W marcu 1974 roku w fabryce Lamborghini w Sant’Agata Bolognese rozpoczęła się seryjna produkcja modelu Countach. Przeszedł on do historii i pozostał na rynku przez 16 lat. Countach był pierwszym Lamborghini, którego nadwozie powstało w ramach wewnętrznej produkcji, co stanowiło prawdziwą rewolucję, która 50 lat później stała się tradycją w Sant’Agata. Z okazji jubileuszu Lamborghini przywróciło pierwszego Countacha LP 400 na linię produkcyjną, na której został stworzony, a gdzie dziś produkowane jest Lamborghini Revuelto.
– Jesteśmy dumni, że nadal produkujemy nasze modele supersportowych samochodów w miejscu, gdzie powstał Countach. Mimo, że produkcja radykalnie się zmieniła od 1974 roku i widać wyraźną transformację wielu jej aspektów, zachowuje te najlepsze praktyki i łączy umiejętności manualne naszych operatorów z najlepszymi dostępnymi technologiami, dając początek tzw. Manifattura Lamborghini Next Level. Wspólnym mianownikiem między produkcją Countacha a naszymi dzisiejszymi samochodami jest dbałość o szczegóły – skomentował Ranieri Niccoli, dyrektor produkcji Lamborghini.
Ewolucja Countacha
Model Lamborghini Countach LP 500 został zaprezentowany na Geneva Motor Show 11 marca 1971 roku jako samochód koncepcyjny, gdzie odniósł sukces, który przypieczętował wprowadzenie go do produkcji. Potrzeba było kilku prototypów i trzech lat rozwoju technicznego oraz intensywnych testów drogowych, aby przygotować model produkcyjny, Countach LP 400. W czasie, gdy samochód był rozwijany, w Sant’Agata Bolognese trwały prace nad stworzeniem linii produkcyjnej, na której miał być produkowany. Był to kolejny dowód na rewolucyjność modelu – po raz pierwszy w historii Lamborghini nadwozie miało być produkowane wewnętrznie. Do tego momentu samochody Lamborghini były opracowywane w dwóch różnych miejscach, części mechaniczne były produkowane przez Lamborghini, a nadwozia budowane przez zewnętrznych producentów karoserii. Następnie komponenty wysyłano do Sant’Agata Bolognese w celu połączenia z ramą i częściami mechanicznymi. Decyzja o przeniesieniu produkcji nadwozia do fabryki Lamborghini miała natychmiastowy i znaczący wpływ na rozwój firmy.
Linia montażowa Countacha nr 1
Oryginalna fabryka Lamborghini obejmowała powierzchnię 12 000 m2, a jej budowa rozpoczęła się w 1963 roku i zakończyła w 1966 roku, w tym samym czasie, gdy rozpoczęto również wewnętrzną produkcję skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego. Fabryka obejmowała obszar produkcyjny, biura, pomieszczenia testowe i warsztat serwisowy. Produkcja obejmowała dwie linie – jedną dla silników i części mechanicznych oraz drugą do montażu samochodów. 18 października 1968 roku Lamborghini ogłosiło zbliżające się ukończenie budowy trzech nowych budynków przemysłowych, dodając 3 500 m2 powierzchni zadaszonej. Dziś fabryka wygląda zupełnie inaczej i obejmuje obszar 346 000 m2, jednak miejsce, gdzie montowano Countacha, znane jako Linia Montażowa Countacha nr 1, pozostaje takie samo i stanowi obecnie miejsce produkcji Revuelto, nowego 12-cylindrowego hybrydowego samochodu plug-in od Lamborghini. W latach produkcji Countacha linia montażowa była bardzo prosta, a wszystkie procesy wykonywano ręcznie. Panele nadwozia były bite, a następnie sprawdzane na drewnianym szablonie przed zespawaniem i dopasowaniem na formie nadwozia samochodu. To końcowe przetwarzanie było niezbędne, biorąc pod uwagę, że każda część wydawała się identyczna z innymi, ale w rzeczywistości każda była nieco inna. Kompletne nadwozie, wciąż w surowym aluminium, było następnie łączone z ramą. Countach był również pierwszym modelem, w który zaangażowano dział tapicerski Lamborghini. Z czasem stał się on całkowicie autonomiczny, stając się istotną częścią personalizacji oferowanej dziś przez Lamborghini swoim klientom poprzez program Ad Personam.
Aktualnie linia produkcyjna przeszła znaczące zmiany, podobnie jak maszyny i używane materiały. Jest znacznie bardziej zorganizowana, efektywna i ergonomiczna. Stosowane w latach 70. aluminium zastąpiono włóknem węglowym, które jest również produkowane w zakładzie w Sant’Agata Bolognese. To, co się nie zmieniło, to pasja i dbałość, z jaką operatorzy produkują nowe samochody.
Ciągłość między Countach a Revuelto
Pół wieku dzieli Countach i Revuelto – w tym czasie zmieniły się też wolumeny produkcji Lamborghini. W ciągu 16 lat produkcji Countacha wyprodukowano 1999 sztuk tego modelu; 11 lat produkcji Diablo wygenerowało 2903 jednostki; dziewięć lat Murciélago przyniosło 4000 samochodów; a 11 lat Aventadora ponad 11 000 egzemplarzy. Mimo różnic „pokoleniowych”, istnieje wiele innych wspólnych cech między modelami Countach i Revuelto. Przede wszystkim, ogólne założenia techniczne są takie same – 12-cylindrowy silnik umieszczony z tyłu w pozycji wzdłużnej. Jednak w Revuelto znajduje się również zestaw akumulatorów, co doprowadziło do przesunięcia skrzyni biegów na tył silnika V12. Układ prowadzenia jest taki sam, podobnie jak drzwi „nożycowe”, które po raz pierwszy pojawiły się w Countachu, zanim stały się charakterystyczną cechą samochodów Lamborghini z silnikiem V12. Ponadto, wśród charakterystycznych cech stylistycznych, które wykazywały niezwykłą ciągłość od modelu Countach przez Diablo, a następnie Murciélago i Aventadora, wyróżnia się subtelna linia wizualna, biegnąca od przedniego błotnika, przez dach kokpitu, aż po tylny spojler. Zyskała ona miano „linii Countach” i stanowi istotny element designu, który przetrwał w kolejnych generacjach.
Wszystkie modele Countach
Pierwszą wersją Countacha, wyprodukowaną w 152 egzemplarzach, był LP 400 (1974-1978), charakteryzujący się błotnikami bez poszerzeń i dachem z centralnym wgłębieniem przeznaczonym na lusterko wsteczne, co przyniosło mu przydomek „Periscopio”. LP 400 S (1978-1982), wyprodukowany w 235 egzemplarzach, wywodził się bezpośrednio ze specjalnego LP 400, który kanadyjski entuzjasta Walter Wolf zamówił w Lamborghini. LP 400 S charakteryzował się zastosowaniem niskoprofilowych opon Pirelli, poszerzeń nadkoli i kół typu „tarcza telefoniczna”. Ta konfiguracja, choć ulepszona i lepiej zintegrowana w późniejszych wersjach, stała się charakterystyczną cechą Countacha. Model 5000 S (1982-1984), wyprodukowany w 323 egzemplarzach i z niewielkimi zmianami w estetyce, posiadał silnik V12 o zwiększonej pojemności 4,8 litra. Jego następca Countach Quattrovalvole (1985-1988), powstały w 631 egzemplarzach, wizualnie charakteryzował się „garbem” na masce, niezbędnym do pomieszczenia silnika o pojemności 5,2 litra, wyposażonego w 4-zaworowy system rozrządu dla każdego cylindra. Countach 25th Anniversary (1988-1990), wyprodukowany w 658 egzemplarzach, został stworzony dla uczczenia 25-lecia założenia firmy i wiązał się z całkowitym przebudowaniem aerodynamicznych elementów Countacha. Zmieniono również wloty powietrza na tylnych błotnikach i niektóre panele, które po raz pierwszy wykonano z włókna węglowego.
Na wzrost sukcesu komercyjnego Countacha, miał wpływ fakt, że wyprodukowano najwięcej egzemplarzy dwóch ostatnich wersji tego modelu. Przyczyniła się do tego homologacja umożliwiająca sprzedaż Countacha na rynku amerykańskim. W okresie swojej dostępności rynkowej Countach stał się ikoną, która nie tylko zagościła na plakatach i pojawiła się w dziesiątkach filmów, ale także pozwoliła Lamborghini utrzymać konkurencyjność od połowy lat 70. do 1990 roku. Ostatecznie model ten zyskał status legendy motoryzacji.
Specyfikacja techniczna Lamborghini Countach LP 400
- Silnik: V12, 60°, aluminiowy
- Średnica x skok: 82 x 62 mm
- Pojemność: 3929 cc
- Stopień sprężania: 10.5:1
- Moc: 375 KM przy 8000 obr/min
- Rozrząd: podwójny wałek rozrządu w głowicy z napędem łańcuchowym. 2 zawory na cylinder.
- Układ paliwowy: 6 gaźników Weber 45 DCOE
- Smarowanie z mokrą miską olejową
- 5-biegowa manualna skrzynia biegów Lamborghini + bieg wsteczny
- Sprzęgło: suche, jednotarczowe
- Podwozie: rurowe z aluminiowymi panelami nadwozia
- Zawieszenie: niezależne zawieszenie przednie i tylne w układzie równoległoboku, sprężyny śrubowe i amortyzatory teleskopowe
- Hamulce: wentylowane tarcze
- Rozstaw osi: 2450 mm
- Rozstaw kół: przód 1500 mm; tył 1520 mm
- Opony: Michelin XWX przód 205 X 14, tył 215 X 14
- Masa własna: 1065 kg
Specyfikacja techniczna Lamborghini Countach LP 400 S
- Silnik: V12, 60°, aluminiowy
- Średnica x skok: 82 x 62 mm
- Pojemność: 3929 cc
- Stopień sprężania: 10.5:1
- Moc: 353 KM przy 7500 obr/min
- Rozrząd: podwójny wałek rozrządu w głowicy z napędem łańcuchowym. 2 zawory na cylinder.
- Układ paliwowy: 6 gaźników Weber 45 DCOE
- Smarowanie z mokrą miską olejową
- 5-biegowa manualna skrzynia biegów Lamborghini + bieg wsteczny
- Sprzęgło: suche, jednotarczowe
- Podwozie: rurowe z aluminiowymi panelami nadwozia
- Zawieszenie: niezależne zawieszenie przednie i tylne z układem równoległoboku, sprężyny śrubowe i amortyzatory teleskopowe