Przepisy dotyczące pasów bezpieczeństwa zmieniły się w 1991 roku, kiedy to wprowadzono obowiązek ich zapinania na wszystkie miejsca w aucie i na wszystkie drogi. Za jazdę bez pasów wprowadzono sankcje karne.

Jeszcze przed rozpoczęciem jazdy autem, każdy kierowca i jego pasażerowie, powinni zapiąć pasy bezpieczeństwa. Jest to obowiązkowe i kierowca ma prawo upomnieć w tym temacie osoby, które będzie przewoził. Złamanie tych przepisów jest wykroczeniem i wiąże się różnego rodzaju negatywnymi konsekwencjami.

Polskie prawo – obowiązek zapinania pasów

Obowiązek ten pojawił się w Polsce w 1983 roku i wtedy dotyczył jedynie kierowców i pasażerów na przednim siedzeniu. Do tego pasy musiały być zapięte jedynie w czasie jazdy poza terenem zabudowanym. Takie przepisy były wynikiem tego, że produkowane wtedy pojazdy po prostu nie były wyposażane w pasy bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach.

Przepisy dotyczące pasów bezpieczeństwa zmieniły się w 1991 roku, kiedy to wprowadzono obowiązek ich zapinania na wszystkie miejsca w aucie i na wszystkie drogi. Za jazdę bez pasów wprowadzono sankcje karne. Obecnie są to: mandat oraz punkty karne. Wysokość tych pierwszych regulowana jest przez rozporządzenie znane pod nazwą „taryfikator mandatów”. Za niekorzystanie z pasów bezpieczeństwa grozi obecnie mandat w wysokości 100 zł (zarówno jeśli chodzi o kierowcę, jak i o pasażerów).

Za niezapięcie swojego pasa kierowca otrzyma 2 punkty karne, a 4, kiedy pasów nie zapnie któryś z jego pasażerów. Warto tutaj zaznaczyć, że w przypadku, kiedy podczas kontroli drogowej okaże się, że pasażer nie ma zapiętych pasów, to i on może zostać ukarany mandatem w wysokości 100 złotych.

Jazda bez pasów a odszkodowanie

Osoby, które posiadają ubezpieczenie, a zdecydują się na jazdę bez pasów, powinny zdawać sobie sprawę z tego, że będzie to miało wpływ na wysokość odszkodowania po ewentualnym wypadku. Jest to bowiem traktowane jako rażące zaniedbanie i przyczynienie się do zaistniałej szkody. Nawet jeśli osoba – np. z uszczerbkiem na zdrowiu – nie była sprawcą, a poszkodowanym w wypadku. W związku z tym wypłacone odszkodowanie może być nawet o kilkadziesiąt procent niższe. Co więcej, w sytuacji kiedy poszkodowany zdecyduje się na jazdę z pijanym kierowcą, kwota odszkodowania może zostać obniżona nawet o 90 procent.

Pasy trzeba zapinać w związku z obowiązującymi przepisami oraz aby uniknąć niższego odszkodowania. Jednak najważniejsze jest to, że ich brak (w razie wypadku) zwiększa ryzyko odniesienia poważnych obrażeń. W większości wypadków drogowych, prawidłowo zapięty pas może uratować życie lub zminimalizować poniesione obrażenia. Jest tak, ponieważ w czasie stłuczki, nawet przy niewielkiej prędkości samochodu (60 km/h) danej osoby wzrasta do kilku ton. Taka masa i siła uderzenia sprawiają, że osoby siedzące z tyłu (bez pasa) stają się niebezpieczeństwem dla tych siedzących z przodu. Natomiast kierowca i przedni pasażer niezapięci pasami mogą uderzyć z dość dużą siłą o kierownicę albo deskę rozdzielczą. Jak więc widać, o zapinaniu pasów warto pamiętać z kilku różnych powodów, a ich niezapięcie wiąże się z poważnymi konsekwencjami.

Artykuł powstał we współpracy z producentem samochodów osobowych Mazda – https://www.mazda.pl/.

Share.

Leave A Reply