Samochody hybrydowe – nieprzerwanie, od wielu lat – budzą w nas wielkie emocje. Dochodzi do tego fakt, że w całej Unii Europejskiej, w tym w Polsce – panuje obecnie wielki boom na samochody o tym właśnie napędzie. Niezależnie od tego należy stwierdzić, ze wiedza przeciętnego kierowcy – o samochodach hybrydowych jest znikoma.

To niedobrze, bo – zważywszy, że hybrydy są niezwykle wydajne i oszczędne – może się okazać, że nie korzystając z nich, bardzo dużo tracimy. Wychodząc więc naprzeciw oczekiwaniom – w tym artykule szczegółowo omówimy trzy główne typy napędów samochodów hybrydowych i wspólnie zastanowimy się nad tym, który jest z nich najlepszy?

Jakie są wersje napędu hybrydowego?

Wyróżniamy trzy najważniejsze i najczęściej spotykane wersje napędu hybrydowego:

  • Klasyczna, pełna hybryda
  • Miękka hybryda (mild hybrid)
  • Hybryda typu plug-in

Każdą z nich omówimy poniżej.

Źródło: Pixabay

Czym jest klasyczna, pełna hybryda?

Klasyczny napęd hybrydowy to nic innego, jak silnik spalinowy i motor elektryczny, które – w celu zmniejszenia zużycia paliwa – działają razem. Sytuacji taki może poruszać się na prąd, na paliwo, albo z wykorzystaniem obydwu tych napędów równocześnie.

Głównym napędem pozostaje tu nadal silnik spalinowy – motor elektryczny natomiast wspomaga go np. podczas ruszania. Nadwyżka energii elektrycznej zwracana jest do akumulatorów. Na krótkich dystansach samochód taki przemieszczać się może też na samym prądzie. Bezdyskusyjnym liderem pełnego, klasycznego napędu hybrydowego samochodów jest Toyota.

Czym jest miękka hybryda – mild hybrid?

W celu ochrony środowiska Unia Europejska określiła maksymalną ilość emitowanych przez dany samochód spalin i nałożyła restrykcje na tych wszystkich producentów, którzy go przekroczą. Narażają się więc oni na zapłacenie dotkliwych kar. Zaowocowało to gwałtownym rozwojem napędów hybrydowych, ale i częściowym „dostosowaniem” napędów spalinowych do wskazanej przez UE – górnej wartości.  Tak właśnie powstał napęd mild hybrid, czyli innymi słowy – miękka hybryda.

W Mild Hybrid motor elektryczny wspiera jedynie silnik spalinowy. Samochód taki nigdy nie będzie więc napędzany samym prądem. Nie jest to więc hybryda w pełnym tego słowa znaczeniu, a jedynie jedna z funkcji, którą ta spełnia.

Hybryda typu plug-in

Ciekawym rozwinięciem pełnego napędu hybrydowego jest właśnie hybryda typu plug-in. Posiada ona większe akumulatory, co umożliwia jej znacznie dłuższą jazdę przy wykorzystaniu jedynie energii elektrycznej.

Dodatkowe akumulatory ładuje się nadwyżką energii z silnika spalinowego, bądź z gniazdka. Ładowanie ich energią z silnika zwiększa niestety znacznie zużycie paliwa, jest jednak opłacalne w czasie długiej jazdy na przykład po autostradzie, czy drodze szybkiego ruchu. Jeśli natomiast dodatkowe akumulatory się rozładują – nasz samochód działać będzie, jak zwykła, klasyczna i pełna hybryda.

Podsumowanie

Napędy klasyczny hybrydowy i typu-plug in są ze sobą porównywalne i posiadają zbliżone parametry. Niestety nie można tego powiedzieć o miękkiej hybrydzie. Fakt ten potwierdza też sama Toyota, która nie planuje zastosować napędu typu mild hybrid nigdy w przyszłości i określa go jako znacznie mniej efektywny.

 

Share.

Leave A Reply