Jakie są objawy uszkodzonego zaworu EGR? Po czym rozpoznać, że mechanizm zaworu recyrkulacji gazów wylotowych jest uszkodzony? Podpowiadamy.

Zawór EGR nie jest niczym nowym w samochodach. Znajduje się w nich od połowy lat 80-tych, a odpowiednio serwisowany, nie sprawia większych trudności. Zawór recyrkulacji gazów wylotowych czyli EGR to prosty mechanizm. Jego zadaniem jest obniżanie temperatury w komorze spalania, dzięki czemu jednostka napędowa sprawnie pracuje. Zadaniem zaworu EGR jest, w skrócie, ponowne wprowadzenie spalin do cylindrów, co równocześnie ogranicza emisję szkodliwych tlenków azotu o kilkadziesiąt procent. Zawór EGR jest  odpowiedzialny za skuteczną kontrolę spalin zawracanych do silnika oraz sterowanie ich ilością.

Kiedy na wolnych obrotach silnik twojego samochodu zaczyna gasnąć, zachowuje się tak, jakby tracił moc, a rury wydobywa się czarny dym to może oznaczać problem z zaworem EGR. Jeśli do tego wszystkiego na pulpicie zaczyna świecić się kontrolka “Check Engine”, możesz mieć pewność, że masz awarię zaworu.

Prawidłowo działający zawór EGR dostarcza spaliny do komory spalania

Prawidłowo działający zawór EGR dostarcza spaliny do komory podczas jazdy ze stałą prędkością, kiedy nie wykorzystuje się pełnej mocy silnika. Podczas biegu jałowego lub po wciśnięciu pedału gazu, zawór powinien być zamknięty. Do zawieszenia działania lub zapchania zaworu EGR dochodzi rzadziej pośród kierowców preferujących dynamiczna jazdę, a przy prawidłowej pracy systemu momemnt wpuszczania spalin do cylindrów jest praktycznie niezauważalny. Nie odczuwa się spadków mocy, nie dostrzega większej ilości czarnego dymu za autem.

Jednak, jeśli zawór zaczyna szwankować, odzywają się dolegliwości, które mogą utrudnić życie.  Zaczynają falować obroty silnika z powodu niewłaściwego dozowania spalin do cylindrów, silnik może też gasnąć na wolnych obrotach. W czasie jazdy pojawiają się nagłe spadki mocy lub moc auta jest po prostu wyczuwalnie mniejsza przez stały czas. Podczas pracy silników Diesla z rury wydechowej wydobywają się potworne ilości czarnego dymu.

Kiedy spaliny stale dostają się do cylindrów

Zawór EGR najczęściej blokuje się w pozycji otwartej, czyli nie odcina dopływu spalin do cylindrów. Jeśli zawór zostanie zablokowany w pozycji otwartej na skutek zbyt dużej ilości osadzonego nagaru, dostęp do niego jest stosunkowo łatwy. W większości wypadków wystarczy tylko usunąć nagar, czyszcząc dokładnie urządzenie.

Żywotność zaworu EGR

Zawór zaczyna szwankować po przejechaniu 100 – 150 tysięcy kilometrów, a czas jego bezawaryjnej pracy uzależniony jest od modelu samochodu, warunków eksploatacji oraz od stylu jazdy kierowcy. Sam proces naprawy i usuwania usterki jest jednakowy dla wszystkich samochodów, bez względu na markę, model czy rok produkcji. To jednak teoria, ponieważ koszty i skomplikowanie usługi różnią się pomiędzy starszymi a nowoczesnymi konstrukcjami. W praktyce, im starsze auto, tym mniej skomplikowana sprawa, a wielu przypadkach wymiana zaworu EGR nie jest konieczna. Najczęściej wystarczy wykręcić zawór i dokładnie go wyczyścić. Po ponownym montażu będzie działał bez zarzutu przez następne setki kilometrów, a koszt to kilkaset złotych.

Zawór EGR w nowoczesnych konstrukcjach

Im bardziej nowoczesna jednostka, tym naprawa jest bardziej skomplikowana, a czyszczenie zaworu nie daje pożądanych rezultatów. Ewentualne naprawy utrudnia stopień skomplikowania konstrukcji oraz utrudniony dostęp do zaworu. Powoduje to wydłużenie czasu pracy mechanika i podnosi koszt naprawy. Czasem mniej kosztowna staje się wymiana całego elementu. Tylko cena naprawy może przerażać, ponieważ koszt naprawy może zamykać się w przedziale między 100 do 2500 złotych. Nowy zawór sterujący to koszt od 200 do 800 złotych. Mechanicy odradzają stosowanie elementów regenerowanych, ponieważ ich trwałość pozostaje pod znakiem zapytania.

Naprawa zaworu EGR

Do czyszczenia zaworu konieczny jest demontaż zaworu, często połączonego z przepustnicą (silniki Diesla), następnie mechanik musi usunąć szlam olejowy, spryskać urządzenie preparatem czyszczącym, i dokładnie oczyścić je z zanieczyszczeń. Niekiedy wymienić równocześnie należy uszczelki i opaski zaciskowe. EGR należy czyścić profilaktycznie po przejechaniu około 80 tysięcy kilometrów. W niektórych warsztatach można zaślepić zawór EGR. Wówczas spaliny nie są doprowadzane do kolektora dolotowego, co prowadzi do wyraźnego wzrostu mocy silnika. Nie zawsze jednak jest rozwiązanie skuteczne. W niektórych przypadkach skutkować będzie stałym świeceniem kontrolki “Check Engine”, w systemie oczyszczania spalin będzie pojawiał się stały błąd, którego nie da rady skasować, równocześnie może wzrosnąć zużycie paliwa. Doraźnie można oszukać program komputerowy stosując dodatkowe oprogramowania dla sterownika.

W profilaktyce należy od czasu do czasu spryskać go specjalnym preparatem, który pozwala usunąć nagar i osady. Jeśli konieczna okaże się wymiana, należy korzystać z usług sprawdzonego warsztatu, ale też wybierać części sprawdzonych producentów, unikając tych niewiadomego pochodzenia lub regenerowanych.

Autor artykułu:
Artykuł przygotował autoserwis Autokorbas z Wysogotowa koło Poznania specjalizujący się w montażu klimatyzacji, samochodowych instalacji gazowych i mechanice samochodowej.
Share.

Leave A Reply