Wycieraczki to drobny, ale niezastąpiony element w każdym samochodzie – zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym. W czasie podróży w rzęsistym deszczu ich awaria staje się naprawdę kłopotliwa, zdecydowanie spowalniając jazdę. Gdzie szukać przyczyn usterki i jak sobie z nią poradzić? Podpowiadamy!

Wycieraczki nie działają? Sprawdź bezpiecznik!

Jeśli wycieraczki nagle odmówiły posłuszeństwa, w pierwszej kolejności przyjrzyj się bezpiecznikowi, który je zasila. Wymiana przepalonego elementu jest dziecinnie prosta – do najtrudniejszej czynności należy… jego zlokalizowanie. W zależności od modelu samochodu skrzynka z bezpiecznikami znajduje się w różnych miejscach. Najczęściej umiejscowiona zostaje pod deską rozdzielczą, po lewej stronie pedału sprzęgła, albo za schowkiem, choć niekiedy producent umieszcza ją pod maską – niekiedy w tak kłopotliwym miejscu, że jej otworzenie bez drugiej pary rąk jest niemożliwe. Lokalizację skrzynki z bezpiecznikami i objaśnienia ich oznaczeń znajdziesz w instrukcji obsługi auta.

O usterce bezpiecznika świadczy przerwanie drucika, który znajduje się wewnątrz. Wymieniając przepalony element, pamiętaj, aby użyć nowego o tej samej wartości (czyli w tym samym kolorze). Jeżeli usterka zaskoczyła Cię w trasie i nie masz przy sobie zapasowego, zastosuj „podmiankę” – wykręć bezpiecznik od mniej ważnego elementu, np. radia czy podgrzewania tylnej szyby, i zastąp nim ten od wycieraczek.

Zapach spalenizny i dymek spod maski, czyli awaria silniczka wycieraczek

Kiedy wycieraczki nagle przestają działać, winowajcą może być również spalony silnik, zwłaszcza jeśli w kabinie samochodu wyczuwasz swąd spalenizny, a spod maski wydobył się niewielki dymek. Naprawę tej usterki warto zlecić specjaliście – już samo dostanie się do mechanizmu, szczególnie w przypadku tylnych wycieraczek, bywa trudne. Koszt wymiany zamyka się najczęściej w kwocie ok. 200 zł. Uszkodzony silnik wycieraczek możesz również oddać do regeneracji.

Jeżeli wycieraczki się nie poruszają, ale po ich uruchomieniu rozlega się buczenie, usterka ma charakter mechaniczny. Często zdarza się, że do mechanizmu wpada kamyk czy inny twardy element, który blokuje cięgna łączące silnik z piórami. Niekiedy przyczyną jest też korozja – smarowanie albo użycie preparatu odrdzewiającego zazwyczaj doraźnie pomaga.

Zatarcie mechanizmu. Czy to czas na nowe wycieraczki?

Wycieraczki często psują się również z powodu nadmiernego zużycia. Jeśli działają, ale poruszają się wolno albo co jakiś czas zatrzymują się na szybie, najprawdopodobniej ich mechanizm uległ zatarciu. Tak jak w przypadku skorodowanych cięgien, rozwiązaniem jest nasmarowanie i odrdzewienie ruchomych elementów układu.

Wyjątkowo szybko zużywają się zwłaszcza pióra wycieraczek. Ich wyeksploatowanie objawia się charakterystycznym (i irytującym) skrzypieniem oraz pozostawianiem na szybie smug. Przyjmuje się, że pióra należy wymieniać co najmniej raz w roku, szczególnie po sezonie zimowym, w czasie którego wycieraczki narażone są na kontakt z zamarzniętym śniegiem, solą drogową czy zawartym w płynie do spryskiwaczy alkoholem, niekorzystnie działającymi na ich kondycję.

Zanim jednak dokonasz wymiany, przyjrzyj się… szybie swojego samochodu. Często zdarza się, że wycieraczki pracują mniej efektywnie, nie radząc sobie z usuwaniem smug, gdy szklana powierzchnia pokryta jest tłustymi zabrudzeniami, np. pozostałościami po woskowaniu karoserii. Przed spisaniem piór na straty dokładnie wyczyść szybę, używając preparatu odtłuszczającego.

Wycieraczki, choć niewielkie, mają niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy – zapewniają dobrą widoczność, co pozwala w porę dostrzec niebezpieczeństwo, jakie pojawia się na drodze. Na ich regularnej wymianie nie warto oszczędzać. Zużyte, wyszczerbione pióra wycieraczek często przyczyniają się do zarysowania szyby – takie mikrouszkodzenia, w połączeniu z zamarzniętą w nich wodą, bywają powodem popękania szklanej powierzchni.

Jeśli zauważasz, że wycieraczki w Twoim samochodzie działają wolniej, z wyraźnym wysiłkiem, przy każdym ruchu wywołując nieznośne skrzypienie albo pozostawiając na szybie smugi – dokładnie się im przyjrzyj. Konieczna wymiana? Pióra i silniki wycieraczek znajdziesz na nocar.pl.

Źródło zdjęć: nocar.pl, pexels.com, pixabay.com

Share.
0 0 votes
Oceń artykuł!
Subscribe
Powiadom o

0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze
0
Szanowny Kierowniku, daj znać, co myślisz i zostaw komentarz!x