Cofanie jest jednym z podstawowych manewrów wykonywanych przez obecnych i przyszłych kierowców. Zwłaszcza na początku może sprawiać większe trudności – z czasem wykonuje się je dużo prościej i szybciej. Kojarzy się nam ono głównie z parkowaniem, choć nie można zapominać o takiej sytuacji jak korekta trasy, by wjechać we właściwą drogę. Zdarza się też, że dojeżdżając na miejsce okazuje się, że nie można nawrócić, a jedynym wyjściem jest jazda tyłem.
Cofanie – co to?
Kodeks drogowy skupia się w zasadzie na tym, jak powinien wyglądać prawidłowy manewr oraz gdzie nie można go wykonywać. Cofanie polega na (wspomnianej już) jeździe tyłem, w kierunku przeciwnym do właściwego poruszania się po drodze.
Cofanie w świetle przepisów drogowych
Podczas wykonywania tego manewru trzeba „ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu i zachować szczególną ostrożność” (Art. 23 Kodeksu drogowego). Należy upewnić się, czy „nie spowodujemy zagrożenia bezpieczeństwa lub jego utrudnienia”. Jeśli mamy trudności z oceną sytuacji, warto zwrócić się o pomoc do pasażera lub zwykłego przechodnia. Nie można natomiast cofać:
– w tunelu
oraz na:
– moście,
– wiadukcie,
– autostradzie,
– drodze ekspresowej.
Wskazówki, jak cofać
- ü Ustaw optymalnie lusterka boczne i lusterko wewnętrzne, by widzieć przestrzeń za samochodem.
- ü Upewnij się, że manewr nie stanowi zagrożenia dla innych ani też nie utrudni ruchu pojazdom, sprawdź, czy nie ma ewentualnych przeszkód na drodze cofania.
- ü Włącz bieg wsteczny i odwróć się przez prawe ramię – obserwuj trasę przez tylną szybę auta (prawa ręka na oparciu fotela, lewa na kierownicy w jej najwyższym punkcie).
- ü Możesz użyć rejestratora jazdy z kamerą cofania – w swojej ofercie ma taką np. Smartcams; w razie niebezpiecznego zbliżania się do krawędzi chodnika lub innego punktu, usłyszysz sygnał ostrzegawczy.
Tych kilka rad na pewno ułatwi Ci wykonywanie kolejnych manewrów, a cofanie stanie się błahostką. Trening czyni mistrza – kierownicy!