ESP® (Electronic Stability Program, z ang. Elektroniczny Program Stabilizacji) jest kluczowym wynalazkiem w inżynierii motoryzacyjnej. Zapobiega poślizgom samochodu poprzez selektywne hamowanie poszczególnych kół, a tym samym może pomóc uniknąć wypadku.

Dzięki temu pojazd jest łatwiejszy do kontrolowania w niesprzyjających warunkach drogowych. ESP® świętował swoją globalną premierę w lutym 1995 r. na północy Szwecji, w ówczesnej Klasie S Coupé serii 140. Prowadzone wtedy porównania wyraźnie wykazywały, że luksusowe coupé wyposażone w ESP® na pokrytej śniegiem drodze zachowuje się stabilnie, podczas gdy jego odpowiednik bez systemu wspomagającego boryka się z poślizgami. ESP® było wspólnym projektem firm Mercedes-Benz i Bosch. Przełom w postaci wprowadzenia systemu do produkcji na dużą skalę nastąpił około 3 lata później, w 1998 roku, kiedy ESP® trafiło do standardowego wyposażenia Klasy A. W ten sposób Mercedes-Benz zareagował na wyniki „testu łosia”. Wprowadzenie systemu do Klasy A przyniosło masowy efekt – zrodziło trend, za którym podążyli niemal wszyscy producenci samochodów. Teraz, 30 lat po premierze, ESP® czuwa w tle w większości pojazdów na rynku, aby błyskawicznie reagować w obliczu niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Share.
0 0 votes
Oceń artykuł!
Subscribe
Powiadom o

0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze
0
Szanowny Kierowniku, daj znać, co myślisz i zostaw komentarz!x