Volkswagen po raz drugi z rzędu wygrał Rajd Niemiec. Podobnie jak w zeszłym roku, Ogier/Ingrassia startujący w Polo R WRC zwyciężyli w dziewiątej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC). Wykorzystali przy tym niewielką przewagę wynikającą z faktu, że podczas pierwszego w pełni asfaltowego rajdu w bieżącym sezonie wyjechali na trasę jako pierwsi. Ekstremalne warunki, różne rodzaje nawierzchni – od suchego asfaltu po mokry beton – sprawiały, że podczas tego rajdowego weekendu dobór opon okazał się prawdziwym wyzwaniem. Dzięki wspaniałemu wynikowi załoga Ogier/Ingrassia zwiększyła swoją przewagę w klasyfikacji mistrzostw świata kierowców i pilotów o 14 punktów i wynosi ona teraz 59 punktów. Ich najwięksi rywale, Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger (N/N) przegrali zaciętą walkę o drugie miejsce i ostatecznie zajęli czwartą pozycję. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) startujący w trzecim Polo R WRC, chociaż w rajdowy piątek uszkodzili skrzynię biegów, zdobyli dwa dodatkowe punkty podczas Power Stage. Ostatecznie wywalczyli także ósme miejsce w klasie WRC i wykonali ważny krok w walce o obronę tytułu mistrzowskiego klasyfikacji producentów przez Volkswagena.

„Ponowne zwycięstwo w Rajdzie Niemiec to dla Volkswagena wielki sukces i ważny krok w drodze do obrony tytułu w cyklu Rajdowych Mistrzostwach Świata”, stwierdził dr Frank Welsch, Członek Zarządu marki Volkswagen ds. Rozwoju, który wraz z Christianem Eisenlohrem, sekretarzem generalnym marki Volkswagen Samochody Osobowe odwiedził w Trewirze zespół Volkswagena. „Rajd Niemiec ponownie potwierdził, że jest wyjątkowo wymagającą rundą mistrzostw. Cała nasza załoga wykonała przed rodzimą publicznością wspaniałą pracę, bardzo wszystkim za to dziękuję”, dodał Welsch.

Pasjonująca walka o drugie miejsce

Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger (N/N) w ostatnim dniu Rajdu Niemiec stoczyli z dwiema innymi załogami pasjonujący pojedynek o drugie miejsce. Ponieważ zanosiło się na deszcz, postanowili zabrać na finałowe, trzy ostatnie odcinki specjalne trzy miękkie i trzy twarde opony Michelina. Mieli więc o jedną oponę zapasową więcej niż konkurenci z zespołu Hyundaia. Deszczu jednak nie było. Mimo to załoga Volkswagena robiła wszystko, by zająć drugie miejsce. Jednak dodatkowy ciężar 20 kilogramów i zbyt mocno rozgrzane hamulce nie ułatwiały walki. W sumie Mikkelsen i Jaeger, mimo wspaniałej walki podczas wszystkich czterech rajdowych dni, zajęli ostatecznie czwarte miejsce. W piątek i sobotę załoga plasująca się na drugiej pozycji w klasyfikacji generalnej stoczyła na legendarnej „Panzerplatte” pasjonujący pojedynek z kolegami z zespołu Ogierem i Ingrassią. Jego zwycięzcami okazali się trzykrotni mistrzowie świata.

Wspaniała atmosfera pierwszego asfaltowego rajdu w tym sezonie

Dziesiątki tysięcy widzów na odcinku „Panzerplatte” oraz na pozostałych odcinkach specjalnych pośród winnic – pierwszy asfaltowy rajd bieżącego sezonu okazał się wprawdzie trudny dla ludzi i sprzętu, jednak panowała na nim wspaniała atmosfera. Mimo że cała runda jest rozgrywana na asfalcie, to jednak charakter poszczególnych oesów zmieniał się co najmniej trzykrotnie. W sobotę ton sportowym zmaganiom nadawała słynna „Panzerplatte” z szerokimi fragmentami betonowych dróg, przy których tkwią słynne masywne głazy; zmagania tego dnia rozstrzygnęli na swoją korzyść Sebastien Ogier/Julien Ingrassia. W piątek na wąskich asfaltowych dróżkach prowadzących wśród winnic doszło do zaciętej walki o prowadzenie między załogami Mikkelsen/Jaeger i Ogier/Ingrassia. W niedzielę wyjątkowo spektakularnych wrażeń dostarczały rozgrywane wśród winnic oesy „Dhrontal” i „Sauertal”, tworzące swoistą mieszankę składającą się z szybkich prostych i z serpentyn.

Mistrz powiększa przewagę – Ogier/Ingrassia 59 punktów przed Mikkelsenem/Jaegerem

Dzięki piątemu zwycięstwu Volkswagena w tym sezonie i trzeciej wygranej załogi Sebastien Ogier/Julien Ingrassia poprawiła się pozycja Volkswagena w klasyfikacji producentów oraz Ogiera/Ingrassi w klasyfikacji kierowców i pilotów. Ogier i Ingrassia mają teraz na koncie 169 punktów, czyli o 59 więcej niż Mikkelsen/Jaeger, zajmujący drugie miejsce w klasyfikacji generalnej. Latvala/Anttila plasują się na miejscu piątym ze stratą 80 punktów do lidera. W klasyfikacji producentów Volkswagen obronił swoją przewagę nad konkurentami wynoszącą 55 punktów.

Może się więc zdarzyć, że podczas kolejnej rundy mistrzostw – Rajdu Francji rozgrywanego na Korsyce – Ogier i Ingrassia, dzięki ewentualnemu zwycięstwu, mogli by jeszcze przed zakończeniem sezonu świętować swoje kolejne mistrzostwo w klasyfikacji kierowców i pilotów.

Power Stage: dwa dodatkowe punkty dla Latvali, jeden dla Ogiera

Końcowy etap Rajdu Niemiec zakończył się pozytywnie dla Jari-Matti Latvali i Miikki Anttili. Wcześniej, w piątek po przejechaniu zaledwie kilku kilometrów musieli zrezygnować z dalszej walki na skutek uszkodzenia skrzyni biegów w swoim Polo R WRC. Jednak w sobotę i w niedzielę powrócili na trasę korzystając z regulaminu Rally-2 i uzyskując drugi czas przejazdu na ostatnim odcinku specjalnym rajdu zdobyli dwa dodatkowe punkty do klasyfikacji. Trzeci punkt tego ostatniego oesu powędrował na konto załogi Ogier/Ingrassia, którzy o jedną tysięczną sekundy pokonali załogę Dani Sordo/Marc Marti (E/E, Hyundai). Odpowiada to w przeliczeniu trzem centymetrom.

Wypowiedzi po Rajdzie Niemiec

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
„To wspaniałe, że po długiej przerwie znowu mogę stanąć na najwyższym stopniu podium. Jestem więcej niż szczęśliwy, że udało mi się powtórzyć zeszłoroczne zwycięstwo w Rajdzie Niemiec. Dla naszego zespołu wygrana na własnym terenie jest niezwykle ważna. W klasyfikacji mistrzostw świata Julien i ja wykonaliśmy ogromny krok w kierunku obrony mistrzowskiego tytułu – i oczywiście jesteśmy bardzo szczęśliwi, że mogliśmy naszemu szefowi, Jostowi Capito, sprawić godny prezent na pożegnanie. Spędziliśmy z nim, jako szefem, wspaniały czas i życzę mu w Formule 1 takich samych sukcesów, jak z Volkswagenem w rajdach. Ten weekend był dla mnie niełatwy, bo bardzo chciałem tu wygrać, a w takich wypadkach zdarza się, że człowieka ponosi ambicja. Poza tym pogoda stale się zmieniała i nie sposób było ją przewidzieć. Jednak cierpliwie czekałem na swoją szansę i udało mi się uzyskać – głównie na Panzerplatte – decydującą przewagę nad konkurentami”.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
„Gratulacje dla mojego zespołowego kolegi Sebastiena Ogiera. Zdobył w ten weekend dla Volkswagena dużo cennych punktów. Dla Miikki Anttili i dla mnie ten rajd zakończył się niestety o wiele za wcześnie. Po awarii skrzyni biegów w piątek nie udało nam się zdobyć lepszej pozycji niż ósme miejsce i dać kilka punktów do klasyfikacji producentów. Dwa punkty na Power Stage były tylko drobnym zadośćuczynieniem, ale to także coś. Oczywiście jestem rozczarowany, bez wątpienia mieliśmy znacznie ambitniejszy cel, ale sport samochodowy czasem właśnie taki jest. Teraz czas na Rajd Francji. Wygraliśmy go w zeszłym roku i spróbujemy także tym razem stanąć tam na podium”.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„W sumie jestem bardzo zadowolony z tego, czego udało nam się dokonać, jednak przy odrobinie szczęścia wynik mógłby być lepszy. W ten weekend wyjątkowo duże znaczenie miał właściwy dobór opon i w zasadzie każdy serwis podejmował w tej sprawie decyzję niemal w ostatniej sekundzie. Wielokrotnie zmienialiśmy strategię – to było pasjonujące, ale nie zawsze właściwe. W niedzielę znowu postawiliśmy wszystko na ostry atak, bo w walce o drugie miejsce mieliśmy do czynienia z naprawdę szybką załogą Hyundaia. Chcieliśmy pożegnać Josta Capito jak najlepszym wynikiem. Jost pod koniec sierpnia rozstanie się z zespołem, a spędziliśmy razem naprawdę wspaniałe lata. Anders i ja wiele Jostowi zawdzięczamy. To oczywiste, że i tym razem daliśmy z siebie wszystko. Niestety, przy okazji przegrzaliśmy hamulce, więc straciliśmy szansę na lepszy wynik. Szkoda, ale mimo wszystko czwarte miejsce jest pewnym pocieszeniem”.

Jost Capito, dyrektor Volkswagen Motorsport
„To dla mnie bardzo ważny moment. Dzisiaj pracowałem dla Volkswagena po raz ostatni, we wrześniu podejmę nowe zadania. Tym bardziej mnie cieszy, że dzięki zwycięstwu Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassi mamy co świętować. Obaj pojechali wspaniale i bardzo się cieszę, że po pewnym okresie bez wygranej znowu stanęli na najwyższym stopniu podium. Na poprzednich szutrowych rajdach byli naprawdę niepocieszeni, że musieli wyjeżdżać na trasę jako pierwsi, a przez to nie mieli szans na wygraną. Tym razem wykorzystali lekką przewagę, jaką daje pierwsza pozycja startowa do asfaltowego rajdu. Ale łatwo nie było – zmieniające się warunki sprawiały, że wybór opon był wyjątkowo trudny i łatwo było popełnić błąd. Dlatego jestem bardzo zadowolony z postawy Andreasa MIkkelsena i Andersa Jaegera, którym niestety, nie udało im się zająć drugiego miejsca, chociaż zrobili wszystko, co było w ich mocy. Jari-Matti Latvala miał tym razem pecha, a uszkodzona skrzynia biegów pozbawiła go szansy na pokazanie na co go stać. Myślę, z tym większym zacięciem pojedzie podczas Rajdu Francji. Ale temu będę się już przyglądał z dystansu”.

Co się jeszcze wydarzyło…

…tortowy rewanż. Podczas Rajdu Szwecji w 2014 roku Jost Capito z okazji uzyskania najlepszych czasów na 300 oesach „wręczył” Jari-Matti Latvali tort. „Wręczanie” polegało na tym, że tort wylądował wprost na twarzy Fina. Po Rajdzie Niemiec przyszedł czas na rewanż – prezent pożegnalny, tort z bitą śmietaną, pofrunął wprost na głowę odchodzącego dyrektora Volkswagen Motorsport. Celny rzut wykonał oczywiście wicemistrz świata z lat 2014 i 2015.

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Niemiec – wyniki końcowe

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, 3h 00m 26.7s
02. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 20.3s
03. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai, + 20.4s
04. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen, + 27.2s
05. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai, + 3m 34.8s
06. Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford, + 4m 31.2s
07. Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN/FIN), Škoda, + 8m 36.8s
08. Pontus Tidemand/Jonas Andersson (S/S), Škoda, + 8m 52.5s
09. Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZ/CZ), Škoda, + 9m 44.2s
10. Armin Kremer/Pirmin Winklhofer (D/D), Škoda, + 10m 10.6s

48. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen, + 36m 33.3s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Niemiec – wyniki Power Stage

01. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai 7m 54.9s
02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 2.5s
03. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen + 2.6s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja*

Kategoria kierowców punkty
1. Sébastien Ogier, 169
2. Andreas Mikkelsen, 110
3. Hayden Paddon, 94
4. Thierry Neuville, 94
5. Jari-Matti Latvala, 89
6. Dani Sordo, 86
7. Mads Østberg, 78
8. Ott Tänak, 52
9. Kris Meeke, 51
10. Craig Breen, 25

Kategoria producentów punkty
1. Volkswagen Motorsport, 256
2. Hyundai Motorsport, 201
3. M-Sport, 122
4. Volkswagen Motorsport II, 121
5. Hyundai Motorsport N, 96
6. DMACK, 64
7. Jipocar Czech National Team, 18
8. Yazeed Racing,

  • *-wymaga zatwierdzenia przez FIA

Źródło:VW

Share.

Leave A Reply