Radarowe wyświetlacze prędkości zaliczają się do urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego z zakresu sygnalizacji. Mierzą prędkość zbliżającego się pojazdu i informują kierowcę, czy jedzie on zgodnie z obowiązującymi przepisami, czy zbyt szybko. Badania wskazują, że takie urządzenia wpływają na poprawę bezpieczeństwa na drogach. W jakich miejscach radarowe wyświetlacze prędkości są szczególnie zalecane i co warto o nich wiedzieć?

Najczęstsze przyczyny wypadków w Polsce w 2020 r.

Według danych Policji w 2020 r. zgłoszono 23 540 wypadków drogowych, które miały miejsce na drogach publicznych, w strefach zamieszkania lub w strefach ruchu. Prawie 70%  z nich (16 312) wydarzyło się w terenie zabudowanym, natomiast nieco ponad 30% (7 228) – w terenie niezabudowanym. Jak podaje raport Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji najwięcej wypadków wydarzyło się w dobrych warunkach atmosferycznych, które powodują, że kierowcy czują się pewniej i w związku z tym rozwijają większe prędkości. Winę za niemal 90% wypadków (20 999) ponoszą kierujący pojazdami. Jako główne przyczyny raport wymienia:

  • nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu,
  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu i
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych.

Niestety, mimo wielu kampanii społecznych, wzmożonych kontroli policyjnych i zaostrzeniu kar za nadmierną prędkość, kierowcy wciąż nagminnie jeżdżą zbyt szybko. Dobrym rozwiązaniem, które pozwala poprawić bezpieczeństwo są radarowe wyświetlacze prędkości. W odróżnieniu od fotoradarów, które według statystyk mają dosyć niską skuteczność, tego rodzaju urządzenia nie służą do karania kierowców. Jeśli pojazd porusza się zbyt szybko, na tablicy pojawia się (oprócz wartości wyrażającej rzeczywistą prędkość) czerwony napis ZWOLNIJ. Jak udowadniają badania,  taki komunikat ma wpływ na kierowców, którzy widząc go, zdejmują nogę z gazu.

Jak działają radarowe wyświetlacze prędkości?

Radarowe wyświetlacze prędkości wyposażone są w czujniki, które w zależności od konkretnego  urządzenia mogą mieć zasięg od kilkudziesięciu do stu kilkudziesięciu metrów. Urządzenia mogą różnić się między sobą dokładnością pomiaru i zakresem wykrywania prędkości. Wszelkie informacje można znaleźć w specyfikacji, a planując zakupy udać się prosto do branżowych specjalistów takich jak marka Znakowo: https://www.znakowo.pl/radarowe-wyswietlacze-predkosci/.

Podstawowa zasada działania jest jednak prosta, czujnik mierzy prędkość, a na wyświetlaczu pojawia się wynik pomiaru.

Po ustaleniu maksymalnej dozwolonej prędkości na danym odcinku drogi na tablicy pojawiają się dwa rodzaje informacji:

  • prędkość w km/h i napis ZWOLNIJ w kolorze czerwonym, jeśli pojazd porusza się z większą prędkością, niż jest dozwolona;
  • prędkość w km/h i napis DZIĘKUJĘ w kolorze zielonym, jeśli pojazd porusza się z dozwoloną prędkością.

Niektóre urządzenia mogą wyświetlać dodatkowe komunikaty graficzne w postaci uśmiechniętej buźki, gdy kierowca jedzie przepisowo, lub smutnej, jeśli jedzie zbyt szybko.

Gdzie ustawia się urządzenia mierzące rzeczywistą prędkość, z jaką poruszają się pojazdy?

Zgodnie z przepisami urządzenia wskazujące prędkość rzeczywistą stosuje się w miejscach, w których kierujący pojazdami rozwijają nadmierne prędkości, a zjawisko to jest szczególnie niepożądane. W związku z tym bardzo często umieszczane są przy przejściach dla pieszych, na osiedlach a także w okolicach szkół i przedszkoli. Znajdują zastosowanie wszędzie, gdzie zaleca się uspokojenie ruchu, a kierujący pojazdami powinni zachować szczególną ostrożność i zmniejszyć prędkość.

Jakie ograniczenia prędkości obowiązują na polskich drogach?

Obszar zabudowany

O ile znaki drogowe nie mówią inaczej, w obszarze zabudowanym obowiązują następujące ograniczenia prędkości:

  • 50 km/h – w godzinach od 5 do 23;
  • 60 km/h – w godzinach od 23 do 5;
  • 20 km/h – w strefach zamieszkania.

UWAGA! Od czerwca 2021 r. na obszarze zabudowanym – przez całą dobę – będzie obowiązywało ograniczenia prędkości do 50 km/h.

Warto pamiętać, że w przypadku samochodów ciężarowych i samochodów osobowych z przyczepą nie mają zastosowania znaki podnoszące dozwoloną prędkość powyżej 60 km/h.

Obszar niezabudowany

Jeśli znaki lub inne przepisy nie mówią inaczej, dla samochodów osobowych i motocykli obowiązują następujące ograniczenia prędkości:

  • 90 km/h – droga zwykła;
  • 100 km/h – droga dwujezdniowa o dwóch pasach w każdą stronę;
  • 100 km/h – droga ekspresowa jednojezdniowa;
  • 120 km/h droga ekspresowa dwujezdniowa;
  • 140 km/h – autostrada.

Ograniczenia obowiązujące dla samochodów ciężarowych i samochodów z naczepami:

  • 70 km/h – droga zwykła;
  • 80 km/h – droga dwujezdniowa o dwóch pasach w każdą stronę;
  • 80km/h – droga ekspresowa jednojezdniowa;
  • 80 km/h droga ekspresowa dwujezdniowa.
Share.

Leave A Reply