Uszkodzona uszczelka pod głowicą należy do grona usterek, które przydarzają się w autach z większym przebiegiem (to nie reguła). Bardziej opłaca się wymiana uszczelki pod głowicą. Objawy mogą być niezauważone przez długi czas.  Rozpoczyna się ona od skomplikowanego demontażu, dlatego lepiej powierzyć zamianę doświadczonemu mechanikowi. Co zrobić, gdy uszczelka pod głowicą ulegnie już awarii?

Uszkodzona uszczelka pod głowicą – objawy

Uszczelka pod głowicą – objawy mogą być różne, niekoniecznie charakterystyczne. Brak jednoznacznego stwierdzenia problemu powoduje, że kierowcy mogą bagatelizować istotne symptomy. Powinni być szczególnie czujni w momencie, gdy:

  • silnik pracuje nierówno – głównie na biegu jałowym,
  • nastąpił wyraźny ubytek płynu chłodniczego,
  • pojawiły się intensywne i białe spaliny,
  • jest wyraźne obniżenie mocy,
  • duża ilość oleju w zbiorniczku wyrównawczym.

Wymienione objawy są jednak tak typowe i powszechne, że mogą kojarzyć się z innymi usterkami aut. Kiedy zauważysz jakiś z symptomów, udaj się do mechanika, który oceni sytuację i przedstawi swoje wnioski.

Najważniejsze przyczyny uszkodzonej uszczelki pod głowicą

Uszczelka nad głowicą najczęściej ulega uszkodzeniu podczas maksymalnego zużycia. Nic dziwnego,  ów element z tworzyw sztucznych i gumy pracuje w bardzo trudnych warunkach, stykając się nieustannie z podwyższoną temperaturą, sprężonym powietrzem i naprężeniami stalowych lub żeliwnych części.

Są jednak czynniki, które przyspieszają zużycie uszczelki pod głowicą (objawy nie mówią same za siebie), np. niewłaściwie ustawiony termostat, niepoprawnie działający układ chłodzenia, zbyt małe dozowanie paliwa w aucie z instalacją gazową, niesprawne wtryskiwacze w silniku diesla.

Jak wymienić uszczelkę pod głowicą krok po kroku

Choć powierzenie naprawy lub wymiany uszczelki pod głowicą (objawy powinny zaalarmować kierowcę) lepiej powierzyć wykwalifikowanemu mechanikowi. Jak wygląda taka naprawa w praktyce? Pierwszy krok podczas wymiany uszczelki pod głowicą to demontaż: zdjęcie zewnętrznych osłon silnika, wyjęcie kolektorów (dolotowego i wylotowego), usunięcie elementów układu zapłonowego, rozkręcenie mechanizmu rozrządu, odłączenie wszystkich czujników i śrub głowicy. Następny etap polega na czyszczeniu bloku silnika oraz głowicy – takie czynności wymagają specjalistycznych maszyn. Ostatni krok to montaż uszczelki i zaworów przy użyciu nowych śrub mocujących. Następnie należy ponownie złożyć wszystkie zdemontowane części. Wykonanie tego w domowych warunkach bez specjalnych narzędzi i instrukcji producenta jest niemożliwe.

Wymiana uszczelki pod głowicą – objawy, dlaczego warto udać się do mechanika?

Wymiana uszczelki pod głowicą jest zadaniem dość skomplikowanym – z powodu wieloetapowego demontażu wielu podzespołów. Musisz pamiętać, że poszczególne silniki różnią się budową. Nawet eksperci w dziedzinie motoryzacji mogą mieć problem z prawidłową zamianą uszczelki pod głowicą. Tylko wykwalifikowany i doświadczony – to bardzo ważne – mechanik poradzi sobie z problemem. Nie dopuści, by doszło do późniejszych komplikacji. Naprawiając lub wymieniając uszczelkę pod głowicą samemu, nie masz stuprocentowej pewności, że czegoś nie zepsułeś niechcący.

Jak zapobiegać awariom uszczelki pod głowicą?

Awaria uszczelki pod głowicą to najczęściej dowód na to, że samochód bywał zaniedbany – kierowca nie reagował na różne symptomy lub uszczelka jest już wiekowa. Dlatego tak ważne jest, by dokonywać regularnej obserwacji uszczelki pod głowicą, by odpowiednio wcześnie zapobiegać związanymi z nią nieprawidłowościami.

Największym wrogiem omawianego elementu jest wysoka temperatura. Jeśli jednostka napędowa jest nierozgrzana, to przegrzewa się (płyn chłodniczy i olej smarujący nie osiągnęły pożądanych właściwości). Eksperci zatem polecają oszczędzać silnik (nie zapalać go niepotrzebnie), kiedy na zewnątrz panuje niska temperatura.

Share.

Leave A Reply