Nowy Opel Insignia jest w doskonałej formie. Jak przystało na flagowy model, oparte na nowej architekturze, bezkompromisowo przestronne nadwozie utrzymane w sportowo-eleganckiej stylistyce coupé oferuje wzorowy poziom bezpieczeństwa i komfortu.

Samochód zapewnia także wiele przyjemności z jazdy. Druga generacja Insignii imponuje nie tylko niezwykłą sylwetką i przyjazną atmosferą wnętrza, ale także inteligentnymi technologiami, począwszy od wyznaczających trendy matrycowych reflektorów Opel LED IntelliLux® poprzez zaawansowany system napędu na wszystkie koła z wektorowaniem momentu obrotowego po nowoczesne systemy wspomagające kierowcę i udoskonalony wyświetlacz HUD. Ponadto Insignia, jak każdy Opel, jest wyposażona w pierwszorzędne opcje łączności pozwalające na zintegrowanie smartfona z pokładowym systemem multimedialnym, a także w nowy moduł Opel OnStar z funkcją osobistego asystenta umożliwiającą między innymi skorzystanie z pomocy doradcy OnStar przy rezerwacji pokoju w hotelu[1] oraz wyszukaniu parkingu[2]. Reasumując: nowy Opel Insignia zachwyca wspaniałą zwrotnością i precyzją prowadzenia, większą przestronnością oraz doskonałym stosunkiem wartości do ceny, co czyni go poważnym rywalem nawet dla modeli marek premium.

Nowa Insignia jest również pierwszym Oplem dostępnym z inteligentnym napędem na wszystkie koła z wektorowaniem momentu obrotowego (indywidualne przekazywanie mocy na poszczególne koła), ośmiobiegową przekładnią automatyczną i kamerą 360°. Dzięki turbodoładowanym silnikom nowej generacji, masie obniżonej nawet o 200 kilogramów (w zależności od wersji) oraz niżej osadzonemu fotelowi kierowcy nowe Insignia Grand Sport i Sports Tourer są jeszcze zwrotniejsze niż poprzednie modele Opla z tego segmentu oraz zapewniają wyjątkowo bezpośrednie i satysfakcjonujące wrażenia z jazdy. Nowa Insignia dba o bezpieczeństwo nie tylko kierowcy i pasażerów, oddając im do dyspozycji najnowocześniejsze systemy wspomagające prowadzenie pojazdu: to pierwszy Opel z aktywną aluminiową maską przednią, która w razie kolizji z udziałem pieszego unosi się w ciągu milisekund, aby zwiększyć dystans między człowiekiem, a twardymi elementami w komorze silnika. Taki mechanizm znacznie poprawia ochronę pieszego przed poważnymi urazami.

„Firma Opel modelem Insignia po raz kolejny dokonuje wielkiego wyczynu. Nasz nowy flagowy model jest bogato wyposażony w nowoczesną technologię dla każdego. Poszczególne rozwiązania oferowane w przystępnej cenie zwiększają bezpieczeństwo i komfort jazdy. Żaden inny samochód w klasie Insignii nie może pochwalić się tyloma supernowoczesnymi technologiami. Skonstruowaliśmy samochód lżejszy, zwrotniejszy i zapewniający fantastyczne wrażenia z jazdy. Projektantom wersji Grand Sport i Sports Tourer udało się stworzyć wyjątkowe połączenie elegancji i sportowego charakteru, którego pozazdrościć mogą nawet droższe modele wyższych klas” — powiedział dyrektor generalny firmy Opel, dr Karl-Thomas Neumann.

Nowość rynkowa ma więc wszelkie szanse, aby odnieść jeszcze większy sukces niż Insignia pierwszej generacji — „Samochód Roku 2009” sprzedany w liczbie 900 000 egzemplarzy. Nowe Ople Insignia Grand Sport i Sports Tourer zaprezentowały swoje atuty publicznie po raz pierwszy na premierze zorganizowanej w ramach Salonu Motoryzacyjnego w Genewie.

Czyste emocje: wzornictwo inspirowane Monzą Concept

Inspiracją dla stylistyki nadwozia i wnętrza nowej Insignii Grand Sport i Sports Tourer była podziwiana Monza Concept — zadaniem projektantów było stworzenie nowego flagowego Opla, który dorównywałby samochodowi koncepcyjnemu pod względem ekskluzywności i sportowego charakteru.

Efekt prezentuje się przekonująco. Dynamicznej sylwetce Insignii Grand Sport towarzyszy niższa masa. W sumie nowa generacja waży nawet o 175 kilogramów mniej niż poprzednia, a w przypadku odmiany Sports Tourer różnica może sięgać 200 kilogramów. Rozstaw osi w Insignii Grand Sport opartej na zupełnie nowej architekturze podwozia został wydłużony o 92 milimetry do 2829 milimetrów, rozsądnie skrócono zwisy, a rozstawy kół poszerzono o 11 milimetrów. Nakreślona z rozmachem i obniżona o 29 milimetrów linia dachu, wyrazista osłona chłodnicy i wąskie reflektory oraz nowoczesna estetyka tylnej części nadwozia podkreślają dynamikę atletycznej i eleganckiej sylwetki typowej dla czterodrzwiowego coupé. Nowa Insignia Grand Sport jest tak smukła, na jaką wygląda: wzorcowy współczynnik oporu aerodynamicznego 0,26 należy do najniższych w tej klasie pojazdów.

W nowej Insignii Grand Sport widać wiele nawiązań do sportowej sylwetki modelu Monza Concept, ale w Insignii Sports Tourer pokrewieństwo to jest jeszcze wyraźniejsze. Nowość rynkowa prezentuje się dużo zgrabniej i bardziej sportowo. Proporcje sylwetki zostały wzmocnione wydłużonym rozstawem osi, skróconym przednim zwisem oraz poszerzonym rozstawem przednich i tylnych kół. Charakterystyczne dla wszystkich Opli przetłoczenie rozpoczynające się na przednich drzwiach i biegnące ku tyłowi ukierunkowuje wzrok przy spoglądaniu na sylwetkę pojazdu. Chromowana listwa nad bocznymi oknami, bezpośrednio inspirowana kultową stylistyką Monzy Concept, dynamicznie przechodzi w klosz tylnych świateł LED i optycznie obniża sportowe nadwozie Insignii Sports Tourer o wysokości zaledwie 1483 milimetrów, nadając mu jeszcze bardziej sportowy wygląd. Srebrne relingi dachowe również wskazują na wysoki poziom stylistyczny samochodu.

Przyjemnie funkcjonalne: wnętrze gwarantujące dobre samopoczucie

Dbałość o najdrobniejsze szczegóły jest widoczna również we wnętrzu nowej Insignii. Podobnie jak nadwozie, kokpit wyraźnie odzwierciedla filozofię projektowania Opla, czyli „połączenia rzeźbiarskiego artyzmu z niemiecką precyzją”. Kierowca siedzi o 3 centymetry niżej w porównaniu z pierwszą generacją modelu. Daje mu to poczucie większej integracji z pojazdem i zapewnia bardziej sportowe, bezpośrednie i intensywne wrażenia z jazdy. Wiele uwagi poświęcono elementom sterowania i interfejsowi systemu multimedialnego. Wyświetlacz projekcyjny podkreśla cyfrowy charakter przyrządów, natomiast bezramkowy ekran dotykowy zaawansowanego systemu IntelliLink wyróżnia się szczególną, „techniczną” estetyką. Wiele ustawień reguluje się właśnie przez ekran dotykowy, co ułatwia współpracę człowieka z pojazdem. Konsola środkowa została podzielona na trzy strefy funkcjonale z odpowiednio pogrupowanymi elementami sterowania (od góry: multimedia / klimatyzacja / systemy wspomagające kierowcę), aby ułatwić i zwiększyć intuicyjność obsługi.

Zmienione proporcje i większą przestronność docenią szczególnie osoby podróżujące z tyłu auta. Imponująco prezentuje się bagażnik Insignii Grand Sport o pojemności 490 litrów z możliwością powiększenia do 1450 litrów. W nowym kombi Sports Tourer maksymalna pojemność wynosi 1665 litrów, czyli o ponad 130 litrów więcej w porównaniu z poprzednim modelem. Opcjonalne panoramiczne okno dachowe o wymiarach 1400 x 860 milimetrów, sięgające aż nad głowy pasażerów tylnej kanapy, zapewnia wspaniałe widoki.

W Sports Tourer nie brakuje praktycznych rozwiązań: ogromnym ułatwieniem przy załadunku jest funkcja otwierania klapy bagażnika ruchem stopy, bez dotykania samochodu. W egzemplarzach wyposażonych w system bezkluczykowego otwierania i uruchamiania wystarczy wykonać odpowiedni ruch stopą pod tylnym zderzakiem, żeby klapa bagażnika sama się otworzyła. Powtórzenie tego ruchu powoduje opuszczenie i zamknięcie klapy. Pomysłowy system wykrywa ewentualne przeszkody i w razie potrzeby zatrzymuje mechanizm. Warto zwrócić uwagę na nowość dotyczącą wlewu paliwa: w Insignii nowej generacji nie ma już tradycyjnego zakręcanego korka. Teraz napełnianie zbiornika jest łatwiejsze, szybsze, a przede wszystkim nie brudzi rąk.

Technologie napędu zwiększające przyjemność z jazdy

Nowa Insignia jest tak dynamiczna, na jaką wygląda. W chwili wprowadzenia na rynek samochód będzie dostępny z szeroką gamą turbodoładowanych silników i skrzyń biegów najnowszej generacji. Zostały one zaprojektowane pod kątem jak najniższego zużycia paliwa w rzeczywistych warunkach. Testy przeprowadzone zgodnie z procedurą WLTP (światowa zharmonizowana procedura badania pojazdów lekkich, która w porównaniu do obecnie stosowanego standardu NEDC jest bardziej reprezentatywna dla rzeczywistych warunków użytkowania pojazdu) wykazały, że zużycie paliwa w pojazdach z silnikami, które będą prawdopodobnie najczęściej wybierane przez nabywców nowej Insignii (benzynowym 1.5 turbo i wysokoprężnym 1.6 CDTI) udało się obniżyć o 3 do 10% w porównaniu z analogicznymi wersjami doczasowego modelu.

Ofertę silników otwiera nowo zaprojektowana i wyjątkowo oszczędna jednostka benzynowa 1.5 turbo, dostępna w wersjach o mocy 103 kW/140 KM i 121 kW/165 KM (zużycie paliwa w Grand Sport wg NEDC: 7,3l/100 km w cyklu miejskim; 4,8–4,7 l/100 km w cyklu pozamiejskim; 5,7 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO2: 130–129 g/km). Na uwagę zasługuje również najmocniejszy silnik benzynowy przeznaczony do nowej Insignii.

Jednostka 2.0 turbo rozwija moc 191 kW/260 KM i maksymalny moment obrotowy 400 Nm (zużycie paliwa w Grand Sport wg NEDC: 11,2 l/100 km w cyklu miejskim; 7,1 l/100 km w cyklu pozamiejskim; 8,6 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO2: 197 g/km). Czterocylindrowy silnik 2.0 współpracuje z zupełnie nową i płynnie zmieniającą biegi 8‑stopniową przekładnią automatyczną oraz zawansowanym systemem napędu na wszystkie koła z wektorowaniem momentu obrotowego — rozwiązaniem praktycznie niespotykanym w samochodach klasy średniej. W zaawansowanym technicznie systemie napędu na wszystkie koła konwencjonalny tylny mechanizm różnicowy zastąpiono dwoma sprzęgłami wielopłytkowymi, co umożliwia indywidualne zwiększanie prędkości obrotowej kół w ułamku sekundy, w zależności od sytuacji na drodze.

Ofertę w zakresie zespołów napędowych uzupełnia szczególnie wydajna nowa 6‑biegowa przekładnia manualna zestawiana z popularnymi silnikami wysokoprężnymi 1.6 o mocy 81 kW/110 KM lub 100 kW/136 KM (zużycie paliwa w Grand Sport wg NEDC: 5,1–4,6 l/100 km w cyklu miejskim; 3,9–3,6 l/100 km w cyklu pozamiejskim; 4,3–4,0 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO2: 114–105 g/km). Ponadto firma Opel zaoferuje dopracowanego diesla 2.0 o mocy 125 kW/170 KM (zużycie paliwa w Grand Sport wg NEDC: 6,7 l/100 km w cyklu miejskim; 4,3 l/100 km w cyklu pozamiejskim; 5,2 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO2: 136 g/km).

Przede wszystkim bezpieczeństwo: znakomite systemy wspomagające kierowcę

Nowa Insignia imponuje nie tylko najnowocześniejszymi rozwiązaniami w zespole napędowym, lecz także bardzo zaawansowanymi systemami wspomagającymi kierowcę i funkcjami zwiększającymi komfort. Żaden inny model w tym segmencie nie oferuje tylu inteligentnych technologii, co nowa edycja flagowego Opla.

Jednym ze szczególnie zasługujących na wyróżnienie elementów wyposażenia jest druga generacja innowacyjnych i obsypanych nagrodami adaptacyjnych reflektorów matrycowych LED IntelliLux®, które teraz składają się z 32 segmentów LED — to dwukrotnie więcej niż w Astrze — i spełniają funkcję świateł drogowych. Większa liczba segmentów LED umożliwia jeszcze bardziej precyzyjne dostosowanie kształtu wiązki światła do sytuacji na drodze oraz szybsze i bardziej płynne przełączanie trybów pracy. Aby poprawić widoczność podczas pokonywania zakrętów przy włączonych światłach drogowych, inżynierowie firmy Opel zaopatrzyli matrycowe reflektory LED IntelliLux® nowej Insignii w innowacyjną funkcję aktywnego doświetlania łuku drogi. Ponadto specjalny punktowy reflektor LED w module świateł mijania zapewnia dodatkowe oświetlenie przy włączonych światłach drogowych o zasięgu do 400 metrów.

Dodatkowe systemy wspomagające kierowcę:

  • Wyświetlacz projekcyjny (head‑up): informacje takie jak prędkość, znaki drogowe, ustawienia ogranicznika prędkości i tempomatu adaptacyjnego oraz wskazówki nawigacji są wyświetlane na szybie czołowej, bezpośrednio na linii wzroku kierowcy.
  • Kamera 360°, a dokładnie system czterech kamer, po jednej z każdej strony pojazdu, umożliwia wyświetlenie widoku z góry obejmującego pełne 360 stopni, co znacznie ułatwia parkowanie i manewrowanie z niską prędkością.
  • Adaptacyjny tempomat (ACC) z funkcją automatycznego hamowania awaryjnego: za pomocą czujników radarowych system mierzy odległość od pojazdu poprzedzającego i odpowiednio koryguje prędkość jazdy, a w razie potrzeby automatycznie inicjuje hamowanie awaryjne.
  • Asystent pasa ruchu z automatyczną korektą toru jazdy: kiedy system zarejestruje, że samochód bez wiedzy kierowcy zaczyna opuszczać dany pas ruchu, nie tylko wyświetli stosowne ostrzeżenie, ale także dokona delikatnej korekty toru jazdy, współpracując z układem kierowniczym.
  • System ostrzegania o pojeździe zbliżającym się z tyłu: czujniki radarowe w tylnym zderzaku wykrywają obiekty zbliżające się z lewej lub prawej strony w odległości 20 metrów i promieniu 90 stopni, ułatwiając na przykład wyjazd tyłem z miejsca parkingowego.

Po prostu znakomity: komfort i system multimedialny na najwyższym poziomie

Nowa Insignia wyznacza standardy także pod względem komfortu. Najlepszym tego przykładem są ekskluzywne ergonomicznie fotele nowej generacji z atestem „Aktion Gesunder Rücken” (Akcji na rzecz Zdrowych Pleców). Oprócz licznych opcji standardowych ustawień oferują wyjątkowe połączenie elektrycznej regulacji podparcia bocznego, masażu, pamięci i wentylacji. Pasażerowie podróżujący z tyłu mogą liczyć na taki sam komfort cieplny, jak kierowca i pasażer przedniego fotela dzięki opcjonalnemu ogrzewaniu skrajnych siedzeń. Z kolei elementy grzejne w przedniej szybie gwarantują szybkie uzyskanie dobrej widoczności w chłodne dni, a podgrzewane koło kierownicy skutecznie likwiduje dyskomfort zmarzniętych dłoni kierowcy.

Znakomitą rozrywkę oraz kompleksową łączność — jak zwykle w Oplu — zapewniają najnowsze systemy multimedialne IntelliLink z interfejsami Apple CarPlay i Android Auto. Smartfon można nie tylko zintegrować z pokładowym systemem multimedialnym, ale także bezprzewodowo naładować. Oczywiście kierowca może korzystać również z przełomowych, dostępnych całodobowo opcji łączności i wsparcia pokładowego opiekuna Opel OnStar, oferującego takie usługi jak automatyczna reakcja na zderzenie i pomoc w przypadku kradzieży pojazdu. Wraz z nową Insignią wprowadzona zostanie także nowa usługa osobistego opiekuna, która umożliwi korzystanie z pomocy doradców Opel OnStar na przykład przy rezerwacji pokoju w hotelu lub wyszukiwaniu parkingu. Ponadto punkt dostępu do Internetu 4G LTE Wi‑Fi wchodzący w skład systemu OnStar umożliwia wszystkim osobom podróżującym Insignią podłączenie urządzeń mobilnych do sieci.

Klienci już mogą składać zamówienia na nowy flagowy model Opla: limuzyna Grand Sport jest dostępna w cenie od 99 900 zł, a za podstawową wersję kombi Sports Tourer trzeba zapłacić 103 900 zł (sugerowane ceny detaliczne z VAT w Polsce).

Żródło: Opel

Share.

Leave A Reply