Osoby pamiętające lata 90. i początek bieżącego stulecia mogą na podstawie własnych obserwacji potwierdzić, że stan rodzimych dróg znacząco się poprawił. Pod koniec 2003 roku mieliśmy w Polsce tylko 226 km dróg ekspresowych i 405 km autostrad. Siedemnaście lat później do dyspozycji kierowców było już 1712 km autostrad i 2557 km dróg ekspresowych.

Mimo tak znaczącego postępu polska infrastruktura drogowa nadal pozostaje z tyłu za europejskimi i światowymi liderami takimi jak np. Holandia, Szwajcaria lub Japonia. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili przyjrzeć się temu tematowi, który wpływa również na bezpieczeństwo drogowe i składki ubezpieczeń płacone przez kierowców. Sprawdzamy, w którym województwie drogi są najlepsze, a w którym najgorsze.

Ile dróg krajowych potrzebuje pilnego remontu?

Szczegółowymi danymi o stanie nawierzchni dysponujemy w przypadku dróg krajowych. Informacje dotyczące tej kategorii dróg publikuje bowiem co roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Według danych tej instytucji odsetek dróg krajowych w złym stanie technicznym wyglądał w ostatnich latach następująco:

  • 2013 r.: 12%
  • 2014 r.: 12,6%
  • 2015 r.: 13,5%
  • 2016 r.: 16,1%
  • 2017 r.: 13,9%
  • 2018 r.: 14,2%
  • 2019 r.: 12,7%
  • 2020 r.: 13,3%

Niestety, powyższe dane nie wykazują poprawy sytuacji. Jest to dość niepokojące zjawisko, bo większość analizowanego okresu przebiegała pod znakiem dobrej koniunktury gospodarczej. Można by oczekiwać, że choćby w 2019 roku odsetek dróg krajowych w najgorszym stanie będzie mniejszy niż kilka lat wcześniej.

Cieszyć mogą natomiast dane o wzroście w latach 2016 – 2020 odsetka dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA, które mają najwyższe parametry dotyczące równości podłużnej oraz stanu powierzchni” – zaznacza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

W którym województwie drogi są najgorsze?

Wielu kierowców interesuje zapewne, jaki jest stan dróg w poszczególnych województwach. Ciekawe dane na ten temat znajdziemy w najnowszym raporcie GDDKiA z 2020 r. Wskazują one, że sytuacja w kraju jest bardzo zróżnicowana.

„Dla przykładu na terenie Małopolski udział dróg krajowych w stanie dobrym wynosi tylko 42,5%. Małopolskie drogi krajowe w stanie niezadowalającym to aż 40,3%” – wymienia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Analogiczne wyniki dla województwa podlaskiego to 78,5% (stan dobry) oraz 14,0% (stan niezadowalający). Pod względem stanu dróg krajowych dobrze wypada też woj. zachodniopomorskie.

Warto przy tym pamiętać, że stan nawierzchni dróg przekłada się bezpośrednio na liczbę roszczeń kierowców o odszkodowanie za uszkodzenie auta na dziurze. Takie roszczenia są zwykle kierowane do ubezpieczyciela zarządcy drogi i wpływają potem na zwiększenie rocznej składki OC płaconej przez zarządcę.

Share.

Leave A Reply