Koncern Daimler AG podjął ostateczną decyzję dotyczącą budowy fabryki silników w polskim Jaworze i podpisał z polskimi partnerami umowę o zakupie działki. Oficjalne ogłoszenie inwestycji odbyło się podczas spotkania Markusa Schäfera, członka zarządu Mercedes-Benz Cars ds. zarządzania produkcją i łańcuchem dostaw, z Panią Premier Beatą Szydło i Mateuszem Morawieckim, wicepremierem i Ministrem Rozwoju w Warszawie. Silniki będą produkowane w ramach nowopowstałej spółki Mercedes-Benz Manufacturing Polska (MBMP), na czele której stanął dr Andreas Schenkel.
„Rozszerzenie możliwości produkcji w Polsce oznacza, że nasza sieć fabryk zespołów napędowych nabiera coraz bardziej międzynarodowego charakteru. Pozwoli to podnieść elastyczność i wydajność naszej globalnej sieci produkcyjnej. Nową fabryką pokieruje dr Andreas Schenkel, który wspólnie z załogą i partnerami lokalnymi będzie konsekwentnie i z sukcesem realizował nasza strategię wzrostu”, wyjaśnia Markus Schäfer.
Daimler planuje zainwestować łącznie 500 mln euro w nowy zakład produkcji silników w Jaworze, położonym niecałe 70 km na zachód od Wrocławia.
„Decyzja biznesowa Daimlera świadczy o tym, że Polska jest atrakcyjnym rynkiem dla inwestorów zagranicznych. Branża motoryzacyjna staje się hubem innowacyjności polskiej gospodarki. Dzięki temu w Polsce powstają miejsca pracy wymagające wysokich kwalifikacji. Premiujemy szczególnie inwestycje w projekty innowacyjne, badawczo-rozwojowe i w sektorze nowoczesnych usług, które generują wartość dodaną dla polskiej gospodarki, a przez to zwiększają jej konkurencyjność.” – mówi wicepremier Mateusz Morawiecki.
Jawor będzie pierwszym zakładem produkcyjnym Mercedes-Benz Cars w Polsce. W nowoczesnej fabryce (high-tech) będą produkowane czterocylindrowe silniki do samochodów osobowych Mercedes-Benz. Nowa fabryka będzie połączeniem najwyższych standardów branży motoryzacyjnej z ideą „Przemysł 4.0” (Industry 4.0) i ma ambicję być benchmarkiem w sektorze produkcji silników.
„Wspieramy naszych inwestorów zagranicznych tworząc skoordynowany i profesjonalny system ich obsługi, i to na każdym etapie realizacji projektów. Stawiamy przy tym na aktywną rolę administracji i instytucji otoczenia biznesu, która zapewni nową jakość oferowanych przez nie usług.” – mówi Tadeusz Kościński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju.
Rozpoczęcie produkcji w nowej fabryce Daimlera planowane jest na rok 2019, prace budowlane mają się rozpocząć w 2017 r. „Budowa pierwszego zakładu produkcyjnego Mercedes-Benz Cars w Polsce i kierowanie tutaj produkcją silników stanowi niezwykle ciekawe wyzwanie. Bardzo się na to cieszę, podobnie jak na współpracę z przyszłymi współpracownikami i moimi kolegami z koncernu”, mówi dr Andreas Schenkel.
Dr Andreas Schenkel ukończył studia na kierunku budowa maszyn w Stuttgarcie i obronił pracę doktorską na uniwersytecie w Karlsruhe. Karierę w ówczesnej spółce DaimlerChrysler AG rozpoczął w roku 1996 jako praktykant w zakładach produkcji silników w Untertürkheim koło Stuttgartu. Potem pełnił różne funkcje kierownicze w dziale produkcji samochodów osobowych Mercedes-Benz, w tym szefa montażu tylnych osi oraz szefa działu centralnego zarzadzania systemu produkcji Mercedes-Benz Cars. Ostatnio dr Andreas Schenekel (49 lat) był odpowiedzialny za planowanie produkcji podwozi w fabryce w Untertürkheim.
 
Organizacja sieci produkcji zespołów napędowych Mercedes-Benz Cars
 
Kooperację w zakresie produkcji zespołów napędowych do samochodów osobowych (Mercedes-Benz Cars) tworzy wiele niemieckich i międzynarodowych zakładów, a za kierowanie nią odpowiada zakład wiodący w Untertürkheim. Tutaj produkowane są silniki, skrzynie biegów, osie i związane z nimi podzespoły. Zakład Mercedes-Benz w Berlinie specjalizuje się w projektowaniu i produkcji najnowocześniejszych podzespołów i części oraz w produkcji silników. Zakład Mercedes-Benz w Hamburgu odpowiada za projektowanie i produkcję osi i ich elementów, kolumn kierowniczych, podzespołów układu wydechowego, elementów strukturalnych lekkich konstrukcji oraz podzespołów do napędów elektrycznych. Fabryka silników MDC Power w Kölleda w Turyngii należy w całości do Daimler AG i produkuje czterocylindrowe silniki do pojazdów Mercedes-Benz i Mercedes-AMG. Poza granicami Niemiec działa jeszcze kilka zakładów, zajmujących się produkcją podzespołów. Należy do nich m.in. Star Transmission, rumuńska spółka córka Daimlera, specjalizująca się w montażu skrzyń biegów oraz produkcji części i podzespołów. W Pekinie w Chinach produkuje się w ramach przedsiębiorstwa joint ventures BBAC silniki przeznaczone na lokalny rynek. Jako element strategicznej współpracy między firmą Daimler a koncernem Renault/Nissan, w amerykańskich zakładach w Decherd w stanie Tennessee budowane są czterocylindrowe silniki benzynowe do samochodów Mercedes-Benz.
 Mercedes-Benz Cars Operations
 
Mercedes-Benz Cars Operations odpowiada za produkcję samochodów osobowych w 28 fabrykach, tworzących elastyczną i wydajną sieć produkcyjną, zatrudniającą ok. 78 000 pracowników. Obejmuje ona takie funkcje centralne, jak planowanie, rozwój technologii, logistyka i zarządzanie jakością. W ubiegłym roku Mercedes-Benz Cars wyprodukowało ponad dwa miliony samochodów osobowych marek Mercedes-Benz i smart, co stanowi rekordową liczbę już po raz piąty z rzędu. Sieć zajmuje się pojazdami z przednim (samochody kompaktowe) i tylnym napędem (np. Klasa S, E i C) oraz samochodami sportowymi i typu SUV. Uzupełnia to kooperacja w zakresie produkcji zespołów napędowych (silniki, skrzynie biegów, osie, podzespoły). Elementem centralnym każdej kooperacji produkcyjnej jest zakład wiodący, stanowiący centrum kompetencyjne w zakresie wprowadzania nowych pojazdów, technologii i zarządzania jakością. W codziennej pracy główną wagę przykłada się do stałego doskonalenia i dalszego rozwoju nowoczesnych technologii produkcyjnych, umożliwiających wydajną, elastyczną i ekologiczną produkcję zaawansowanych technicznie pojazdów, oznaczających się przysłowiową jakością Mercedes-Benz. Najważniejszy element stanowią pracownicy i ich know-how. Ich pracę wspierają przygotowane ergonomicznie miejsca pracy oraz inteligentna automatyzacja. Poza własnymi zakładami produkcyjnymi, w ramach realizowanej strategii wzrostu, Mercedes-Benz stawia na współpracę z innymi podmiotami i korzysta z możliwości produkcyjnych podwykonawców.
Źródło: Mercedes
Share.

Leave A Reply