Choć własny samochód to teraz najbezpieczniejszy środek transportu, w obliczu koronawirusa natężenie ruchu zmalało. Zgodnie z wytycznymi zostajemy w domu, a kierowcy, którzy dojeżdżali do pracy, korzystają często z możliwości home office. Czy taka przerwa i czas „kwarantanny” mogą być szkodliwe dla naszych samochodów? Eksperci ProfiAuto radzą, jak przygotować cztery kółka do dłuższych postojów – podstawa to odpowiednia konserwacja.

 Umyj samochód – jeśli to możliwe

 Zanim samochód zostanie odstawiony na dłuższą lub krótszą przerwę, warto zadbać o podstawy. Jedną z pierwszych i prostszych czynności jest – w miarę możliwości – zwykłe umycie pojazdu i nawoskowanie karoserii. Zgromadzony na lakierze brud przyciąga wilgoć, a to może przyspieszyć korozję, szczególnie w starszych modelach. Woskowanie jest natomiast wskazane szczególnie w przypadku samochodów stojących na powietrzu. Czynność zabezpieczy lakier przed skutkami promieniowania UV. Jeśli mamy możliwość umycia samochodu przed domem – zróbmy to. Pamiętajmy o tym, że w obliczu aktualnych ograniczeń korzystanie z myjni samochodowej może zostać uznane za wykroczenie. Warto natomiast, odwiedzając stację benzynową, zatankować auto do pełna. W pustym baku osadza się para wodna, która może doprowadzić do korozji zbiornika od wewnątrz.

Liczy się wnętrze

 Przed dłuższym postojem samochodu warto zadbać także o to, czego nie widać na pierwszy rzut oka. W każdym samochodzie są urządzenia, które mogą pobierać prąd w trakcie postoju. W dłuższej perspektywie może to skutkować nawet rozładowaniem akumulatora, szczególnie jeśli ten ma już swoje lata. Rozważmy zatem wyciągnięcie go i zabranie do domu.

– Kolejny krok to kontrola ciśnienia w oponach i ewentualne dopompowanie powietrza. Jeżeli poziom ciśnienia jest bardzo niski, może dojść do trwałego uszkodzenia gumy, nawet podczas postojów. Dobrze byłoby zadbać również o konserwację układu hamulcowego, ze szczególnym uwzględnieniem hamulca ręcznego, także tego w wersji elektrycznej. Długie przerwy w jeździe z zaciągniętym hamulcem postojowym mogą skończyć się zapieczoną linką i problemem ze zwolnieniem go, dlatego lepiej zostawić pojazd na pierwszym biegu – mówi Adam Lehnort, ekspert ProfiAuto.

 Trzeba było pamiętać o oleju…

W obliczu przedłużającego się postoju inaczej wygląda też kwestia drobnych zaniedbań. Teraz mogą one przynieść poważniejsze skutki, z którymi należy się liczyć.

– Tak może się zdarzyć w przypadku, gdy nie dopilnowaliśmy terminu zbliżającego się serwisu olejowego. Planowaną wymianę oleju powinno się wykonać przed dłuższym postojem, a nie po nim. Z biegiem czasu zaczynają się wytrącać dodatki uszlachetniające, a dla naszego samochodu lepiej, aby po postoju ruszał on na świeżym oleju. Jeśli wiemy, że auto będzie przez dłuższy czas nieużywane, a zbliża się czas wymiany pasków osprzętu, to też lepiej zrobić to wcześniej. Guma się starzeje i parcieje, bez względu na pokonywany dziennie dystans – dodaje ekspert.

Wizyta w warsztacie? Akcent na bezpieczeństwo

Oczywiście nikt nie odwiedza teraz mechanika bez potrzeby. Pamiętajmy jednak, że branża warsztatowa działa w większości bez zmian, a jej funkcjonowanie w czasie epidemii jest istotne dla utrzymania kluczowych sektorów: służby zdrowia, transportu czy sektora spożywczego. Odpowiedzialne warsztaty i sieci serwisowe wprowadzają więc procedury zgodne z najświeższymi wytycznymi rządowymi. Wychodząc naprzeciw potrzebom klientów, akcentują też najbezpieczniejsze formy obsługi, m.in. ograniczanie kontaktu i płatności bezgotówkowe. Przed ewentualną wizytą upewnij się, że wybierasz miejsce, które respektuje te reguły. Z wybranymi serwisami kontaktować można się telefonicznie, mailowo lub np. poprzez mobilne rozwiązania, takie jak aplikacja ProfiAuto, która pozwala na całkowitą automatyzację procesu zgłoszenia i wykonania naprawy. Zdalnie można omówić problem, dokonać wstępnego szacunku kosztów i ustalić dalsze szczegóły.

Niektóre warsztaty proponują również bezpieczną alternatywę dla kierowców – usługi niewymagające od nich wychodzenia z domu. W wybranych serwisach można bowiem skorzystać z usługi door-to-door. Po wcześniejszym umówieniu pracownik warsztatu przyjedzie odebrać samochód w wyznaczonym miejscu i zabierze go do naprawy. Auto zostanie zabezpieczone, a po wykonaniu usługi zdezynfekowane i odwiezione w ustalone miejsce.

Jedno kółko więcej?

 To w przypadku ewentualnych awarii. Co jeszcze możemy zrobić, aby im zapobiec?

 – Jeśli wykorzystujemy teraz samochód jedynie podczas wypraw do sklepu, wyruszając na zakupy w miarę możliwości wykonajmy jedno okrążenie więcej po najbliższej okolicy. Pozwoli to uniknąć degradacji niektórych elementów układu hamulcowego – przede wszystkim tarcz i zacisków. Akumulator zostanie doładowany i nie będzie zbierać się na nim siarka. Włączmy też klimatyzację, aby kompresor został przesmarowany. Pamiętajmy o różnicy między benzyniakiem i dieslem – ten drugi wymaga pokonania nieco dłuższego dystansu, aby silnik się rozgrzał – radzi specjalista ProfiAuto.

Za: ProfiAuto

Share.

Leave A Reply