Toyota Aygo zadebiutowała na europejskim rynku w 2005 roku i zrewolucjonizowała segment małych miejskich aut. Po 20 latach to najbardziej przystępne auto w gamie Toyoty jest modnym crossoverem, a wkrótce będzie pierwszym autem w swojej klasie z niezawodną i wydajną hybrydą.
Aygo to synonim małego miejskiego samochodu stworzonego z myślą o europejskich klientach. Model zadebiutował w marcu 2005 roku i błyskawicznie stał się bestsellerem w swoim segmencie. Od rozpoczęcia sprzedaży do klientów trafiło już 1 737 000 egzemplarzy dwóch generacji Aygo oraz najnowszej odsłony, czyli crossovera Aygo X. Na wielu rynkach najmniejsza Toyota absolutnie zdominowała segment A. W Polsce po pierwszym półroczu 2025 roku Aygo X ma aż 49,3% udziału w swojej klasie.
Od projektu „B0“ do rynkowego sukcesu
Gdy w 1999 roku Toyotę Starlet zastąpiła większa Toyota Yaris, w gamie pojawiło się miejsce na jeszcze mniejszy samochód do miasta. Celem było stworzenie małego, zwinnego i atrakcyjnego samochodu dla europejskich klientów. W efekcie Toyota Motor Corporation i PSA Peugeot Citroën opracowały wspólnie prototyp o kryptonimie “Projekt B0”. Toyota była odpowiedzialna za rozwój techniczny, natomiast każda z marek opracowała własny design – tak powstały Toyota Aygo, Citroën C1 oraz Peugeot 107, które zaprezentowano podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2005 roku.
Aygo pierwszej generacji miało 3,40 m długości, 1,61 m, szerokości i 1,46 m. wysokości, a średnica zawracania wynosiła zaledwie 9,50 m – to były idealne parametry do miasta. Najmniejsza Toyota wyróżniała się także dynamiczną i młodzieżową stylistyką, a w przestronnej kabinie mogły podróżować cztery dorosłe osoby. Wykonanie wnętrza robiło wrażenie jakością na tle innych aut segmentu, a wyjątkowe opcje kolorystyczne i wersje wyposażenia oraz dwa faceliftingi w 2008 i 2012 roku sprawiały, że samochód był cały czas nowoczesny i interesujący.
Toyota Aygo była dostępna jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback. Do napędu służył wyjątkowo oszczędny 3-cylindrowy silnik VVT-i o mocy 68 KM. To ceniony i wielokrotnie nagradzany motor, w tym tytułem „Najlepszego silnika 1.0 ”. Jednostka występowała z 5-biegową manualną skrzynią oraz zautomatyzowaną, bezsprzęgłową przekładnią MultiMode. Dostępny był również 1,4-litrowy silnik Diesla o mocy 54 KM.
Toyota Aygo drugiej generacji – inspirowana japońską kulturą
Druga odsłona miejskiego hitu Toyoty została zaprezentowana w 2014 roku. Model wciąż był 3- lub 5-drzwiowym hatchbackiem, ale z kompletnie odmienioną stylistyką. Krągłości ustąpiły miejsca ostrym liniom inspirowanym mangą i anime, a w oczy rzucał się motyw „X“ z przodu. Nawiązania do japońskiej kultury widać było też we wnętrzu. Do tego gama efektownych kolorów, liczne edycje specjalne i atrakcyjne wyposażenie dodatkowe, jak składany materiałowy dach czy nagłośnienie JBL.
Toyota Aygo drugiej generacji miała pojemniejszą kabinę i większy o 29 l bagażnik. Była o 25 mm dłuższa od poprzednika, linię dachu poprowadzono o 5 mm niżej, a mimo to przestrzeń nad głowami osób w pierwszym rzędzie zwiększyła się o 7 mm, długość wnętrza o 9 mm. Pod maską pracował zmodernizowany silnik 1.0 VVT-i o mocy 69 KM, który mógł być wyposażony w system Stop & Start. Do wyboru manualna skrzynia biegów lub automatyczna przekładnia X-shift. Wraz z faceliftingiem w 2018 roku moc silnika wzrosła do 72 KM.
Toyota Aygo X – nowe rozdanie w segmencie A
W 2021 roku Toyota zapowiedziała, że zmieni zasady gry w segmencie najmniejszych aut. Prototypowy model Aygo X prologue opracowany przez francuskie studio Toyota ED2 zapowiadał sylwetkę miejskiego crossovera, a zaprezentowana kilka miesięcy później wersja produkcyjna nie odbiegała stylistycznie od konceptu. Wyniki sprzedaży potwierdzają, że klientom najmniejszy crossover Toyoty się spodobał.
Dzięki platformie GA-B, stosowanej także w Yarisie i Yaris Cross, wnętrze zyskało przestronności. Długość auta wzrosła o 235 mm, rozstaw osi o 90 mm, co poprawiło komfort pasażerów w środku, a pojemność bagażnika to teraz 231 l, czyli aż 63 l więcej od poprzednika. Mimo większych wymiarów Aygo X zachowało miejską zwinność – promień skrętu wynosi 4,7 m, a większe 17- i 18-calowe felgi oraz podniesiony prześwit lepiej radzą sobie choćby z wyższymi krawężnikami.
Tak jak poprzednik auto zwraca uwagę efektownymi lakierami, w tym dwukolorowymi malowaniami nadwozia, odważnym wzornictwem we wnętrzu, szerokimi możliwościami personalizacji, a także efektownymi limitowanymi wersjami specjalnymi. Standardem jest także bogate wyposażenie, w tym systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-MATE, a w wyższych wersjach dostępny jest system multimedialny Toyota Smart Connect z nawigacją online, system audio JBL o mocy 300 W, elektrycznie otwierany miękki dach.
Aygo X napędza sprawdzony oszczędny trzycylindrowy silnik o pojemności 1,0 l i mocy 72 KM, który produkowany jest w Polsce. Dostępna jest skrzynia manualna lub automatyczna, a najmniejszy crossover w gamie Toyoty jest także najprzystępniejszym modelem w ofercie marki. Samochody z 2025 roku produkcji objęte są rabatem w wysokości do 6000 zł i kosztują od 65 900 zł.
Aygo X Hybrid – hybrydowa rewolucja
2025 rok to kolejny przełom dla najmniejszego samochodu Toyoty w Europie. W Aygo X zadebiutuje napęd hybrydowy. Produkowany w zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) układ sprawi, że Aygo X Hybrid będzie najmocniejszą i zarazem najoszczędniejszą odmianą miejskiego modelu w historii. Hybryda o mocy 116 KM umożliwi rozpędzenie auta od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 10 sekund, utrzymując przy tym zużycie paliwa na niskim poziomie. Będzie to także najmniej emisyjna pełna hybryda w gamie Toyoty (86 g CO2 na 100 km).
Aygo X Hybrid otrzymało nowy design. Samochód ma przeprojektowaną maskę, nowe reflektory i grill podkreślający dynamiczny charakter miejskiego SUV-a. Kierunkowskazy boczne przeniesiono do obudowy lusterek, a czarne wykończenie nadkoli skrywa 17- lub 18-calowe felgi aluminiowe. Poprawiono wyciszenie kabiny, odświeżono wnętrze, a przed kierowcą umieszczono cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 7 cali. Auto zachowało dotychczasową miejską zwinność – rozstaw osi to nadal 2430 mm, a promień skrętu 4,7 m. Zastosowanie hybrydy nie wpłynęło też na pojemność bagażnika, która nadal wynosi 231 l.
W gamie Aygo X Hybrid zadebiutuje także wersja GR SPORT. Nawiązujący do sukcesów TOYOTA GAZOO Racing wariant otrzyma amortyzatory o specjalnej charakterystyce, a także detale stylistyczne nadwozia i wnętrza o sportowym charakterze. Całość dopełniają wyjątkowe felgi GR SPORT oraz dostępny tylko w tym wariancie lakier Mustard, połączony z czarną maską, dachem i tylną częścią nadwozia.