Słynny Rajd Dakar uchodzi za najtrudniejszą dla człowieka i samochodu próbę sportową. W 29-letniej historii tego rajdu-maratonu najbardziej utytułowanym samochodem jest Mitsubishi Pajero, mające na swoim koncie dwanaście zwycięstw (w tym notowane przez ostatnie siedem lat z rzędu). Aż w pięciu edycjach Dakaru wszystkie miejsca na podium przypadły zawodnikom zasiadającym za kierownicą Pajero.

Rajd zainaugurowano w roku 1978, a zespół Mitsubishi zadebiutował w Dakarze w 1983 roku. Wówczas Andrew Cowan i Colin Malkkin dotarli do mety na 11 pozycji. W kolejnej edycji maratonu Paris-Algeria-Dakar Cowan, pilotowany przez Johnstone Syera dojeżdżali do mety na trzeciej pozycji, a ich koledzy, także jadący Mitsubishi Pajero, Hubert Rigal i Patrick Fourticq zajęli siódmą pozycję.

Pierwszy sukces japoński producent odniósł w sezonie 1985, kiedy to Patrick Zanirolli i Jean Da Silva triumfowali w niezawodnym Pajero. Cowan był wówczas drugi.

Kolejne zwycięstwo zostało odniesione w roku 1992. Hubert Auriol był najszybszy na najdłuższej w historii trasie z Paryża do Kapsztadu w RPA. Kolejny sezon (1993) znów przyniósł zwycięstwo Mitsubishi Pajero odniesione tym razem za sprawą duetu Bruno Saby i Dominique Serieys.

Pierwszym japońskim zawodnikiem, który odniósł zwycięstwo w Dakarze 1997 był fabryczny kierowca Mitsubishi – Kenjiro Shinozuka. Rok później triumfował Jean-Pierre Fontenay, dzięki któremu Mitsubishi Pajero po raz piąty znalazło się na pierwszym miejscu.

Edycja przełomu wieków, Dakar 2001 przyniosła jedyne jak dotychczas zwycięstwo kobiety w tym wyjątkowo trudnym rajdzie. Do kronik zapisała się Jutta Kleinschmidt reprezentująca również team Mitsubishi i zasiadająca za kierownicą Pajero.

W 2002 roku cztery fabryczne załogi w Mitsubishi Pajero zdominowały rywalizację w Dakarze. Zwyciężył Hiroshi Masuoka, przed Juttą Kleinschmidt, Kenjiro Shinozuką i Jean-PierreM Fontenay. Na kolejnych czterech miejscach uplasowały się również samochody Mitsubishi. Takiego sukcesu jednej marki samochodu nie odnotowano nigdy wcześniej w kronikach Dakaru.

W 2003 roku team Mitsubishi odniósł rekordowe, już ósme zwycięstwo w Rajdzie Dakar. Hiroshi Masuoka i jego pilot Andreas Schulz osiągnęli jako pierwsi metę dziewiętnastodniowej rywalizacji na trasie z Marsylii do Sharm El Sheikh w Egipcie. Japoński kierowca Pajero Evolution zwyciężył po raz drugi z rzędu (poprzednio w 2003 roku) i jest pierwszym reprezentantem Trzech Diamentów, który ma na swoim koncie dwa sukcesy w tej niezwykle trudnej i wyczerpującej rywalizacji. Kierowcom Mitsubishi Pajero po raz piąty przypadło całe podium dla zwycięzców, bowiem na drugiej pozycji uplasował się Jean-Pierre Fontenay, a na trzeciej Stephane Peterhansel.

Rok 2004 potwierdził doskonałą formę ekipy Mitsubishi. Jako pierwsi do mety dotarli Stephane Peterhansel i jego pilot Jean-Paul Cottret jadący Mitsubishi Pajero Evolution. Na drugim miejscu uplasował się Hiroshi Masuoka, zwycięzca dwóch poprzednich edycji Dakaru i kolega Peterhansela z zespołu Mitsubishi Motors Motor Sports (MMSP).

Rok 2005 był kolejnym tryumfem ekipy Mitsubishi Motors. W Dakarze drugi raz z rzędu zwyciężył Stephane Peterhansel i jego pilot Jean-Paul Cottret jadący Mitsubishi Pajero Evolution. Drugie miejsce zajął zespołowy kolega Peterhansela – Luc Alphand jadący z Gillesem Picardem w kolejnym Mitsubishi Pajero Evolution, dając zespołowi Mitsubishi Motors miażdżące zwycięstwo. W 27-letniej historii tego najsłynniejszego rajdu terenowego świata, żaden z producentów samochodów, motocykli bądź ciężarówek nie osiągnął takiego rezultatu jak japońska firma.

Peterhansel jest drugim w historii zawodnikiem, który wygrał Dakar zarówno na motocyklu, jak i za kierownicą samochodu. Wcześniej tej sztuki dokonał jego rodak Hubert Auriol, który odnotował dwie wygrane na motocyklu oraz zwycięstwo w Mitsubishi Pajero w najdłuższej edycji Dakaru przeprowadzonej w 1992 roku na trasie z Paryża do Kapsztadu w RPA. „Peter” jest jednak rekordzistą pod względem ilości zwycięstw, bowiem na motocyklu triumfował aż sześciokrotnie a za kierownicą samochodu (Mitsubishi Pajero Evolution) trzykrotnie.

Triumfator w kategorii motocykli z 2004 r. i debiutant klasy samochodów w 2005 r., także jadący Mitsubishi Pajero Evolution – Hiszpan Joan Roma,  uplasował się na doskonałym, szóstym miejscu w klasyfikacji generalnej.

Mitsubishi wzięło udział w pierwszych trzech rundach Pucharu Świata 2005, by zebrać jak najwięcej doświadczeń ze swoim Mitsubishi Pajero Evolution MPR12, pracując nad rozwojem samochodu. Peterhansel i Roma zajęli drugie i czwarte miejsce w Patagonia-Atacama Rally, a Alphand był pierwszy w Tunezji.

Wypadek na finałowym etapie Rajdu Maroka kosztował Peterhansela potencjalne zwycięstwo, ale Roma już w Baja Espana Aragon, zapewnił sobie swój pierwszy triumf za kierownicą Pajero Evolution.

W międzyczasie zespół przeprowadził dwie, wyczerpujące sesje testowe w Maroku, a następnie zgłosił dwa samochody do październikowego Baja Portalegre w Portugalii. Kolejnym etapem był udział w UAE Desert Challenge.

Ten sam skład czterech kierowców stanął na starcie Rajdu Dakar 2006, ruszającego z Lizbony w Portugalii. Zespół przygotował najnowsze wersje Mitsubishi Pajero Evolution, licząc na szóste z rzędu zwycięstwo w Afrykańskim klasyku.

Peterhansel objął prowadzenie tuż po tym, jak rajd dotarł do Mauretanii, ale niedługo później uszkodził zawieszenie w swoim samochodzie. Pozycję lidera objął Alphand i utrzymał ją aż do mety, zapewniając sobie pierwsze zwycięstwo w Dakarze, a zespołowi 11 w historii i szóste z rzędu. Roma finiszował na trzeciej pozycji, Peterhansel awansował na czwartą, natomiast Masuoka zaliczył wypadek swoim samochodem jeszcze w Maroku.

MMSP już w maju 2005 r. rozpoczęło pracę nad przygotowaniem wersji MPR13 Mitsubishi Pajero Evolution. Poprawiony samochód pierwsze testy przeszedł w Maroku, przy okazji dwóch sesji testowych w czerwcu i wrześniu 2005 r. Następnie Alphand wygrał tym autem rajd Patagonia-Atacama, a Peterhansel, po raz ósmy w historii startów Mitsubishi w tej imprezie, wygrał Rajd Tunezji.

W pełni gotowa wersja MPR13 zadebiutowała w UAE Desert Challenge 2006. Alphand i Peterhansel uczcili to zajmując dwa pierwsze miejsca w tym rajdzie.

Peterhansel kontynuował passę zapoczątkowaną zwycięstwem Alphanda w piaskach Emiratów i wraz z nowym rokiem, zapewnił zespołowi kolejny, dwunasty już triumf w Dakarze. Alphand w kolejnym MPR13 był drugi, Masuoka finiszował na szóstym miejscu, a Roma dotarł do mety 13.

Zespół kontynuował swoje prace nad rozwojem Mitsubishi Pajero Evolution. Sezon rajdów cross-country 2007 rozpoczął zwycięstwem Peterhansela w Baja Espana, gdzie Francuz wyprzedził Romę. Czwarte zwycięstwo Mitsubishi odnotowało w UAE Desert Challenge, gdzie również najlepszy okazał się Peterhansel.

ZWYCIĘSTWA MITSUBISHI PAJERO W RAJDZIE DAKAR

1985: Patrick Zanirolli  

1992: Hubert Auriol  

1993: Bruno Saby 

1997: Kenjiro Shinozuka

1998: Jean-Pierre Fontenay

2001: Jutta Kleinschmidt

2002: Hiroshi Masuoka

2003: Hiroshi Masuoka  

2004: Stephane Peterhansel  

2005: Stephane Peterhansel 

2006: Luc Alphand                            

2007: Stephane Peterhansel

Mitsubishi Pajero

Mitsubishi Pajero

Mitsubishi Pajero

Mitsubishi Pajero

Mitsubishi Pajero

Mitsubishi Pajero

Mitsubishi Pajero

Mitsubishi Pajero Evolution

Mitsubishi Pajero Evolution

Mitsubishi Pajero Evolution

Mitsubishi Pajero Evolution

Mitsubishi Pajero Evolution

Źródło: Mitsubishi

Share.

About Author

1 komentarz

  1. Pingback: 50 lat Volkswagen Motorsport

Leave A Reply

Wprowadź CAPTCHA - chcemy wiedzieć, że nie jesteś botem *