Toyota RAV4 trafiła do sprzedaży na świecie w maju 1994 roku. Samochód odmienił świat motoryzacji i stał się ikoną kompaktowych SUV-ów. To pięć generacji auta, które wyznacza standardy, wykorzystując najnowocześniejsze technologie.
Samochód zaprezentowano w marcu 1994 roku podczas targów w Genewie. Był to kompaktowy SUV z napędem na cztery koła i nadwoziem samonośnym. Wszechstronne auto odpowiadało na wyzwania współczesności. Termin SUV nie był wówczas dobrze znany, ale nowe auto zostało entuzjastycznie przyjęte przez dziennikarzy i gości targów.
Pierwsza generacja RAV4 została zaprojektowana zgodnie z wizją, którą prezentował prototypowy model RAV-FOUR pokazany po raz pierwszy podczas Tokio Motor Show w 1989 roku. Kluczowe miało być połączenie kompaktowych wymiarów zewnętrznych z przestronną kabiną, a design auta miał być wyrazisty i o sportowym charakterze. Zgodnie z wytycznymi kierowca miał siedzieć wyżej i mieć doskonałą widoczność, co zwiększało poczucie bezpieczeństwa. Układ jezdny auta miał łączyć zdolności terenowe z osiągami oraz komfortem na co dzień, spełniając jednocześnie wyśrubowane normy bezpieczeństwa oraz środowiskowe. Te zasady wyznaczyły kierunek rozwoju modelu RAV4.
Toyota RAV4 30th Anniversary
Innowacyjność była przez trzy dekady motywem przewodnim prac nad tym modelem, także w kwestii adaptacji wydajnych napędów zelektryfikowanych. Już w 1997 roku Toyota zaczęła korzystać z nowych technologii, by zmniejszyć wpływ na środowisko. Na wybranych rynkach wprowadzono wówczas do sprzedaży RAV4 z bateryjnym napędem elektrycznym (BEV).
Następnie RAV4 wprowadziła do segmentu SUV-ów napęd hybrydowy (HEV), który zadebiutował w 2016 roku w czwartej generacji auta, dołączając do silników benzynowych i wysokoprężnych. W 2020 roku do modelu RAV4 dołączyła hybryda plug-in (PHEV), podkreślając wielotorowe podejście Toyoty do redukcji emisji CO2, które polega oferowaniu szerokiej gamy napędów dostosowanych do lokalnych potrzeb rynku, przepisów oraz infrastruktury.
Zelektryfikowane napędy zwiększyły komfort podróżowania, a dodatkowe wsparcie silników elektrycznych poprawiło dynamikę auta. Dzięki nowoczesnym platformom oraz ewolucji układów zawieszania z generacji na generację ulepszano prowadzenie samochodu. Przez 30 lat zwiększyła się też praktyczność auta, które ma dużą przestrzeń bagażową oraz obszerną kabinę, a także nowoczesne systemy multimedialne. Bezpieczeństwo pasażerów oraz innych uczestników ruchu to jeden z priorytetów projektantów RAV4. Kolejne generacje systemów Toyota Safety Sense identyfikują coraz większą liczbę zagrożeń i minimalizują ryzyko zderzenia.
W ciągu 30 lat na rynku RAV4 stała się ikoną motoryzacji i jednym z najczęściej kupowanych modeli globalnie, a pod koniec 2023 roku sprzedano 14-milionowy egzemplarz. W Europie do klientów trafiło ponad 2,5 mln RAV4. Obecnie 91% sprzedaży w tym regionie stanowią hybrydy i hybrydy plug-in, a największymi rynkami tego auta są Francja, Hiszpania, Polska, Wielka Brytania i Włochy.
Początek
Historia modelu RAV4 (skrót od: Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive) rozpoczyna się w 1989 roku. Wtedy w podczas Tokio Motor Show zaprezentowano prototypowy model RAV-FOUR, który potwierdził, że Toyota chce wprowadzić kompaktowy samochód z napędem na cztery koła. Koncepcyjne auto było tylko wizją stylistyczną, ale pojazd został entuzjastycznie przyjęty przez gości targów. W 1991 roku projekt dostał zielone światło i rozpoczęto prace rozwojowe.
Pierwsza generacja (1994 – 2000)
Projektanci pierwszej generacji Toyoty RAV4 stworzyli auto o wyrazistym designie, który podkreślały przyciągające wzrok krzywizny i linie. Montowane na tylnych drzwiach koło zapasowe podkreślało off-roadowe zdolności auta, ale jego stylistyka pasowała także do miejskiego otoczenia. RAV4 pierwszej generacji miał dwu- lub trzydrzwiowe nadwozie o długości 3,69 m. Auto napędzał dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 129 KM, który zamontowano poprzecznie, a moc była przekazywana na wszystkie cztery koła. Innowacyjny model wyróżniał się samonośnym nadwoziem oraz niezależnym zawieszeniem tylnych kół. Wysoka pozycja za kierownicą dawała doskonałą widoczność, a kompaktowe wymiary zewnętrzne przekładały się na łatwość manewrowania autem. Prowadzenie samochodu oraz komfort pasażerów bardziej przypominały hatchbacka niż terenówkę 4×4. W 1996 roku do gamy dołączył model pięciodrzwiowy (4,1 m długości), a także pojawiła się możliwość zamówienia auta z napędem na przód oraz trzydrzwiowa wersja z miękkim dachem. W 1997 roku na wybranych rynkach rozpoczęto sprzedaż wariantu z bateryjnym napędem elektrycznym. Silnik elektryczny o mocy 45 kW (63 KM) napędzał przednie koła, a niklowo-wodorkowa bateria została umieszczona pod podłogą. Zasięg auta wynosił około 200 km.
Druga generacja RAV4 otrzymała nową platformę, nowe zawieszenie oraz stały napęd na cztery koła. Poprawił się komfort podróżowania po drogach i bezdrożach, a wnętrze zyskało na jakości. W gamie pojawiły się nowe wersje wyposażenia, zwiększył się zakres przesuwania foteli, a także różne konfiguracje tylnych siedzeń zwiększyły praktyczność oraz wygodę w kabinie. W duchu zasad zrównoważonego rozwoju do produkcji auta wykorzystano łatwo przetwarzalne tworzywo TSOP (Toyota Super Olefin Polymer), a do wygłuszenia auta zastosowano materiały pochodzące z recyklingu. W porównaniu z poprzednikiem wersje trzy- i pięciodrzwiowa zyskały odpowiednio 5,5 oraz 4 cm długości. W ofercie były dwa silniki benzynowe – 1.8 l o mocy 123 KM oraz 2.0 l o mocy 150 KM. Stały napęd na cztery koła miał tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, a opcjonalnie można było zamówić auto z mechanizmem Torsen. W 2001 roku do gamy dołączył dwulitrowy silnik Diesla 2.0 l. D-4D z wtryskiem bezpośrednim o mocy 116 KM.
RAV4 trzeciej generacji urosła i zyskała bardziej wyrafinowany wygląd. Zgodnie z oczekiwaniami klientów samochód oferowany był wyłącznie z nadwoziem pięciodrzwiowym. Auto otrzymało nową platformę i było aż o 19 cm dłuższe od poprzednika. W USA oraz na wybranych innych rynkach pojawiła się także wersja ze zwiększonym rozstawem osi. Ta odsłona RAV4 była pierwszą w historii modelu z elektronicznie kontrolowanym napędem AWD, którego działanie było automatycznie dostosowywane do prędkości, wciśnięcia pedału przyspieszenia, kąta skrętu kół oraz przeciążeń. Był to pierwszy RAV z systemem wspomagającym zjazd ze wzniesienia (DAC) oraz asystentem ruszania pod górę (HAC). Gama jednostek napędowych obejmowała silniki benzynowe (2.0, 2.4, 2.5 oraz 3.5 l) oraz nowego Diesla 2.2 l.
Czwarta generacja RAV4 oferowana była ze standardowym rozstawem osi, ale w porównaniu z poprzednikiem auto było o 23,5 cm dłuższe, co zwiększyło przestrzeń bagażową aż o 47%. Żeby zwiększyć komfort podróżowania oraz przyjemność z prowadzenia auta od nowa zaprojektowano układ zawieszenia. Napęd na cztery koła zyskał system Dynamic Torque Control oraz kontrolę jazdy w zakręcie i tryb sportowy. W gamie silnikowej były benzynowe jednostki (2.0 l, 2.5 l) oraz Diesle (2.0 l, 2.2 l). W 2016 roku samochód przeszedł największą modernizację. Do gamy napędów dołączyła pierwsza w tym segmencie hybryda o mocy 197 KM połączona z elektrycznym napędem na cztery koła E-Four. Był to wówczas najmocniejszy wariant RAV4, a zarazem najbardziej oszczędny i najmniej emisyjny, także dzięki opływowej sylwetce.
Piąta generacja RAV4 zadebiutowała w Europie na początku 2019 roku, a już rok później sprzedano 10-milionowy egzemplarz w historii modelu. Auto w nowym wydaniu zyskało mocny wygląd, podkreślający najważniejsze cechy modelu, dzięki którym RAV4 stał się najpopularniejszym SUV-em na świecie. Był to pierwszy SUV Toyoty na nowej platformie TNGA, która gwarantowała niskie położenie środka ciężkości, niską masę oraz wysoką sztywność, co przekłada się na doskonałe właściwości jezdne. W Europie Zachodniej auto oferowane było wyłącznie jako hybryda z układem czwartej generacji. Nowy, 2,5-litrwy silnik Dynamic Force miał więcej mocy i był wydajniejszy. W 2020 roku do gamy auta dołączyła hybryda plug-in. To najmocniejsza i zarazem najoszczędniejsza wersja, która ma 306 KM oraz bardzo niskie emisje CO2 oraz zużycie paliwa.
GR SPORT (2023 – teraz)
W 2023 roku do gamy modelu dołączyła nowa wersja GR SPORT, która stylistyką i wyposażeniem nawiązuje do motorsportowych sukcesów zespołu TOYOTA GAZOO Racing. Auto ma dynamiczny wygląd, 19-calowe felgi aluminiowe, a także stylistyczne detale i ulepszone zawieszenie ze sprężynami i amortyzatorami o sztywniejszej charakterystyce, dzięki czemu RAV4 prowadzi się jeszcze przyjemniej.