Jeśli podczas ruszania autem pojawia się szarpanie, które nie jest spowodowane błędem w technice jazdy, to może okazać się, że stoisz przed kosztownym problemem. Jakie awarie mogą objawiać się szarpaniem podczas ruszania? Podpowiadamy!

Jedną z najczęstszych przyczyn szarpania podczas ruszania samochodem jest usterka sprzęgła. Teoretycznie trwały element samochodu, odpowiedzialny za przenoszenie napędu, może się zepsuć z upływem czasu. Do wymiany nadaje się po przejechaniu 150 do 200 tysięcy kilometrów. Jednak bywa i tak, że czas awarii nadchodzi wcześniej. Zupełnie niespodziewanie. Najczęściej awarii ulega tarcza sprzęgła, która może pęknąć lub skrzywić się. Szarpanie może wywołać też obluzowany lub uszkodzony docisk sprzęgła, wyeksploatowana płaszczyzna koła zamachowego w miejscu jego styku ze sprzęgłem.

Awarie skutkujące szarpaniem przy ruszaniu

To nie jedyne możliwości. Szarpanie może być objawem awarii hydraulicznego i mechanicznego układu sterowania sprzęgłem. Na brak płynnej pracy w pracy tego mechanizmu może mieć wpływ awaria pompy lub siłownika. Z kolei na ślizgi może mieć wpływ zapowietrzenie układu przeniesienia napędu i zacinanie się linki. Trudno więc wyrokować “słuch” czy “oko”, co się zepsuło. Mało tego. Tak naprawdę tylko doświadczony mechanik jest w stanie wykonać prawidłową diagnozę elementu po rozebraniu go na czynniki pierwsze.

Kosztowny diesel

Kosztowna naprawa czeka cię, jeśli masz diesla. Fakt, że cena jest uzależniona od modelu, silnika i dostępności części, jednak w najpopularniejszych jednostkach napędowych kompletne sprzęgło kosztuje od 600 zł. A w nowych dieslach należy doliczyć jeszcze koszt dwumasowego koła zamachowego, co oznacza dodatkowy koszt samych elementów od 1000 zł w górę. Ostateczny koszt może zamknąć się nawet w 5000 złotych! To nie mało, biorąc pod uwagę zamożność przeciętnego Kowalskiego…

Nieco bardziej oszczędna benzyna

Silniki benzynowe są bardziej ekonomiczne, jeśli chodzi o naprawę sprzęgła. Za części zamienne zapłacisz nieco mniej. Za komponent odpowiedzialny za przeniesienie mocy i momentu obrotowego zapłacisz maksymalnie 600 zł, aczkolwiek musisz do tego doliczyć robociznę dobrego mechanika. Dobry to rzadko kiedy synonim tani… Naprawa podrożeje w nowoczesnych, turbodoładowanych jednostkach, gdzie mamy do czynienia z dwumasowym kołem zamachowym czy centralnym wysprzęglikiem…

Dodatkowe koszty naprawy

Dodatkowo, koszt zwiększa się również wraz ze wzrostem skomplikowania naprawy. Jeśli naprawa wiąże się z demontażem całego zespołu napędowego, a i tak się zdarza, zwłaszcza w nowoczesnych, zaawansowanych technologicznie autach, to nie ma co liczyć, że przynajmniej koszty mechanika będą niższe. Bo nie będą. Niekiedy wycena naprawy sprzęgła może przyprawić o zawał serca. Jeśli mechanik wycenił naprawę na 15 tysięcy złotych, trudno o radosny uśmiech posiadacza samochodu. Bo właściwie, nie wiadomo, co z tym fantem robić? Naprawiać? Sprzedać? Dołożyć, kupić coś innego? Dylemat…

Inne przyczyna szarpania

Jakkolwiek sprzęgło jest głównym podejrzanym w chwili, gdy samochodem szarpie podczas ruszania z miejsca, to nie zawsze jest ono przyczyną. Niekiedy wystarczy wyregulować pracę silnika, dobrze skątowane wyprzedzanie lub wtrysk paliwa, aby auto zaczęło zachowywać się poprawnie. Należy też sprawdzić, czy z kolektora ssącego nie przedostaje się powietrze omijające gaźnik, czy ciśnienie wtrysku jest prawidłowe oraz czy odstęp elektrod w świecach zapłonowych jest odpowiedni. Mechanik powinien sprawdzić układ wydechowy pod kątem nieszczelności w okolicy sondy lambda a także wtryskiwacze.

Nie warto natomiast lekceważyć szarpania podczas ruszania. Tak to bywa, że niewielkie usterki przeradzają się w wielkie awarie, których naprawa może słono kosztować. Im dłużej zwlekasz, tym bardziej ryzykujesz płynnością domowego budżetu.

Autor artykułu
Artykuł został przygotowany przez firmę Autoserwis Fast-Trans w Poznaniu specjalizującą się w pomocy drogowej i naprawie aut osobowych, dostawczych i ciężarowych.
Share.

Jeden komentarz

Leave A Reply