpływ na bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy. Do czego zatem dokładnie służy wahacz?

Do czego służy wahacz w samochodzie?

Wahacz jest częścią zawieszenia samochodu, która odpowiedzialna jest za połączenie zwrotnicy koła z nadwoziem samochodu. Wahacze zapewniają stabilność pojazdu oraz wpływają na poprawę bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Co więcej, zastosowanie odpowiednich materiałów sprawiło, że wahacze wydłużają czas eksploatacji samochodu, trwałość, odporność na uszkodzenia oraz korozję. W każdym samochodzie zamontowanych jest od jednego do kliku wahaczy.

Rodzaje wahaczy

We współczesnych samochodach stosuje się różne układy wahaczy, w zależności od modelu samochodu może być zamontowany jeden, dwa lub więcej wahaczy. Ze względu na sposób mocowania wyróżnia się następujące rodzaje wahaczy:

  • wahacz poprzeczny,
  • wahacz wzdłużny,
  • wahacz ukośny.

Warto również wspomnieć o zawieszeniach wielowahaczowych, które to już w latach 80. powszechnie zaczęli stosować producenci aut segmentu premium (np. Mercedes). Jednak za ich upowszechnienie odpowiada koncern Volkswagen. Zawieszenie wielowahaczowe składa się z całej kombinacji różnego typu wahaczy: poprzecznych, wzdłużnych, skośnych, co zapewnia jeszcze większą dynamikę i komfort jazdy.

Objawy zużytego wahacza – kiedy wymienić wahacz?

Trudno jednoznacznie wskazać, kiedy należy wymienić wahacze w samochodzie. Wiele zależy od stylu jazdy kierowcy i sposobu eksploatacji samochodu. Niebagatelny wpływ na stan wahaczy ma także stan dróg, który pozostawia wiele do życzenia. Generalnie wahacze powinno kontrolować się raz na kilka miesięcy, np. podczas rutynowego przeglądu samochodu lub przy okazji wykonywania prac serwisowych. Z pewnością wahacze należy wymienić zawsze, gdy samochód uległ wypadkowi. Do wymiany kwalifikują się również wahacze, które są:

  • pogięte,
  • pęknięte,
  • z śladami korozji.

Jak rozpoznać uszkodzone wahacze?

Najczęściej objawom uszkodzonych wahaczy towarzyszą dodatkowo: szarpanie przy ruszaniu, gorsza reakcja samochodu na skręcanie, co w konsekwencji może prowadzić nawet do utraty panowania nad pojazdem. Do tego dochodzą także stuki zawieszenia podczas przejeżdżania po nierównościach. Ponieważ zużycie wahaczy najczęściej objawia się problemami z utrzymaniem właściwego toru jazdy, kierowca z łatwością może sam rozpoznać uszkodzenie wahaczy.

Naprawa czy wymiana wahacza?

Kiedyś regeneracja wahaczy była na porządku dziennym, obecnie regeneracja nie jest do końca uzasadniona. Dlaczego? Ceny wahaczy w tej chwili spadły i to do tego stopnia, że raczej nieopłacalna ekonomicznie staje się ich wymiana. Natomiast kupując nowy wahacz z pewnego źródła, mamy gwarancję, że będzie on działał, jak należy.

Chcesz wymienić wahacze w swoim samochodzie? Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą wahaczy samochodowych.

Jak samodzielnie wymienić wahacz w samochodzie?

Wymiana wahacza nie jest czynnością skomplikowaną, dlatego można ją wykonać samodzielnie we własnym garażu i przy tym zaoszczędzić na wymianie wahacza w serwisie samochodowym. Na początku należy ustawić samochód na podnośniku i zdjąć koło. Wówczas można odkręcić śrubę sworznia za pomocą odpowiedniego klucza. W celu wybicia sworznia ze zwrotnicy najlepiej użyć gumowego młotka. Na tym etapie odkręcony wahacz powinien bez problemu odejść. Kolejnym etapem będzie demontaż pozostałych mocowań wahacza. Jeżeli zaobserwujemy, że drugi wahacz również jest w kiepskim stanie, najlepiej wymienić od razu oba. Przy okazji wymiany wahacza dobrze jest również sprawdzić stan sworzni wahacza, bo może się okazać, że również one nadają się do wymiany.

Share.

Leave A Reply