e-TOLL to system służący do poboru opłat za przejazd po płatnych odcinkach autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Choć jego używanie jest obowiązkowe już od 2021 roku, wciąż wielu kierowców zastanawia się, jaki jest najwygodniejszy sposób rejestracji przejechanych odcinków. Sprawdź, na które rozwiązanie się zdecydować.

e-TOLL – co trzeba o nim wiedzieć?

Od 1 grudnia 2021 r. na płatnych odcinkach dróg zarządzanych przez GDDKiA nastąpiła zmiana systemu poboru opłat dla samochodów osobowych i motocykli (pojazdów o DMC poniżej 3,5 tony). 

Na razie dotyczy to dwóch odcinków autostrad, czyli:

  • A2 Konin – Stryków,
  • A4 Wrocław – Sośnica.

System e-TOLL zastąpił tam Manualny System Poboru Opłat. Przejazd przez miejsca poboru opłat odbywa się bez szlabanów, dlatego nie ma możliwości wnoszenia opłat na bramkach, tak jak wcześniej. Kierowcy, którzy mają zamiar wjechać na płatne odcinki, muszą przygotować się do zapłaty za przejazd. Do dyspozycji mają kilka różnych metod. 

Mogą skorzystać z:

    • zakupu biletu autostradowego, na przykład na stacji paliw, 
    • rządowej aplikacji e-TOLL
    • ZSL, czyli Zewnętrznego Systemu Lokalizacyjnego montowanego w pojeździe,
    • OBU, czyli On-Board-Unit podłączanego do gniazda zapalniczki lub OBD w samochodzie.

Dodatkowo, decydując się na ostatnie z wymienionych rozwiązań, kierowcy mogą wybrać e-TOLL OBU bez abonamentu lub z abonamentem. Sprawdź, która opcja jest korzystniejsza. 

Od 2021 roku na niektórych odcinkach autostrad nie można zapłacić za wjazd na bramkach. Należy zrobić to zdalnie lub wykupując bilet autostradowy. Popularnym rozwiązaniem płatniczym jest urządzenie OBU – z abonamentem lub bez. 

OBU e-TOLL bez abonamentu

OBU e-TOLL bez abonamentu to urządzenie przenośne, które instaluje się najczęściej do gniazda zapalniczki lub gniazda OBD w pojeździe. Nie wymaga specjalistycznego montażu ani konfiguracji. Takie produkty są bardzo łatwo dostępne. Bez trudu można je kupić na stacji benzynowej lub przez Internet. 

Wybierając e-TOLL OBU bez abonamentu, płacisz tylko za urządzenie i nie musisz ponosić comiesięcznych kosztów. Najczęściej darmowy okres użytkowania trwa kilka lat, a następnie trzeba wykupić pakiet danych na kolejny okres. 

Istnieją również rozwiązania pośrednie. Mowa o OBU e-TOLL bez abonamentu, które wymaga comiesięcznej opłaty za używanie urządzenia, jednak nie jest to typowa umowa abonamentowa. 

Warto wiedzieć, że takie urządzenia mają ograniczoną funkcjonalność w stosunku do OBU e-TOLL z abonamentem. Najczęściej pozwalają jedynie na podgląd tras archiwalnych. W firmach zarządzających sporą flotą pojazdów, takie rozwiązanie może się nie sprawdzić, ponieważ przewoźnikom zależy również na dodatkowych funkcjonalnościach.

E-TOLL z abonamentem

Kupując e-TOLL OBU bez abonamentu, otrzymuje się wyłącznie samo urządzenie, bez dostępu do serwisu oprogramowania. Jeśli nie będzie ono działać prawidłowo, kierowca może narazić się na problemy, na przykład na wysoki mandat związany z brakiem poniesienia opłaty za przejazd. 

Wybierając OBU e-TOLL z abonamentem, można zyskać dostęp do większej liczby funkcji. Co ważne, można również liczyć na pomoc serwisową w razie awarii. Jest to bardzo przydatna opcja. 

Najczęściej e-TOLL abonament obejmuje:

  • kartę SIM oraz transmisję danych do Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) i aplikację GPS,
  • serwis oprogramowania w trakcie trwania współpracy,
  • koszt magazynowania oraz archiwizacji danych 14 dni wstecz z możliwością rozszerzenia,
  • dostęp do aplikacji monitoringu GPS pojazdów,
  • aktualizacje oprogramowania w trakcie trwania współpracy.

Dodatkowo można liczyć na ustaloną liczbę raportów generowanych w systemie, możliwość przypisania pojazdom określonych alertów oraz wysyłkę raportów na adres mailowy. 

Dla firm przewozowych OBU e-TOLL z abonamentem jest zatem znacznie bardziej funkcjonalnym rozwiązaniem. 

Share.

Leave A Reply