Od 1 stycznia 2024 roku w Polsce obowiązuje nowy standard benzyny 95. Od tej pory na stacjach paliw można tankować wyłącznie benzynę E10, czyli benzynę bezołowiową z 10-procentową domieszką bioetanolu. Wprowadzenie benzyny E10 jest związane z wdrażaniem w Unii Europejskiej przepisów dotyczących polityki klimatycznej. Bioetanol jest paliwem odnawialnym, które przyczynia się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.

Nowa benzyna nie jest jednak pozbawiona wad. Niektórzy eksperci ostrzegają, że może być szkodliwa dla części samochodów, szczególnie tych starszych.

Dlaczego benzyna E10 może być szkodliwa?

Bioetanol ma kilka właściwości, które mogą wpływać negatywnie na silniki samochodowe. Przede wszystkim jest bardziej higroskopijny niż benzyna, co oznacza, że łatwiej absorbuje wilgoć z powietrza. Może to prowadzić do korozji elementów układu paliwowego, takich jak pompy, przewody i wtryskiwacze.

Ponadto bioetanol ma niższą wartość opałową niż benzyna, co oznacza, że silnik musi spalić większą jego ilość, aby wytworzyć taką samą moc. Może to skutkować spadkiem osiągów i zwiększeniem zużycia paliwa.

Które samochody mogą być narażone na uszkodzenia?

Najbardziej narażone na uszkodzenia są samochody z silnikami o starszej konstrukcji, które nie zostały zaprojektowane z myślą o benzynie z bioetanolem. Dotyczy to szczególnie silników z wtryskiem bezpośrednim (GDI), które są bardziej wrażliwe na wilgoć niż silniki z wtryskiem pośrednim (MPI).

Problemem może być również wiek samochodu. Samochody produkowane przed 2010 rokiem mogą nie być przystosowane do benzyny E10.

Jak sprawdzić, czy samochód jest przystosowany do benzyny E10?

Producenci samochodów umieszczają na swoich stronach internetowych informacje o tym, czy dany model jest przystosowany do benzyny E10. Można również sprawdzić to w instrukcji obsługi samochodu.

Jeśli nie mamy pewności, czy nasz samochód jest przystosowany do benzyny E10, najlepiej skontaktować się z serwisem samochodowym.

Czy lepiej tankować benzynę E10 czy E5?

Odpowiedź na to pytanie zależy od kilku czynników. Jeśli posiadamy nowy samochód, który jest przystosowany do benzyny E10, to nie ma przeciwwskazań, aby tankować to paliwo.

Jeśli jednak posiadamy starszy samochód, który może być narażony na uszkodzenia, to lepiej tankować benzynę E5.

Można również stosować mieszankę benzyny E10 i E5 w proporcjach 50:50. Taka mieszanka zmniejszy ryzyko uszkodzenia silnika, ale nadal będzie przyczyniać się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.

Wady benzyny E10

  • Możliwość korozji elementów układu paliwowego
  • Zmniejszenie wartości opałowej
  • Spad osiągów i zwiększenie zużycia paliwa
  • Możliwość uszkodzenia silników starszych konstrukcji

Zalety benzyny E10

  • Zmniejszenie emisji dwutlenku węgla
  • Jest to paliwo odnawialne

Podsumowanie

Benzyna E10 może być korzystna dla środowiska, ale może również powodować szkody w silnikach samochodów. Kierowcy, którzy posiadają starsze samochody, powinni zachować ostrożność i tankować benzynę E5 lub mieszankę benzyny E10 i E5.

Share.

Leave A Reply