W tym roku Lamborghini świętuje 40. rocznicę Jalpy, modelu zaprezentowanego po raz pierwszy na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w marcu 1981 roku. Samochód miał za zadanie przyciągać klientów atrakcyjną ceną i dostępnością. Jalpa jest ostatnią ewolucją producenta samochodów z Sant’Agata Bolognese w koncepcyjnym sedanie GT z 8-cylindrowym centralnie zamontowanym silnikiem.

 Jalpa jest ostatnim rozwinięciem projektu Urraco i Silhouette, zachowującym ogólną architekturę, ale wyposażonym w większy, 3,5-litrowy silnik. Nadwozie typu targa w „baby Lambo”, zostało zaprojektowane przez Francuza Marca Deschampsa z Carrozzeria Bertone, dyrektora ds. stylu Carrozzeria Bertone, przy współpracy z Giulio Alfieri, ówczesnym dyrektorem generalnym i technicznym Lamborghini. Nazwa modelu pochodzi od słynnej rasy walczących byków. Jak powszechnie wiadomo, Ferrucio Lamborghini lubował się w walkach tych zwierząt, był także zodiakalnym bykiem, dlatego większość nazw modeli Lamborghini jest nimi inspirowana.

Następca modelu Silhouette 

Prototyp Jalpy zaprezentowany w Genewie ma wyjątkową historię. Bazuje na modelu Silhouette, który został wyprodukowany w nakładzie 1 sztuki i nigdy nie został sprzedany. Wrócił do fabryki i posłużył jako podstawa dla opracowania nowego modelu. Jalpa zaprezentowana w Genewie w 1981 roku jest łatwo rozpoznawalna dzięki specjalnemu metalicznemu kolorowi brązu. Ma także kilka unikalnych cech estetycznych, których nie zastosowano w samochodzie produkcyjnym. Jalpa, która weszła do produkcji w 1982 roku, otrzymała od inżynierów stalową karoserię, czarne zderzaki i wloty powietrza do silnika, a także poziome tylne lampy i 16-calowe aluminiowe felgi, zaczerpnięte bezpośrednio z prototypu Atona.

Wnętrze Jalpy zostało luksusowo wykończone dzięki wykorzystaniu skóry i wykładzin. Otwierany dach, zaprojektowany w sposób ułatwiający demontaż i ponowny montaż, można było ukryć w specjalnej przestrzeni za tylnymi siedzeniami.

 Ewolucja silnika 

Najważniejszą innowacją techniczną w Jalpie jest ewolucja 90-stopniowego silnika V8, wykonanego w całości z aluminium, z czterema sterowanymi łańcuchowo górnymi wałkami rozrządu, oryginalnie zainstalowanego w Urraco i Silhouette. Dzięki powiększonemu otworowi 3,5-litrowy (3485 cm3) silnik napędzany czterema podwójnymi gaźnikami Weber 42-DCNF o stopniu sprężania 9,2:1, osiąga maksymalną moc 255 KM przy 7000 obr./min. i maksymalny moment obrotowy równy 313 Nm przy 3500 obr./min. Dzięki temu prędkość maksymalna modelu wynosi 248 km/h.

W licznych testach drogowych, które ukazały się w czasach świetności Jalpy w specjalistycznych czasopismach, eksperci entuzjastycznie opisywali jego proste i bezkompromisowe prowadzenie na drodze.

 Zaledwie 420 egzemplarzy w ciągu 8 lat

 W czasie Salonu Samochodowego w Genewie w 1984 roku zaprezentowano drugą serię Jalpy z pewnymi modyfikacjami estetycznymi, takimi jak zderzaki i wloty powietrza w tym samym kolorze co nadwozie, zaokrąglonymi tylnymi lampami i odnowionym wnętrzem. Komercyjne życie Jalpy zakończyło się w 1988 roku po wyprodukowaniu 420 egzemplarzy modelu. Był to ostatni sedan Lamborghini wyprodukowany z silnikiem V8 i historycznie jest ostatnim samochodem sportowym tej klasy, który ma tę szczególną pojemność skokową i charakterystyczne położenie silnika. Koncepcyjnie Jalpa jest bezpośrednim poprzednikiem Gallardo 2003, który miał stać się jednym z najlepiej sprzedających się samochodów Lamborghini w historii.

Share.

Leave A Reply