Słynny Rajd Dakar uchodzi za najtrudniejszą dla człowieka i samochodu próbę sportową. W 29-letniej historii tego rajdu-maratonu najbardziej utytułowanym samochodem jest Mitsubishi Pajero, mające na swoim koncie dwanaście zwycięstw (w tym notowane przez ostatnie siedem lat z rzędu). Aż w pięciu edycjach Dakaru wszystkie miejsca na podium przypadły zawodnikom zasiadającym za kierownicą Pajero.
Rajd zainaugurowano w roku 1978, a zespół Mitsubishi zadebiutował w Dakarze w 1983 roku. Wówczas Andrew Cowan i Colin Malkkin dotarli do mety na 11 pozycji. W kolejnej edycji maratonu Paris-Algeria-Dakar Cowan, pilotowany przez Johnstone Syera dojeżdżali do mety na trzeciej pozycji, a ich koledzy, także jadący Mitsubishi Pajero, Hubert Rigal i Patrick Fourticq zajęli siódmą pozycję.
Pierwszy sukces japoński producent odniósł w sezonie 1985, kiedy to Patrick Zanirolli i Jean Da Silva triumfowali w niezawodnym Pajero. Cowan był wówczas drugi.
Kolejne zwycięstwo zostało odniesione w roku 1992. Hubert Auriol był najszybszy na najdłuższej w historii trasie z Paryża do Kapsztadu w RPA. Kolejny sezon (1993) znów przyniósł zwycięstwo Mitsubishi Pajero odniesione tym razem za sprawą duetu Bruno Saby i Dominique Serieys.
Pierwszym japońskim zawodnikiem, który odniósł zwycięstwo w Dakarze 1997 był fabryczny kierowca Mitsubishi – Kenjiro Shinozuka. Rok później triumfował Jean-Pierre Fontenay, dzięki któremu Mitsubishi Pajero po raz piąty znalazło się na pierwszym miejscu.
Edycja przełomu wieków, Dakar 2001 przyniosła jedyne jak dotychczas zwycięstwo kobiety w tym wyjątkowo trudnym rajdzie. Do kronik zapisała się Jutta Kleinschmidt reprezentująca również team Mitsubishi i zasiadająca za kierownicą Pajero.
W 2002 roku cztery fabryczne załogi w Mitsubishi Pajero zdominowały rywalizację w Dakarze. Zwyciężył Hiroshi Masuoka, przed Juttą Kleinschmidt, Kenjiro Shinozuką i Jean-PierreM Fontenay. Na kolejnych czterech miejscach uplasowały się również samochody Mitsubishi. Takiego sukcesu jednej marki samochodu nie odnotowano nigdy wcześniej w kronikach Dakaru.
W 2003 roku team Mitsubishi odniósł rekordowe, już ósme zwycięstwo w Rajdzie Dakar. Hiroshi Masuoka i jego pilot Andreas Schulz osiągnęli jako pierwsi metę dziewiętnastodniowej rywalizacji na trasie z Marsylii do Sharm El Sheikh w Egipcie. Japoński kierowca Pajero Evolution zwyciężył po raz drugi z rzędu (poprzednio w 2003 roku) i jest pierwszym reprezentantem Trzech Diamentów, który ma na swoim koncie dwa sukcesy w tej niezwykle trudnej i wyczerpującej rywalizacji. Kierowcom Mitsubishi Pajero po raz piąty przypadło całe podium dla zwycięzców, bowiem na drugiej pozycji uplasował się Jean-Pierre Fontenay, a na trzeciej Stephane Peterhansel.
Rok 2004 potwierdził doskonałą formę ekipy Mitsubishi. Jako pierwsi do mety dotarli Stephane Peterhansel i jego pilot Jean-Paul Cottret jadący Mitsubishi Pajero Evolution. Na drugim miejscu uplasował się Hiroshi Masuoka, zwycięzca dwóch poprzednich edycji Dakaru i kolega Peterhansela z zespołu Mitsubishi Motors Motor Sports (MMSP).
Rok 2005 był kolejnym tryumfem ekipy Mitsubishi Motors. W Dakarze drugi raz z rzędu zwyciężył Stephane Peterhansel i jego pilot Jean-Paul Cottret jadący Mitsubishi Pajero Evolution. Drugie miejsce zajął zespołowy kolega Peterhansela – Luc Alphand jadący z Gillesem Picardem w kolejnym Mitsubishi Pajero Evolution, dając zespołowi Mitsubishi Motors miażdżące zwycięstwo. W 27-letniej historii tego najsłynniejszego rajdu terenowego świata, żaden z producentów samochodów, motocykli bądź ciężarówek nie osiągnął takiego rezultatu jak japońska firma.
Peterhansel jest drugim w historii zawodnikiem, który wygrał Dakar zarówno na motocyklu, jak i za kierownicą samochodu. Wcześniej tej sztuki dokonał jego rodak Hubert Auriol, który odnotował dwie wygrane na motocyklu oraz zwycięstwo w Mitsubishi Pajero w najdłuższej edycji Dakaru przeprowadzonej w 1992 roku na trasie z Paryża do Kapsztadu w RPA. „Peter” jest jednak rekordzistą pod względem ilości zwycięstw, bowiem na motocyklu triumfował aż sześciokrotnie a za kierownicą samochodu (Mitsubishi Pajero Evolution) trzykrotnie.
Triumfator w kategorii motocykli z 2004 r. i debiutant klasy samochodów w 2005 r., także jadący Mitsubishi Pajero Evolution – Hiszpan Joan Roma, uplasował się na doskonałym, szóstym miejscu w klasyfikacji generalnej.
Mitsubishi wzięło udział w pierwszych trzech rundach Pucharu Świata 2005, by zebrać jak najwięcej doświadczeń ze swoim Mitsubishi Pajero Evolution MPR12, pracując nad rozwojem samochodu. Peterhansel i Roma zajęli drugie i czwarte miejsce w Patagonia-Atacama Rally, a Alphand był pierwszy w Tunezji.
Wypadek na finałowym etapie Rajdu Maroka kosztował Peterhansela potencjalne zwycięstwo, ale Roma już w Baja Espana Aragon, zapewnił sobie swój pierwszy triumf za kierownicą Pajero Evolution.
W międzyczasie zespół przeprowadził dwie, wyczerpujące sesje testowe w Maroku, a następnie zgłosił dwa samochody do październikowego Baja Portalegre w Portugalii. Kolejnym etapem był udział w UAE Desert Challenge.
Ten sam skład czterech kierowców stanął na starcie Rajdu Dakar 2006, ruszającego z Lizbony w Portugalii. Zespół przygotował najnowsze wersje Mitsubishi Pajero Evolution, licząc na szóste z rzędu zwycięstwo w Afrykańskim klasyku.
Peterhansel objął prowadzenie tuż po tym, jak rajd dotarł do Mauretanii, ale niedługo później uszkodził zawieszenie w swoim samochodzie. Pozycję lidera objął Alphand i utrzymał ją aż do mety, zapewniając sobie pierwsze zwycięstwo w Dakarze, a zespołowi 11 w historii i szóste z rzędu. Roma finiszował na trzeciej pozycji, Peterhansel awansował na czwartą, natomiast Masuoka zaliczył wypadek swoim samochodem jeszcze w Maroku.
MMSP już w maju 2005 r. rozpoczęło pracę nad przygotowaniem wersji MPR13 Mitsubishi Pajero Evolution. Poprawiony samochód pierwsze testy przeszedł w Maroku, przy okazji dwóch sesji testowych w czerwcu i wrześniu 2005 r. Następnie Alphand wygrał tym autem rajd Patagonia-Atacama, a Peterhansel, po raz ósmy w historii startów Mitsubishi w tej imprezie, wygrał Rajd Tunezji.
W pełni gotowa wersja MPR13 zadebiutowała w UAE Desert Challenge 2006. Alphand i Peterhansel uczcili to zajmując dwa pierwsze miejsca w tym rajdzie.
Peterhansel kontynuował passę zapoczątkowaną zwycięstwem Alphanda w piaskach Emiratów i wraz z nowym rokiem, zapewnił zespołowi kolejny, dwunasty już triumf w Dakarze. Alphand w kolejnym MPR13 był drugi, Masuoka finiszował na szóstym miejscu, a Roma dotarł do mety 13.
Zespół kontynuował swoje prace nad rozwojem Mitsubishi Pajero Evolution. Sezon rajdów cross-country 2007 rozpoczął zwycięstwem Peterhansela w Baja Espana, gdzie Francuz wyprzedził Romę. Czwarte zwycięstwo Mitsubishi odnotowało w UAE Desert Challenge, gdzie również najlepszy okazał się Peterhansel.
ZWYCIĘSTWA MITSUBISHI PAJERO W RAJDZIE DAKAR
1985: Patrick Zanirolli 1992: Hubert Auriol 1993: Bruno Saby 1997: Kenjiro Shinozuka 1998: Jean-Pierre Fontenay 2001: Jutta Kleinschmidt 2002: Hiroshi Masuoka 2003: Hiroshi Masuoka 2004: Stephane Peterhansel 2005: Stephane Peterhansel 2006: Luc Alphand 2007: Stephane Peterhansel |
Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Evolution Mitsubishi Pajero Evolution Mitsubishi Pajero Evolution Mitsubishi Pajero Evolution Mitsubishi Pajero Evolution |
Źródło: Mitsubishi
Jeden komentarz
Pingback: 50 lat Volkswagen Motorsport