Nie każdy jest mechanikiem, ale podstawowe objawy zużycia elementów eksploatacyjnych powinno się znać. Choćby po to, by nie ponosić dodatkowych kosztów dodatkowych awarii, ale też, aby awarie nie stały się przyczyną poważnych wypadków czy tragedii. Podpowiadamy, po czym poznać, że łożyska w twoim aucie są do wymiany.

Teoretycznie rzecz biorąc, łożysko powinno dożyć swoich dni wraz z samochodem. W praktyce często okazuje się, że należy zużyty element wymienić. W założeniu producentów, zużyte łożysko wymienia się w całości, bez możliwości naprawy. Niegdyś, kilkadziesiąt lat temu, łożyska były elementem, który należało regularnie smarować, co wiązało się z koniecznością rozebrania piasty i wyregulowania luzów na łożysku. Dziś w samochodach stosuje się szczelnie zamknięte łożyska z własnym smarem wewnętrznym, które są bezobsługowe.

O tym, że łożysko jest zużyte, świadczy głośny hałas dochodzący od koła, zwłaszcza podczas jazdy z określoną prędkością i w zakrętach

O tym, że łożysko jest zużyte, świadczy głośny hałas dochodzący od koła, zwłaszcza podczas jazdy z określoną prędkością i w zakrętach. Ale hałas świadczy nie tylko o zużyciu łożysk. Jego przyczyną może być bardzo długi postów auta lub przeciążenie, albo też nieprawidłowy montaż. Kierowca samochodu ma, wbrew pozorom, wpływ na trwałość łożysk. Łożyska szybciej ulegają zużyciu, gdy jeździsz samochodem z nieprawidłowo ustawioną geometrię kół, pokonujesz trasy pełne nierówności, co w naszych polskich warunkach nie jest czymś niecodziennym. Jeśli jeździsz w poślizgach, musisz liczyć się z tym, że łożyska kół twojego auta również dostają nieźle popalić, ale też do niszczenia łożysk przyczyniają się tak nieznaczące pozornie drobiazgi, jak na przykład lekkie uderzenia bokiem w krawężnik. Warto też pamiętać, że luzy na przekładni kierowniczej oraz bicie tarcz hamulcowych ma wpływ na zużycie łożysk, a zużyte łożyska mają wpływ na powstawanie luzów na przekładni kierowniczej i na skrzywienia  tarcz hamulcowych, więc zależność między tymi elementami jest krzyżowa i bardzo istotna. Inną przyczyną zużycia łożyska jest brak smarowania. W chwili, gdy przegrzewają się zapieczone tarcze hamulcowe, smar, który ma nasmarować łożysko wytapia się i traci swoje właściwości. Dlatego też nie wolno jeździć z zablokowanym na tarczy hamulcowej zaciskiem.

Dla żywotności łożyska ma znaczenie ich prawidłowy montaż

Dla żywotności łożyska ma znaczenie ich prawidłowy montaż. Ponowne kłopoty z łożyskiem wróżą źle zamocowane łożysko lub źle zamocowana w zwrotnicy piasta. Dlatego podczas montaży trzeba dokładnie sprawdzić wszystkie elementy współpracujące z łożyskiem, takie jak zwrotnice, tarcze hamulcowe. Skrzywione tarcze hamulcowe trzeba wymieniać równocześnie z łożyskami. W czasie montaży należy dokładnie skontrolować zabezpieczenia i pierścienie przytrzymujące. Właściwie zamocowane łożysko powinno wystarczyć na 100 do 150 tysięcy kilometrów. Do wizyty u mechanika dokonującego montażu należy udać się z reklamacją, gdy objawy zużycia łożyska pojawią się krótko po jego wymianie.

W wyspecjalizowanym serwisie naprawczym powinieneś zlecać montaż piasty z łożyskiem, które należy wprasować. Wówczas będziesz miał gwarancję nie tylko na części, ale też na wykonaną pracę, a przede wszystkim, będziesz mieć pewność, że naprawa została wykonana zgodnie ze sztuką, na profesjonalnych, dostosowanych do modelu auta narzędziach.

Teoretycznie rzecz biorąc, łożysko nie jest elementem drogim.

Teoretycznie rzecz biorąc, łożysko nie jest elementem drogim. Często cena łożysk sięga kilkudziesięciu złotych, zwłaszcza w przypadku prostych konstrukcji samochodów, charakterystycznych dla starszych modeli aut. Niestety, im nowsze generacje samochodów, tym ceny łożysk wyższe, ze względu na stosowane nowatorskie rozwiązania. Droższe są więc łożyska zintegrowane z piastą i czujnikiem ABS, a w najnowszych samochodach są najdroższe, sięgają kilkuset złotych, ze względu na fakt, że cały element stanowią tutaj zarówno łożysko, jak i piasta oraz tarcza hamulcowa, czyli trzy elementy w jednym do wymiany. Tanio tu nie będzie…

W dobrych warsztatach polecą ci zakup łożysk firm SKF, FAG, SNR, Meyle czy Ruville. Przede wszystkim dlatego, że są to producenci oryginalnych części do pierwszego montażu poszczególnych marek aut, ale też dlatego, że to światowi liderzy w produkcji łożysk. Podczas podejmowania decyzji o tym, które łożysko zakupić, nie daj się skusić tylko i wyłącznie niską ceną. Owszem zaoszczędzisz trochę pieniędzy, ale za chwilę będziesz musiał wydać podobną lub większą kwotę na ponowną naprawę. Popytaj znajomych mechaników o konkretne części, poszukaj informacji na forach i serwisach internetowych. Dobrze przemyśl swoją decyzję lub zaufaj swojemu mechanikowi, który na pewno doradzi ci taki zestaw łożysk, który będzie odpowiadał ci ceną oraz jakością. To miejsce na kompromis między dobrym a przystępną ceną.

Przede wszystkim, gdy twoje koła zaczną hałasować, nie jeździj ze zużytym łożyskiem w nieskończoność. Jeśli w kole nagle rozsypie ci się łożysko, zablokuje się automatycznie koło. łatwo sobie wyobrazić, jakie będą następstwa takiego stanu rzeczy,  przy większej prędkości. Na pewno stracisz panowanie nad autem, co grozi wypadkiem. A to nigdy nie jest bezpieczne dla zdrowia i skończyć się może śmiercią w wypadku drogowym.

Autor artykułu:
Artykuł został przygotowany przez warsztat blacharsko-lakierniczy Auto-Serwis Wacholc autowacholc.pl w Koszalinie.
Share.

Leave A Reply