Spór o wysokość opłat za obowiązkowe badania techniczne pojazdów trwa od lat. Diagności samochodowi, zrzeszeni w Stowarzyszeniu Inżynierów i Techników Komunikacji RP, domagają się znaczącej podwyżki, argumentując rosnącymi kosztami prowadzenia działalności. W piśmie skierowanym do premiera Donalda Tuska, zaproponowali, aby cena za badanie technicznego samochodu osobowego wzrosła do co najmniej 260 zł brutto.

Branża na skraju bankructwa?

Przedstawiciele branży stacji kontroli pojazdów (SKP) alarmują o trudnej sytuacji finansowej. Ich zdaniem, obecna stawka za badanie techniczne, która nie ulegała zmianie od ponad 20 lat, nie pokrywa rosnących kosztów prowadzenia działalności. Wzrost cen energii, materiałów eksploatacyjnych oraz wynagrodzeń pracowników znacząco obciąża budżety stacji. Diagności podkreślają, że są zmuszeni do dołożenia do interesu, co zagraża stabilności całego sektora.

Politycy bezradni?

Problem podwyżek za badania techniczne był już wielokrotnie poruszany w parlamencie. Jak podaje Stowarzyszenie, w obecnej kadencji złożono aż 19 interpelacji poselskich w tej sprawie. Mimo to, rząd nie podejmuje decyzji o zmianie obowiązujących przepisów.

Dlaczego ceny badań technicznych są tak niskie?

Obecna tabela opłat za badania techniczne została ustalona w 2004 roku i od tego czasu nie była aktualizowana. Diagności wskazują, że przepisy prawa dopuszczają możliwość okresowej waloryzacji tych stawek, jednak rząd z tej możliwości nie korzysta. W efekcie, ceny badań technicznych są znacznie niższe niż koszty ich przeprowadzenia.

Co proponują diagności?

Oprócz podwyżki podstawowej stawki za badanie techniczne, diagności proponują wprowadzenie dodatkowych opłat za:

  • Pojazdy wyposażone w instalację LPG lub inne dodatkowe wyposażenie
  • Pojazdy elektryczne i hybrydowe
  • Pojazdy zabytkowe
  • Pojazdy po zmianach konstrukcyjnych

Ponadto, diagności domagają się wprowadzenia mechanizmu automatycznej waloryzacji opłat za badania techniczne, powiązanego np. ze wzrostem wynagrodzenia minimalnego.

Ile zarabia diagnosta samochodowy?

Z danych serwisów ogłoszeniowych wynika, że średnie wynagrodzenie diagnostów samochodowych jest niższe niż w przypadku innych zawodów związanych z motoryzacją, takich jak mechanik czy kierowca ciężarówki. Diagności często pracują na pełny etat, a ich zarobki nie pozwalają na godne życie.

Jakie są konsekwencje niskich opłat za badania techniczne?

Niskie opłaty za badania techniczne mogą prowadzić do:

  • Zamykania stacji kontroli pojazdów
  • Obniżenia jakości badań technicznych
  • Zwiększenia liczby pojazdów niesprawnych technicznie na drogach

Podsumowanie

Spór o podwyżki za badania techniczne ma poważne konsekwencje dla całej branży motoryzacyjnej. Diagności domagają się pilnych zmian, argumentując rosnącymi kosztami prowadzenia działalności. Rząd powinien podjąć decyzję o aktualizacji tabeli opłat, aby zapewnić stabilność finansową stacji kontroli pojazdów i poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Share.
0 0 votes
Oceń artykuł!
Subscribe
Powiadom o

0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze
0
Szanowny Kierowniku, daj znać, co myślisz i zostaw komentarz!x