Rok 2017 jest rokiem przełomowym dla stylistyki Audi, która wkracza w nową erę. Nowe Audi A7 Sportback to sportowe oblicze marki w klasie luksusowych limuzyn, spełniające stylistyczne obietnice przedstawione wcześniej w serii pojazdów studyjnych prologue. Czterodrzwiowe coupé jest wzorcem nowego języka stylistycznego Audi w klasie luksusowych limuzyn. Jednocześnie, w nowym Centrum Stylistyki Audi w Ingolstadt, cztery pierścienie wdrażają innowacyjny proces projektowania: tzw. cyfrową manufakturę. Proces ten to połączenie najnowocześniejszych wizualizacji CAD i 3D, z tradycją ręcznego tworzenia modeli. Koncepcja nowego Centrum Stylistyki: otwarta platforma zintegrowanej i interdyscyplinarnej współpracy. Rok 2017 jest rokiem przełomowym dla stylistyki Audi, która wkracza w nową erę. Nowe Audi A7 Sportback to sportowe oblicze marki w klasie luksusowych limuzyn, spełniające stylistyczne obietnice przedstawione wcześniej w serii pojazdów studyjnych prologue. Czterodrzwiowe coupé jest wzorcem nowego języka stylistycznego Audi w klasie luksusowych limuzyn. Jednocześnie, w nowym Centrum Stylistyki Audi w Ingolstadt, cztery pierścienie wdrażają innowacyjny proces projektowania: tzw. cyfrową manufakturę. Proces ten to połączenie najnowocześniejszych wizualizacji CAD i 3D, z tradycją ręcznego tworzenia modeli. Koncepcja nowego Centrum Stylistyki: otwarta platforma zintegrowanej i interdyscyplinarnej współpracy.

Nowe Audi A7 Sportback zachwyca atletyczną estetyką i dynamicznym przebiegiem linii. Łukowata, napięta linia dachu łączy w sobie sportowe rozmiary Coupé z dużą przestronnością i właściwościami użytkowymi sprawdzonej koncepcji modelu Sportback. „Czterodrzwiowy pojazd typu Gran Turismo i jego wyglądająca niczym rzeźbiona sylwetka, są symbolem progresywności i dynamiki marki Audi” – mówi Marc Lichte, szef stylistyki w AUDI AG.

Nowy język stylistyczny Audi stawia na duże powierzchnie, ostre krawędzie i niewiele elementów ozdobnych. Zaprojektowane w ten sposób nowe Audi A7 spełnia obietnicę przedstawioną wcześniej w pojazdach studyjnych prologue. Dzięki temu językowi, stylistyka i technika zespalają się w nowym modelu jeszcze mocniej. Audi A7 Sportback jest wzorcowym przykładem, jak motto marki „Przewaga Dzięki Technice” można wykorzystać w stylistyce.

By urzeczywistnić założenia języka stylistycznego przyszłości, Audi stworzyło specjalną jednostkę – Centrum Stylistyki z siedzibą w Ingolstadt, w której wdraża nowy, innowacyjny proces projektowania: cyfrową manufakturę. Nowa metoda to połączenie zalet najnowocześniejszych, trójwymiarowych wizualizacji, z mocnymi stronami tradycyjnej sztuki ręcznego tworzenia modeli. Wydajne klastry obliczeniowe pomagają tu zespołowi stylistów Audi w precyzyjnych ocenach projektów stylistycznych. Trójwymiarowe wizualizacje dają większe bezpieczeństwo przy podejmowaniu decyzji dotyczących tychże projektów.

Porównywanie cyfrowego modelu CAD i glinianego modelu, to też znacznie większe bezpieczeństwo dla całego procesu. Modyfikacje stylistyczne można wizualizować w czasie rzeczywistym i praktycznie od razu przekształcać w model fizyczny w skali 1:1.

Trójwymiarowa wizualizacja to obrazy tworzone w czasie rzeczywistym, których wszystkie właściwości fizyczne (odbicie i załamywanie się światła, efekty światłocienia) są przedstawiane w sposób wierny rzeczywistości. Na ich podstawie powstają spójne koncepcje projektowe, dokładnie oddające proporcje i szczegóły.

Proces projektowy Audi składa się z pięciu istotnych etapów. Rozpoczyna się fazą tworzenia portfolio, po której następuje wstępna faza kreatywna. Po kolejnej fazie: szkicowania projektu, konkretna wizja stylistyczna pojazdu zyskuje kompleksową formę cyfrową, a następnie jest przedstawiana w postaci glinianego modelu w skali 1:1. W ostatnim etapie – fazie kreacji ręcznej – styliści pracujący nad modelem zrobionym z gliny i styliści pracujący w programie CAD, tworzą ręcznie fizyczny model pojazdu z gliny, ze wszystkimi stylistycznymi szczegółami mogącymi hipotetycznie znaleźć się w pojeździe produkcji seryjnej.

Szczegółowy opis poszczególnych kroków: projektowanie nowego modelu rozpoczyna się od określenia danych stanowiących punkt odniesienia rodziny modelowej i różnorodności wariantów danej serii. Potem następuje wstępna faza kreatywna, w której styliści już zawczasu szczegółowo konsultują się z kolegami zajmującymi się zagadnieniami technicznymi związanymi z projektowaniem nowych pojazdów. Wspólnie dopasowują do życzeń w zakresie stylistyki wymogi techniczne, np. pozycję czujników radarowych i sprawdzają, czy założenia projektowe można technicznie zrealizować. Ten etap prac rozwojowych, to bezpieczny punkt wyjścia dla wszystkich kolejnych faz. Kolejny etap prac – faza cyfrowa – to główny punkt nowego procesu kreowania stylistyki. W nim styliści do stworzenia kolejnej wizualizacji modelu wykorzystują zarówno najnowocześniejsze narzędzia informatyczne, jak i tradycyjne szlifierki z pomocą których rzeźbią wstępny model w glinie. Na koniec, w fazie kreacji ręcznej, styliści Audi podczas prac prowadzonych zarówno analogowo, jak i cyfrowo, formują ostateczne powierzchnie i detale stylistyczne przyszłego pojazdu seryjnego.

Wśród narzędzi wykorzystywanych do kreowania stylistyki, obok najróżniejszych metod tworzenia wizualizacji, np. wyświetlaczy mocowanych na głowie (ang. head-mounted display, HMD), znaleźć można inne cyfrowe urządzenia, które czynią współpracę stylistów, projektantów i inżynierów ściślejszą i łatwiejszą. Specjaliści ci nie mogą jednak zapominać o umiejętnościach podstawowych, np. ręcznej obróbce glinianego modelu, ponieważ tylko one nadają projektowi stylistycznemu Audi ostateczny stopień dojrzałości i spójny charakter.

Stylistyka nowego Audi A7 Sportback

Nowe Audi A7 Sportback sportowe oblicze klasy luksusowych limuzyn.

Audi A7 drugiej generacji to symbol nowego, progresywnego języka stylistycznego klasy luksusowych limuzyn. Atletyczne proporcje i dynamiczny przebieg linii kształtują jego pełen emocji charakter. Dzięki innowacyjnej stylistyce świetlnej i futurystycznemu wnętrzu, w czterodrzwiowym pojeździe typu Gran Turismo mamy do czynienia z jedynym w swoim rodzaju ścisłym połączeniu stylistyki i techniki.

Proporcje

Już pierwszą generacją modelu A7 Sportback z roku 2010, Audi postawiło kropkę nad i. Czterodrzwiowe coupé było bardzo udanym połączeniem elegancji i dynamiki. W swym drugim wcieleniu, czterodrzwiowy pojazd typu Gran Turismo marki Audi jest kolejną emanacją imponującego, nowego języka stylistycznego klasy luksusowych limuzyn, który po raz pierwszy w pojeździe produkcji seryjnej zaprezentowano w nowym Audi A8. Nowoczesność, wręcz progresywność nowego A7, jest efektem redukcji zastosowanych środków stylistycznych. Zdefiniowana przez wyraziste krawędzie przestrzenna sylwetka, gdy patrzy się na nią z dalszej perspektywy, sygnalizuje sportową elegancję. Doskonale wyraża podstawowe wartości marki Audi – zorientowanie na przyszłość, sportowego ducha i wysoką jakość.

Sylwetka nowego Audi A7 Sportback przywodzi na myśl atletyczną rzeźbę z długą maską silnika, dużym rozstawem osi i krótkimi zwisami. Dzięki swemu przejrzystemu językowi formalnemu zwraca uwagę i emanuje pewnością siebie. Wyraźnie zarysowane krawędzie podkreślają koła i wskazują na geny Audi quattro. Te z kolei określają proporcje sylwetki pojazdu. Definiuje ją dynamiczna linia dachu, opadająca sprężyście ku tyłowi. Wszystkie bryły, powierzchnie i krawędzie uformowano z maksymalną precyzją.

To właśnie atletyczna estetyka jest tym, co do czterodrzwiowego Audi Coupé przyciąga najbardziej. Cztery liczby wyrażają sportowy charakter i napięte proporcje dużego coupé: długość 4969 mm, rozstaw osi 2926 mm, szerokość 1908 i wysokość tylko 1422 mm.

Stylistyka zewnętrzna

Stylistyczny charakter każdego nowego modelu Audi klasy luksusowych limuzyn podporządkowany jest jednemu, charakterystycznemu motywowi przewodniemu. Sylwetka Audi A8 ucieleśnia prestiż, natomiast język stylistyczny nowego A7 jest symbolem zorientowania w przyszłość. Założenia te realizowane są z ogromną konsekwencją i dotyczą najmniejszych szczegółów.

W przodzie nowego Audi A7 Sportback, jeszcze silniej niż w u poprzednika, dominuje osłona chłodnicy Singleframe. Szersza i niżej umiejscowiona, już na pierwszy rzut oka wyraża sportowy charakter czterodrzwiowego coupé. Od niej rozchodzą się zarysy wszystkich powierzchni dookoła oraz linie biegnące dalej, np.: kontury na masce silnika czy linie określające wygląd płaskich reflektorów, będących przestrzenią dla spektakularnej stylistyki świetlnej.

Zewnętrzne krawędzie frontu pojazdu biegną ku przodowi niczym dziób jachtu. Trzy wloty powietrza – dwa duże po bokach i płaski pośrodku dołu – podkreślają sportowy charakter nowego Audi A7 Sportback. Dolne brzegi wlotów po bokach mają mocno zarysowane krawędzie przypominające przedni spojler samochodu wyścigowego. Ich wnętrze wypełniają dwa żebra przypominające swym kształtem bumerang oraz kratownica o strukturze plastra miodu, które jednocześnie wzmacniają wrażenie głębi przestrzeni. Zewnętrzne krawędzie wlotów powietrza są ukośnie przycięte, demonstrują charakter i wizualnie podkreślają, że Gran Turismo mocno stoi na drodze.

Patrząc na auto z boku, widzimy dialog napiętych linii i wypukłych powierzchni. Obiegająca cały samochód, nisko osadzona linia ramion przesuwa optyczny punkt ciężkości Audi A7 Sportback ku dołowi. Wyżej, mniej więcej o szerokość dłoni, znajduje się linia ramion, która wygasa nad drzwiami. Zaczyna się ona przy reflektorach, ciągnie się aż do narożnika świateł tylnych, a jej napięte krawędzie tworzą silne muskuły nad wnękami kół. Podejmują one motyw klasycznych „blisterów“ Audi Ur-quattro i przekładają go na formalny język progresywnej elegancji.

Przejście słupka D to centralny punkt w stylistyce nowego Audi A7 Sportback. Powierzchnię szyb bocznych wzbogacono o trzecie okno boczne, którego narożnik jest wyciągnięty w górę. To z kolei reminiscencja Audi 100 Coupé S z 1970 roku. Wznosząca się ku tyłowi linia boczna, nadaje A7 jeszcze więcej dynamiki.

Naprzemienna gra ostrych krawędzi i miękkich linii kontynuowana jest w wyglądającym niczym rzeźbione przetłoczeniu, będącym mocnym akcentem stylistycznym dolnej strefy drzwi. Rozpoczyna się ono delikatnym łukiem w dół, potem przebiega pod ostrym kątem w górę, tworzy mocną krawędź i następnie ponownie przebiega ostro do wnętrza. Motyw progu kontynuowany jest w drzwiach i tworzy spójne połączenie z liniami tyłu pojazdu.

Tył Audi A7 Sportback zwęża się na podobieństwo rufy jachtu. Ten pochodzący jeszcze z modelu poprzedniego klasyczny motyw tyłu łodzi, w nowej generacji jest wyraźnie mocniej zaznaczony. Górna krawędź tyłu jest położona ok. trzy centymetry niżej niż u poprzednika. Taka forma, obok bardziej sportowego wyglądu, gwarantuje jeszcze lepszą aerodynamikę. W pokrywie bagażnika zamontowano spojler, który wysuwa się elektrycznie przy wyższych prędkościach.

Intensywna gra świateł i cieni podkreśla bardzo nowoczesny wygląd tyłu. Światła są częścią przemyślanej sylwetki i podkreślają jego szerokość. Praktycznie wszystkie zakończenia i krawędzie tyłu mają plastyczne, trójwymiarowe kształty. Pokrywa bagażnika kończy się wyrazistą, elegancko zaokrągloną krawędzią rzucająca dyskretny cień na logo Audi, światła tylne i łączące je pasmo świetlne. Eleganckie, chromowane elementy w dyfuzorze koloru antracytu, również podkreślają wrażenie szerokości tyłu.

Użycie chromu jako elementu stylistycznego, w nowym Audi A7 Sportback ograniczono do minimum. Sześć żeber osłony chłodnicy Singleframe polakierowano na lśniący kolor czarny. Rama osłony jest bardzo wąska. Opcjonalny pakiet zewnętrzny S line jeszcze bardziej wyostrza sportowy wygląd – oferuje specjalne rozwiązania dla przedniego zderzaka, wlotów powietrza, progów bocznych i dyfuzora.

Dostępnych jest aż piętnaście kolorów lakieru. Osiem z nich to zupełnie nowe barwy. Tzw. „kolory pośrednie” (ang. „colours-in-between”) – kompozycje kilku odcieni, które wyglądają inaczej w zależności od tego, jak pada światło – nadają nowemu Audi A7 Sportback eleganckiej aury. Dwa kolory standardowe to biały Ibis i czarny Brillant. Kolory z efektem metalicznym i perłowym to szary Daytona, srebrny Florett, biały Gletscher, beżowy Karat i czarny Mythos. Nowością w palecie są barwy zielony Avalon, niebieski Firmament, niebieski Navarra, czerwony Sevilla, brązowy Soho, szary Taifun, niebieski Triton i szary Vesuv. Na życzenie, nowe Audi A7 Sportback, które zjeżdża z taśmy produkcyjnej w zakładach Audi w Neckarsulm, może być polakierowane na dowolny, wybrany indywidualnie przez klienta kolor.

Stylistyka oświetlenia

Technika świetlna, to dla Audi więcej niż forma, to estetyczny wyraz wartości marki – progresywności, wysokiej jakości i sportowego ducha. „Przewaga Dzięki Technice“ wyrazistą sygnaturą reflektorów nowego A7 Audi ponownie podkreśla swą wiodącą rolę w kwestii stylistyki świateł.

Reflektory są dostępne w trzech wersjach – diodowej, diodowej HD Matrix i w diodowej HD Matrix ze światłem laserowym. Oba warianty reflektorów Matrix charakteryzują się wyrazistą strukturą pionowego podziału. Górna część tworzy w nich punkt ogniskujący i dzięki nowatorskiemu światłu do jazdy w dzień i modułom świateł mijania, nadaje im wygląd źrenicy oka. W dolnej części znajdziemy inne funkcje świetlne, takie jak światło doświetlania zakrętów. W topowej wersji, za funkcję tą odpowiada wiązka laserowa.

Metalowa, skupiająca uwagę osłona w kształcie litery x i świecące na niebiesko światło, to znaki szczególne laserowej techniki oświetlenia Audi. W topowej wersji rozbudowy reflektorów i w wersji diodowej HD Matrix, sygnatura świateł do jazdy w dzień ma cyfrowy wygląd: umieszczono tu dwanaście pionowo ustawionych segmentów świetlnych, oddzielonych od siebie wąskimi przestrzeniami, co przywodzi na myśl symbole „zero“ i „jeden“ świata cyfrowego. To cyfrowe oko modelu A7.

Równocześnie A7 ukazuje światu zupełnie nową – począwszy od grafiki aż po segmentową strukturę – formę świateł do jazdy w dzień. Segmentowa struktura nadaje funkcji świetlnej trójwymiarowego charakteru i sprawia wrażenie łącznika między kształtem i liniami karoserii, a najnowocześniejszymi rozwiązaniami z dziedziny technik oświetlenia. Ma też skoncentrowany wygląd i jedyny w swoim rodzaju charakter.

Zasada podziału na segmenty pozwala na spektakularną animację świateł. Niczym cyfrowe przebudzenie, gdy tylko kierowca odblokuje drzwi nowego Audi A7 Sportback, włączają się dynamiczne kierunkowskazy. Sygnatura kierunkowskazów, będących jednocześnie światłami do jazdy dziennej, rozbłyskuje dwukrotnie. Równocześnie od wewnątrz do zewnątrz i z powrotem przebiega szybko punkt świetlny uruchamiający następnie sygnaturę świateł do jazdy dziennej, które stają się widoczne, niczym po podniesieniu kurtyny na scenie. Na koniec zapala się światło mijania, które także rozjaśnia się od wewnątrz do zewnątrz. Po zakończonej jeździe i po zamknięciu drzwi pojazdu, cała animacja powtarza się w odwrotnej kolejności.

Audi A7 to wyrazisty symbol nowej ery stylistyki świetlnej Audi: estetyki ruchu, cyfrowej i indywidualnej. Charakterystyczne funkcje powitania i pożegnania są dostępne już od drugiej wersji reflektorów.

Również duże światła tylne tego coupé sprawiają wrażenie cyfrowych. Każda z obu jednostek składa się z trzynastu pionowych segmentów. Łączy je precyzyjne pasmo światła diodowego – typowa cecha top modelu Audi, będąca równocześnie uhonorowaniem modelu Ur-quattro. Podobnie jak w samochodzie wyścigowym, światło przeciwmgielne znajduje się pośrodku. Funkcja pożegnania jest realizowana z podobną semantyką i dynamiką jak z przodu, przebiega jednak przez całą szerokość tyłu: najpierw przez pasmo diodowe, a potem przez poszczególne segmenty świetlne.

Koncepcja oświetlenia wnętrza jest niepowtarzalna. W ciemnościach wizualizuje i podkreśla architekturę, a zorientowaną poziomo aranżacją elementów świetlnych akcentuje język stylistyczny wnętrza. W Audi A7 Sportback dostępne są dwa pakiety świetlne: pakiet oświetlenia konturowego i pakiet oświetlenia konturowego Ambiente. Oba w wysublimowany i wyjątkowy sposób ożywiają przestrzeń, całą bryłę i materiały wykończeniowe we wnętrzu. Oświetlenie Ambiente na desce rozdzielczej i na konsoli środkowej sprawia, że bryły architektoniczne wydają się unosić w powietrzu, a w drzwiach daje wrażenie zwiększonej przestrzeni. Precyzyjne pasma świetlne przebiegają przez konsolę środkową i przez krawędzie obudowy drzwi. Emblemat quattro na desce rozdzielczej jest również podświetlony.

Precyzyjne dopasowanie i ułożenie pasm świetlnych podkreśla całą architekturę i koncepcję wnętrza. Stopień intensywności światła i barwy oświetlenia można regulować, wybierając jeden z trzydziestu kolorów w menu systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Gdy na pokładzie auta znajduje się Bang & Olufsen Sound System z trójwymiarowym dźwiękiem, to na głośnikach niskotonowych w drzwiach pojawiają się białe akcenty świetlne. Podświetlane listwy progowe (element wyposażenia standardowego w ramach pakietu design selection i pakietu sportowego S line), uzupełniają program oświetlenia wnętrza. Stylistyka oświetlenia daje możliwości daleko posuniętej indywidualizacji, a jednocześnie odciąża kierowcę i wpływa na dobre samopoczucie pasażerów.

Stylistyka wnętrza

Wnętrze nowego Audi A7 Sportback fascynuje swą futurystyczną atmosferą luksusowego apartamentu, będącą transferem stylistyki studyjnych pojazdów prologue wprost do modelu produkcji seryjnej. Koncepcję wnętrza charakteryzują cztery kluczowe wartości: progresywność, sportowy duch, intuicyjność i wysoka jakość. Motywem definiującym stylistykę wnętrza, przenoszącym DNA serii prologue do A7 jest redukcja – redukcja służąca jako środek stylistyczny.

Zredukowany, czysty język formalny modelu, łączy napięte powierzchnie z krystalicznie wyraźnymi krawędziami. Wyraźna orientacja na kierowcę podkreśla sportowy charakter tego Gran Turismo. Wszystkie motywy stylistyczne są ze sobą logicznie połączone. Kierowca i pasażer na przednim fotelu mają do dyspozycji dużo przestrzeni, w której architektura w niezauważalny sposób zlewa się z nową koncepcją obsługi. Dwa duże wyświetlacze dotykowe zastąpiły liczne przyciski i regulatory znane z poprzedniego modelu. W wyniku takiej zmiany, powstała cyfrowa przestrzeń doznań z jazdy.

Poziomo zorientowana deska rozdzielcza jest stylistycznie lekka i smukła. Jej mocna, trójwymiarowa struktura wzmacnia to wrażenie, opierając się na logicznym podziale rozmieszczenia różnych elementów. Wąska, zorientowana pionowo sekcja kryje nawiewy, a powierzchnia znajdująca się poniżej stanowi element ozdobny. W centrum znajduje się zwrócona w stronę kierowcy tzw. „architektura czarnego panelu“. Tam umieszczono perfekcyjnie zlewający się z otoczeniem górny wyświetlacz dotykowy MMI touch response. Wąska ozdobna klamra i emblemat quattro porządkują strukturę. Bryłę wyświetlacza osadzono w ramce w kolorze aluminium. W rezultacie takiego założenia, forma i funkcjonalność we wnętrzu nowego Audi A7 stapiają się w jedyny w swoim rodzaju sposób, z jakim mieliśmy dotąd do czynienia wyłącznie w samochodach studyjnych.

Po lewej stronie kierownicy znajduje się drugi, mniejszy panel instrumentów obsługi, który obsługuje funkcje oświetlenia. Opcjonalnie, panel ten dostępny jest w postaci jednolitej, czarnej powierzchni, dostarczającej użytkownikowi haptycznych i akustycznych sygnałów zwrotnych, na podobieństwo tradycyjnego włącznika. Asymetrycznie dzielona konsola tunelu środkowego ma również wygląd czarnego panelu. Na niej zamontowano drugi wyświetlacz dotykowy MMI touch response, o przekątnej 8,6 cala. Przylegający do niego rząd przycisków może być opcjonalnie wykończony w tym samym, czarnym kolorze i może posiadać funkcje sensoryczne.

Wszystkie inne przyciski i jednostki obsługi umieszczone na konsoli, np. standardowa dźwignia zmiany biegów shift-by-wire, zostały logicznie pogrupowane. Uporządkowanie podkreśla sportowy charakter wnętrza. Wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy Head Up Display, dostępny w wyposażeniu opcjonalnym, niemal niewidocznie wpasowuje się w deskę rozdzielczą.

Obudowy wewnętrzne drzwi szerokim zarysem obejmują deskę rozdzielczą i zdają się ją dosłownie unosić. Taka progresywna, nowa interpretacja charakterystycznej dla Audi linii wrap around, tworzy świadome, wizualne połączenie z liniami maski silnika, która ma wyrazistą formę grota strzały. Również drzwi mają wyraźnie podkreśloną, trójwymiarową stylistykę. Podłokietnik i uchwyt drzwi przechodzą w wyciągnięty, plastycznie uformowany panel z aluminium, nadający temu elementowi wygląd skrzydła.

Oferta dotycząca dostępnych opcjonalnie foteli jest bardzo bogata i obejmuje zarówno fotele o wybitnie sportowym charakterze, jak i siedzenia bardzo komfortowe. Eleganckie, wyprofilowane fotele charakteryzują się najwyższą jakością wykończenia. Innowacją jest ich laserowo tworzona perforacja – doskonały przykład tego, jak Audi umiejętnie łączy technikę i estetykę.

Kolor i wykończenie

Dla nowego A7 Sportback Audi oferuje szeroką gamę materiałów obiciowych, ozdobnych paneli i kolorów wnętrza. Wszystkie one podkreślają techniczno-futurystyczną atmosferę czterodrzwiowego coupé i są oznaką nowoczesnej formy sportowego luksusu. Porowata powierzchnia paneli z cennych rodzajów drewna, zbliżona wyglądem i w dotyku do naturalnych faktur, tworzy interesujący kontrast w stosunku do zredukowanego i chłodnego wnętrza.

Do dyspozycji będą trzy poziomy wyposażenia: standardowy, design selection i sportowy S line. W ramach wyposażenia standardowego oferowane jest do wyboru pięć kolorów wnętrza: czarny, brązowy Okapi, szary Granit, beżowy Perl i szary Metropol. Dzięki nim uzyskujemy elegancki, sportowy bądź też techniczny wygląd wnętrza. Pakiet design selection ma dwie wersje. Bardziej rozbudowana zawiera elementy w dwóch kolorach, brązowym Sard i szarym Juniper. Pakiet sportowy S line, także w dwóch wersjach, na wyższym poziomie oferuje wnętrze utrzymane w kolorze szarym Rotor. Najwyższe wersje wyposażeniowe charakteryzują się ozdobnymi akcentami: kontrastowymi szwami, a w pakiecie design selection, kontrastowymi krawędziami.

Standardowym materiałem obiciowym jest tkanina Effekt w kombinacji ze sztuczną skórą. W wersjach wyższych jest to kombinacja skóry naturalnej i sztucznej oraz pełna skóra Milano. Dwa najcenniejsze materiały obiciowe – kombinacja skóra Perlnappa/Alcantara i skóra Valcona – są zarezerwowane dla opcjonalnych foteli sportowych oraz foteli sportowych S z romboidalnym stebnowaniem.

Personalizowane fotele konturowe są obijane wyłącznie wyjątkowo cennym materiałem – skórą Valcona (opcjonalnie z perforacją), która nie jest tłoczona maszynowo. Cieniutka warstwa lakieru delikatnie pokrywa powierzchnię skóry i pozwala jej oddychać. Dodatkowo Audi oferuje kilka pakietów wyposażeniowych ze skórą sztuczną i naturalną.

Duże panele ozdobne w nowym Audi A7 Sportback – na desce rozdzielczej, na konsoli tunelu środkowego i w obiciach drzwi – są standardowo lakierowane w kolorze szarym Graphit. Opcjonalnie mogą być wykonane z aluminium Fragment oraz z fornirów: jesionowa czeczota albo naturalny korzeń orzechowca. W pakiecie design selection, dodano materiał brzozowa czeczota w kolorze szarym Agat, a w pakiecie sportowym S line – ciemne matowe aluminium szczotkowane. Klienci, którzy chcą jeszcze bardziej zindywidualizować swoje Audi, w programie Audi exclusive znajdą bogatą ofertę unikatowych elementów.

Wykończenie nowego Audi A7 Sportback to ucieleśnienie precyzji. Dobór materiałów odbywa się z najwyższą starannością, a ich doskonałą jakość podkreśla precyzja ręcznej roboty. Połączenia są równe, precyzyjne i wąskie, w niektórych miejscach ich szerokość wynosi zaledwie kilka dziesiątych milimetra.

Stylistyka graficznego interfejsu użytkownika: cyfrowe powierzchnie

Oba wyświetlacze dotykowe MMI touch response transferują bezkompromisowe wymogi jakościowe Audi wprost do ery cyfrowej: po przyciśnięciu dowolnej ikony na ekranie, kierowca wyczuwa pod palcem mechaniczny impuls będący potwierdzeniem wyboru. Ruch ten, to minimalny skok ekranu (przesunięcie rzędu grubości ludzkiego włosa), powstający na skutek impulsu elektromagnetycznego. Równocześnie przez mały głośnik słychać kliknięcie. Haptyczna i akustyczna reakcja zwrotna gwarantuje wysoką niezawodność obsługi, przenosząc jakościowe wymogi Audi od precyzyjnie działających przycisków i „kliknięcia Audi” do w pełni cyfrowego systemu obsługi.

Na obu wyświetlaczach, obrazy i informacje pojawiają się na czarnym tle. Graficzny interfejs użytkownika (ang. Graphical User Interface – GUI) tutaj, a także cyfrowym Audi virtual cockpit świadomie zredukowano, dzięki czemu informacje można wyjątkowo szybko odczytać. Wszystkie ikony mają dokładnie dopasowane proporcje, niektóre są subtelnie animowane, by uwidocznić najnowocześniejsze rozwiązania techniczne i uczynić je namacalnymi dla klienta.

Proces kreowania stylistyki w Audi – cyfrowa manufaktura stylistyki

Od idei do gotowego samochodu: najnowocześniejsza technika i ręczna robota w służbie stylistyki Audi

Na początku jest doskonały pomysł, na końcu – jednolity, fascynujący produkt. Połączenie idei i produktu odzwierciedla proces kreowania stylistyki. Audi łączy w swoich samochodach to, co najlepsze z dwóch światów: cyfrowa manufaktura stylistyki to kombinacja najnowocześniejszych cyfrowych technik wizualizacji i precyzyjnej, ręcznej roboty. Kluczowym elementem przebiegu procesu projektowego w nowej formie, jest tzw. proces C3. Dzięki realistycznym wizualizacjom odbywającym się w czasie rzeczywistym, styliści już przy monitorach komputerowych są w stanie ocenić kreowaną stylistykę.

Audi oddaje do rąk klientów coraz więcej nowych modeli i nowych rozwiązań technicznych. Tym samym styliści stają przed wyzwaniem tworzenia coraz większej ilości projektów w coraz krótszym czasie. Pion stylistyki Audi, zatrudniający ponad 400 osób, liczy dziś ponad dwukrotnie więcej pracowników niż w roku 2000. Dostarcza pięć razy więcej projektów i musi sprostać rosnącym wymogom technicznym w projektowanych pojazdach. Wyobrażenia dotyczące stylistyki i wytyczne wypływające z wymogów technicznych, wymagają interdyscyplinarnej harmonizacji. Z tego względu zespół stylistów Audi opracował nowy proces, łączący projektowanie w programach komputerowych CAD (ang. Computer-Aided Design), trójwymiarowe wizualizacje oraz tradycyjne konstruowanie modeli stylistycznych i modeli z gliny. Wynikiem tego jest wysoka niezawodność procesu, spójny projekt i większa elastyczność wobec kreatywnych idei stylistycznych.

Faza tworzenia portfolio i faza wstępna

Z reguły, proces projektowy w Audi rozpoczyna się około pięć lat przed wejściem na rynek nowego modelu. Na początek, styliści opracowują podstawowy język formalny i charakterystyczne cechy stylistyki całej rodziny modeli. W początkowej fazie tworzenia portfolio podstawą dla decyzji w kwestii stylistyki, najczęściej są wspólne wytyczne techniczne. Styliści wraz z kolegami z działu sprzedaży i biura rozwoju technicznego są przez koncern włączeni w strategiczne planowanie produktu.

Jak nowy kompaktowy SUV pasuje do już istniejącego modelu średniej wielkości? Jakie warianty są możliwe, a jakie są sensowne? Z matrycy różnych wymogów – segment, grupa docelowa, forma, wymagania klienta i rynku – powstaje najpierw kilka modeli danej gamy. W przypadku tych modeli w skali 1:10, późniejsza implementacja wyposażenia odgrywa drugorzędną rolę. Modele te dają przede wszystkim pierwsze wrażenie danego motywu stylistycznego w różnych segmentach pojazdów, na przykład w limuzynie, SUV-ie czy w coupé. Modele powstają na bazie danych CAD, w procesie frezowania oraz przy pomocy drukarki 3D, metodą tzw. „szybkiego prototypu” (ang. „rapid prototyping“).

Proces projektowania modelu przeznaczonego do produkcji seryjnej rozpoczyna się od tzw. fazy wstępnej. Ten etap jest rozłożony na trzy do czterech miesięcy. Styliści Audi pracują tu, nieustannie konsultując się z inżynierami z działu pojazdów studyjnych, inżynierami z działu pojazdów koncepcyjnych i specjalistami w dziedzinie sprzedaży. W efekcie, ogólny wzorzec techniczny zamieniają w model architektoniczny w skali 1:1. Przy czym najważniejsze są tu te parametry, które określają bryłę i proporcje, przykładowo – rozstaw osi i wysokość maski silnika czy podstawowe elementy techniczne i wyposażenia, takie jak rozmieszczenie czujników w pojeździe.

Model architektoniczny w skali 1:1 jest frezowany, a następnie lakierowany. Finalna stylistyka zewnętrzna nie odgrywa w tym modelu jeszcze żadnej roli. Model daje stylistom możliwość pierwszego porównania ich wyobrażeń dotyczących kształtu pojazdu z przyszłym produktem. Ponadto model pozwala wskazać pola potencjalnych modyfikacji, jakie będą konieczne ze względu na wymogi techniczne.

Wiedza uzyskana na podstawie modelu architektonicznego jest dla stylistów bezpiecznym fundamentem dla kolejnej fazy opracowywania szkiców. Dokładne wytyczne techniczne nie ograniczają tym samym kreatywności stylistów, lecz ukierunkowują ją raczej zgodnie z potencjalnymi możliwościami technicznymi. Po uzgodnieniu technicznych warunków ramowych, styliści mogą dać upust swojej kreatywności. Dzięki precyzyjnym wytycznym technicznym, od początku mogą tworzyć projekty koncepcyjne. Stylistyka nad którą pracują szybciej niż dotychczas staje się namacalna, a jej jakość jest jeszcze wyższa.

Faza szkicowania

Podczas następujących potem konsultacji, styliści i specjaliści ds. sprzedaży tworzą wspólnie motyw przewodni w formie opisowej i graficznej. Doprecyzowują w ten sposób zdobyte wcześniej informacje i bazową wiedzę. Ważnych danych dostarczają zespoły sprzedaży Audi analizujące rynek, konkurencję i oczekiwania klienta. W trakcie trwającej około dwóch miesięcy fazy tworzenia szkiców, styliści pracują zarówno z ołówkiem w ręku jak i cyfrowo, korzystając z elektronicznych desek kreślarskich. Styliści wyglądu zewnętrznego konkurują ze sobą. Najczęściej siedmiu stylistów zajmuje się wnętrzem pojazdu, a ośmiu/dziewięciu wyglądem zewnętrznym. Najlepsze pomysły dotyczące stylistyki zewnętrznej przechodzą do kolejnego etapu, tzw. procesu C3.

Faza cyfrowa

Tzw. cyfrową fazę projektowania dostosowano do koncepcji nowego Centrum Stylistyki Audi. Obejmuje ona trzy etapy: CAD, Concept, Claymilling – czyli krótko: „proces C3“. Proces polega na stworzeniu zupełnie nowej platformy współpracy projektantów CAD i stylistów wyglądu zewnętrznego. Bazą dla nowych projektów stylistycznych jest architektoniczny model CAD powstały w fazie wstępnej. Bardzo realistyczne projekty CAD są wyświetlane w czasie rzeczywistym na diodowym ekranie, w skali 1:1. Można je skontrolować pod względem spójności i od razu tworzyć na ich podstawie fizyczne modele referencyjne, również w skali 1:1.

„Dzięki najnowocześniejszej wizualizacji procesu C3, potrafię dokonać oceny projektu jeszcze w formie cyfrowej” – mówi Marc Lichte. Ogromne możliwości chmury obliczeniowej pozwalają na permanentne odnawianie obrazu projektu i jego realistyczne przedstawianie. Ponadto bezpośredni transfer cyfrowego obrazu do fizycznego modelu referencyjnego umożliwia ciągłe porównywanie obrazów modelu cyfrowego i bryły fizycznego modelu w skali 1:1. Model referencyjny służy dodatkowo jako fizyczny punkt wyjścia do dyskusji między stylistami a projektantami CAD oraz jako „trójwymiarowa deska kreślarska”.

Połączenie w procesie C3 modelowania cyfrowego i frezowania, przyspiesza prace nad ostatecznym wyglądem projektu z zachowaniem niezmiennie wysokiej jakości detali i bezpieczeństwa decyzji. Pozwala też na szybkie i elastyczne reakcje na konieczność wprowadzania zmian. Nowy proces projektowy stanowi ważny wkład do strategii przedsiębiorstwa w kwestii cyfryzacji i równowagi środowiskowej.

Moc obliczeniowa współczesnych komputerów umożliwia tworzenie realistycznych obrazów w czasie rzeczywistym oraz pozwala na cyfrową ocenę projektów. Nowe Centrum Stylistyki Audi oferuje ku temu najlepsze warunki: nowe modele są prezentowane w najdrobniejszych szczegółach na pięciu diodowych ekranach o szerokości od 5,5 do 11 m i o bardzo wysokiej rozdzielczości. Klaster obliczeniowy jest wykorzystywany wspólnie przez stylistów Audi i pracowników Strak, czyli komórki łącznikowej między stylistami a konstruktorami oraz przez model kontroli danych (niem. Datenkontrollmodel – DKM), umożliwiając optyczne symulacje danych stylistycznych w czasie rzeczywistym. Klaster składa się z 480 połączonych węzłów (ang. „nodes“), a jego moc obliczeniowa odpowiada mocy około 4300 notebooków.

Oprogramowanie do tworzenia prezentacji na ekranach diodowych funkcjonuje w oparciu o tzw. zasadę śledzenia promieni (ang. raytracing). Przy pomocy tej wektorowej metody śledzenia promieni, efekty optyczne – światło, cienie, odbicia czy załamania światła są przetwarzane w komputerze i prawidłowo wyświetlane, niczym z fizycznej perspektywy. Słoneczny wrześniowy wieczór, ok. godz. 19.00 w Barcelonie albo zachmurzony Kapsztad w styczniu południową porą – oprogramowanie pokazuje nowe modele Audi w każdym możliwym oświetleniu i w każdej dowolnej scenerii. Dokładnie oddaje głębię lakieru i stopień połysku powierzchni.

Moc obliczeniowa pozwala na obserwowanie wirtualnych modeli w fotograficznej rozdzielczości w czasie rzeczywistym, na ich rotację w różnych kierunkach oraz na umieszczanie w różnych sceneriach w krótkich animacjach.

Dzięki klastrowi obliczeniowemu, styliści mogą np. poszerzyć próg projektowanego samochodu i natychmiast widzą tego efekt w cyfrowym modelu. Zmiany proporcji, zwisów czy padania cienia można od razu wizualizować, a ewentualne niespójności nie wychodzą na jaw dopiero podczas prac w modelu fizycznym z gliny. Znacznie wzrasta w ten sposób niezawodność procesu.

Wizualizacje trójwymiarowe umożliwiają również tworzenie dynamicznych obrazów poruszających się pojazdów oraz symulację jazdy. W tym celu tworzone są modele VDEF (niem: Virtuelle Design Erlebnis Fahrzeuge). Dzięki swej wysokiej dokładności i szczegółowości, te animowane, jeżdżące modele, jeszcze w wirtualnej formie pozwalają ocenić, czy dany projekt jest spójny i jak będzie się zachowywał dynamicznie w wirtualnej scenerii jazdy. Modele VDEF mogą np. poruszać się po torze testowym Audi w Neuburgu. Symulacja uwzględnia wszystkie warunki fizyczne testu, na przykład nierówności na drodze czy ruchy karoserii. W ten sposób można w symulowanych, różnych warunkach jazdy i pogodowych, sprawdzić wszystkie detale stylistyczne poruszającego się modelu pod względem ich spójności – od sposobu padania cienia, aż po refleksy światła.

Symulacje optyczne umożliwiają też bardziej precyzyjne zaplanowanie zastosowania materiałów takich jak lakier, skóra i tkaniny we wnętrzu pojazdu. Wysoka jakość obrazu pozwala również tutaj na końcową ocenę jeszcze na etapie modelu cyfrowego.

Proces C3 Audi łączy to, co najlepsze z dwóch światów: frezarka CAD jest szybsza niż człowiek, pracuje z dokładnością jednej dziesiątej milimetra i nie potrzebuje przerw śniadaniowych. Projektant CAD opracowuje model przy pomocy komputera, a frezarka realizuje jego wytyczne w glinianym modelu. W nowym centrum stylistyki jest dwadzieścia maszyn frezujących z ruchomymi głowicami. Za ostatnie szlify – decydującą porcję emocji w procesie C3 – odpowiedzialne są jednak oczy i ręce żywych stylistów i projektantów. Ich kunszt jest dla Audi niezbędny w fazie ręcznego tworzenia modelu.

Faza ręcznej kreacji modelu

Ciągłe porównywanie danych modelu cyfrowego i modelu glinianego, daje stabilne fundamenty dla ręcznej obróbki. Model gliniany służy jako fizyczny punkt odniesienia dla wszelkich zmian, a także do dyskusji i wymiany uwag między projektantami, a stylistami. Dzięki temu, można od razu zespołowo omówić różne wersje zarówno w odniesieniu do modelu cyfrowego, jak i fizycznego oraz szybko wprowadzać zmiany. Można też zmiany dokonane w glinianym modelu szybko transferować do modelu CAD.

W kolejnym etapie, styliści Audi tworzący gliniany model i projektanci odpowiedzialni za model CAD, przeobrażają projekt stworzony w procesie C3 w fizyczny model wykonany ręcznie. Niewidoczny szkielet glinianych modeli składa się ze stalowej ramy z podwoziem o regulowanej wysokości, drewnianego poszycia i karoserii ze sztywnej pianki poliuretanowej. Pokrywająca ją warstwa gliny przemysłowej ma grubość ok. 30 do 40 mm. W trakcie przechowywania w piecu laboratoryjnym glina ta jest miękka jak ciepłe masło. W atmosferze hali modelarni szybko twardnieje, a projektant może obrabiać ją przy pomocy narzędzi do modelowania. Elementy dodatkowe karoserii – począwszy od osłony chłodnicy Singleframe, przez koła, aż po moduł świateł tylnych, powstają z płynnej żywicy syntetycznej w procesie stereolitografii.

Przebieg prac zaplanowano jako powtarzalny proces modelowania CAD i klasycznego modelowania w glinie, doskonale łączący zalety obu metod. Synteza ręcznego modelowania i modelowania CAD jest stosowana także podczas kształcenia pracowników. Projektanci trenują zarówno na modelach fizycznych, jak i przy pomocy komputera. Dzięki temu, opanowują narzędzia CAD oraz ręczne modelowanie.

Wnętrze i implementacja wyposażenia

Wnętrze to wizytówka stylistyki Audi. Stylistyka, język projektowy i materiały użyte we wnętrzu, to jedna z najważniejszych przesłanek do kupna Audi, o której mówią klienci na całym świecie. Kombinacja charakterystycznej stylistyki wnętrza, wysublimowanego doboru materiałów i innowacyjne koncepcje obsługi, podkreślają wymagania czterech pierścieni w stosunku do poziomu jakości.

Kształt wnętrza samochodu marki Audi podporządkowany jest jednemu, przewodniemu motywowi stylistycznemu. Ta charakterystyczna narracja znajduje odzwierciedlenie w całym wnętrzu – począwszy od ogólnych kształtów, aż po stylistykę poszczególnych detali. Motyw przewodni powtarza się we wszystkich elementach – od architektury deski rozdzielczej, aż po pojedyncze elementy chromowane.

Proces projektowy Audi odgrywa kluczową rolę w kreowaniu spójnej koncepcji stylistyki wnętrza. Rozwiązania czterech pierścieni są pod tym względem unikatowe w przemyśle motoryzacyjnym: styliści wnętrza uczestniczą w jego projektowaniu już od fazy powstawania idei na desce kreślarskiej, aż do wejścia modelu do produkcji seryjnej. Dzięki temu, w całym procesie zachowywana jest najwyższa jakość. Styliści wnętrza, w trakcie całego cyklu prac rozwojowych działają w interdyscyplinarnych i wyspecjalizowanych technicznie zespołach. Dla przykładu: w zespołach projektujących pojazd styliści pracują bezpośrednio z kolegami z Biura Rozwoju Technicznego, z Działu Utrzymania Jakości i z technikami wytwarzającymi narzędzia produkcyjne.

Po konsultacjach w ramach zespołów stylistów wyglądu zewnętrznego, oświetlenia i graficznego interfejsu użytkownika GUI, najpierw powstaje model poglądowy w skali 1:1. Na podstawie tych pozbawionych dachu modeli przedniej części samochodu, styliści i Biuro Rozwoju Technicznego sprawdzają proporcje, ergonomię oraz możliwości wyposażenia. Od klimatyzacji, przez poduszki powietrzne, aż po diodowe pasma świetlne – we wnętrzu trzeba umieścić wiele elementów wyposażenia. W proces kreowania stylistyki włączonych bywa nawet pięćdziesiąt wyspecjalizowanych działów.

Na początku, siedmiu stylistów – konkurujących ze sobą i równocześnie pracujących w jednym zespole – pracuje nad „kluczowymi szkicami“ w celu oddania kształtu wnętrza przy pomocy kilku linii. Tu zwyciężają najprostsze idee: koncepcje wnętrza wykonanego z jednej bryły, łączące wszystkie elementy i proporcje w logiczną całość. W kolejnym etapie powstają zróżnicowane interpretacje szkiców. Przy ich pomocy, styliści opracowują kluczowy motyw dla poszczególnych elementów, np. dla formy obudowy drzwi.

W kolejnym etapie zastosowanie znajdują tzw. taśmy stylistyczne. Te samoprzylepne taśmy są przytwierdzane do rysunków w skali 1:1, wyznaczając najważniejsze linie projektu. Równocześnie w CAD tworzony jest model wnętrza. Po stworzeniu takiego modelu, rozpoczyna się praca na modelu glinianym. Styliści, projektanci CAD i konstruktorzy tworzą wspólnie ostateczną rzeźbę pojazdu, wychodząc od dużych brył, na najmniejszych detalach kończąc. Harmonijny obraz całości kreowanego wnętrza Audi, to spójna suma detali podporządkowanych konsekwentnie realizowanej idei. Osiemdziesiąt procent pracy poświęca się ostatnim dwudziestu procentom zaprojektowanych elementów.

Wielu stylistów wnętrza w Audi ma bardzo wąskie specjalizacje. Zajmują się np. stylistyką foteli, elementów obsługi, czy oświetlenia wnętrza. Do oceny projektów oświetlenia tworzy się osobny model w skali 1:1. Również na tym polu, cyfryzacja procesu projektowego w przyszłości zaowocować może jeszcze szybszym transferem koncepcji z etapu projektu, wprost do produkcji seryjnej. Podobnie jak w przypadku stylistyki zewnętrznej, ostateczny wybór koncepcji, modelu i wyposażenia, następuje drogą pokonywania kolejnych „kamieni milowych”. Styliści dostosowują poziom wyposażenia do wyników studium wykonalności projektu, odnoszącego się również do zewnętrznego projektu pojazdu.

Pracownicy Działu Kontroli Wykonalności tworzą model zgodności bazujący na projektach stylistyki zewnętrznej i wewnętrznej. Potwierdzają wykonalność konkretnych rozwiązań, uwzględniając możliwości produkcyjne, serwisowanie, bezpieczeństwo i trwałą jakość. Na dobre dwa lata przed podjęciem produkcji, ma miejsce tzw. zamrożenie projektu (ang. Design Freeze – DF) stylistyki zewnętrznej i stylistyki wnętrza. Od tej chwili, projekt znajduje się w fazie realizacji i podlega ostatecznemu dopracowaniu we współpracy z działem Strak. Dział ten tworzy swoisty most między stylistami, a konstruktorami. Jego kwatera główna mieści się również w nowym Centrum Stylistyki. Specjaliści z tego działu, w finalnym procesie tworzenia konwergencji, w cyfrowej formie przedstawiają wszystkie powierzchnie z dokładnością do setnych części milimetra.

Stylistyka graficznego interfejsu użytkownika

Szczególnym obszarem projektowania stylistyki wnętrza Audi jest tworzenie graficznego interfejsu użytkownika (ang. Graphical User Interface – GUI). W nowym Audi A7 Sportback i w nowym A8, w wyniku zastosowania koncepcji dwóch wyświetlaczy dotykowych MMI touch response, forma graficznego interfejsu użytkownika znacznie zyskała na znaczeniu. Dotyczy to zarówno zintegrowania monitorów z deską rozdzielczą, jak i koncepcji obsługi. Wraz z wdrożeniem w pełni cyfrowych systemów obsługi, projekty graficzne poziomów menu i ikon obsługi odgrywają rolę czynnika integrującego stylistykę zewnętrzną ze stylistyką wnętrza. Przede wszystkim projekty grafiki należy dokładnie dopasować do języka stylistycznego i materiałów zastosowanych we wnętrzu. Ponadto kształt menu i wygląd ikon należy tak zaprojektować, by zagwarantować logikę i niezawodność obsługi. Wraz z nieustannie rosnącą kompleksowością systemów obsługi, coraz ważniejsza jest wizualizacja funkcji pojazdu, np. systemów wsparcia. W ten sposób stylistyka graficznego interfejsu użytkownika GUI pomaga klientom „odczuwać” działanie techniki.

Styliści projektujący GUI ściśle współpracują z kolegami z Biura Rozwoju Technicznego. Obie grupy, w specjalnie dla tego celu stworzonej pracowni projektowej, opracowują podstawową koncepcję obsługi. Rozważają przy tym podstawowe kwestie: Jaką strukturę będzie miało menu? Jaka funkcja i gdzie musi się znajdować? Jaki rozmiar jest odpowiedni dla danej ikony, by można było bezpiecznie aktywować daną funkcję i by ikona pasowała do koncepcji stylistycznej?

Ogólny wygląd struktury menu powstaje w oparciu o tzw. mapę szkieletu. Ten obraz przypomina drzewo genealogiczne, a styliści graficznego interfejsu użytkownika razem z inżynierami odpowiedzialnymi za elektronikę w samochodzie opracowują na nim całą strukturę menu systemu obsługi, od ekranu startowego, aż po najwyższy poziom.

Na koniec, styliści Audi tworzą w komputerach setki projektów „widgetów”, przycisków, krojów pisma i ekranów o bardzo wysokiej rozdzielczości. W sumie opracowują stylistycznie i programują nawet pięćset osobnych elementów składowych.

Nowa stylistyka graficznego interfejsu użytkownika to zrozumiały, płaski układ, wyrażający zamiłowanie do drobnych detali mających zapewnić przyjemność podczas obsługi pojazdu. W głównym menu, wszystkie ikony są subtelnie animowane. Przykładem jest delikatnie drgająca grafika fali radiowej. Również w procesie projektowania grafik, Audi stawia na prosty, ale bardzo wysublimowany jakościowo język stylistyczny. Stylistyka „ghost-design“ w MMI, w przejrzysty sposób i przy pomocy zrozumiałych animacji, daje użytkownikowi dostęp do najróżniejszych funkcji pojazdu i komfortowych rozwiązań. Animacje pojazdu np. w menu systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, świadomie zredukowano do kluczowych konturów. Pokazują one klientowi w zrozumiały sposób wybrane funkcje pojazdu, np. ustawienie foteli.

Audi zupełnie zmieniło swe założenia jakościowe, przechodząc ze starego świata włączników i przycisków, do nowego wszechświata cyfrowego. Dwustopniowa haptyczna reakcja zwrotna – pierwsze kliknięcie przy dotknięciu powierzchni dotykowej, druga haptyczna reakcja zwrotna przy wyborze polecenia obsługi – oraz wysokiej jakości i proste w swej formie ikony, świadczą o dobrze znanych, dużych wymaganiach marki względem jakości.

Kolory i materiały

Gdy gotowe są już pierwsze modele wyglądu zewnętrznego i wnętrza, pracę rozpoczynają styliści kolorów i wykończenia, opracowując koncepcje barw i materiałów. Jaki stopień połysku najlepiej nadaje się dla danej linii wyposażeniowej i żeber osłony chłodnicy Singleframe? Jak pasują do siebie osłony i listwy ozdobne oraz obicia skórzane? Czy w obszarach takich jak drzwi, gdzie dochodzi do nagromadzenia wielu elementów, powstaje harmonijny obraz całości?

Styliści odpowiedzialni za kolory i wykończenia w tym etapie budują w skali 1:1 modele większych elementów składowych, takich jak deska rozdzielcza, konsola środkowa czy fotele. W przypadku foteli, największą uwagę przykładają do przebiegu szwów, stebnowania, perforacji oraz kolorów. Nowe, supernowoczesne narzędzia Audi służące do tworzenia wizualizacji, wspierają stylistów przy komponowaniu tych elementów. Najważniejszymi narzędziami są tu jednak nadal wrażliwe opuszki palców i oczy zauważające najdrobniejsze niuanse w połysku i głębi koloru. Pełne wykształcenie tych umiejętności trwa latami.

Modele stworzone przez specjalistów od kolorów i wyposażenia przechodzą przez wszystkie stadia projektowania, czyli innymi słowy przez „kamienie milowe” kreowania stylistyki Audi. Ich finalny wybór odbywa się na ok. dwa lata przed rozpoczęciem produkcji. To punkt startowy dla rozpoczęcia prac wspólnie z Działem Utrzymania Jakości i z dostawcami. Ci ostatni, przy każdym projekcie są na nowo szkoleni, by wnętrze pojazdu marki Audi spełniało wysokie wymogi dotyczące precyzji i jakości.

Wirtualna rzeczywistość

W procesie projektowania stylistyki Audi, współczesnością są nowoczesne wizualizacje na ekranach diodowych. Przyszłością będzie wirtualna rzeczywistość (ang. virtual reality – VR). Osoby w dziale stylistyki odpowiedzialne za opracowywanie metod projektowych, tworzą specjalne narzędzia i metody umożliwiające zastosowanie specjalnych okularów VR, tzw. wyświetlaczy mocowanych na głowie (ang. head-mounted display, HMD), które wirtualnie przenoszą obserwatora do przedstawianej scenerii. Przede wszystkim styliści wnętrza mogą dzięki tej technice, jeszcze w fazie tworzenia koncepcji, niemal namacalnie doświadczać proporcji i koncepcji przestrzeni oraz poddawać je ocenie. Dzięki oddaniu do użytku nowego Centrum Stylistyki, wyświetlacze HMD pokazują wizualizacje koncepcji przestrzeni i proporcji w stylistyce wnętrza. By takie wizualizacje kreować, inżynierowe wirtualnej rzeczywistości otrzymali specjalne laboratorium, w którym wspólnie ze stylistami dopasowują nowe narzędzia.

Stylistyka stawia szczególnie wysokie wymagania wobec jakości wirtualnej prezentacji. Czy odbicia światła, odbicia w lakierze, przebieg cieni w wirtualnej rzeczywistości odpowiadają tym ze świata realnego? Za jakość obrazów w okularach VR również odpowiada klaster obliczeniowy. Dostarcza wstępnie przeliczonych danych dotyczących treści obrazów o wysokiej rozdzielczości, które następnie trójwymiarowo prezentowane są na wyświetlaczu HMD. Rozwiązanie to umożliwia też użytkownikowi poruszanie się po wirtualnej przestrzeni i wskazywanie palcem poszczególnych, umieszczonych w niej elementów. Realistyczne obrazy modeli jeszcze dokładniej odpowiadają wtedy rzeczywistości. W nadchodzących trzech – pięciu latach, rozwiązania oparte o wirtualną rzeczywistość staną się standardowym narzędziem w procesie projektowania i uzupełnieniem dzisiejszych cyfrowych metod projektowania stylistyki.

Rozwiązania przyszłości funkcjonują już dziś: to narzędzia dające obserwatorowi możliwość stawiania znaczników w symulacji oraz narzędzia pozwalające na wirtualne dotykanie i przenoszenie poszczególnych elementów i przedmiotów. Rozszerzona rzeczywistość (ang. augmented reality) rzuca komputerowo wygenerowane obrazy w rzeczywistą przestrzeń, dając postrzeganiu ludzkiego oka zupełnie nowy wymiar – bliski realnemu. Przykład: tylko te obiekty, na których skupia się wzrok, przedstawiane są z ostrością. Wszystkie pozostałe są nieostre, co odpowiada naturalnemu zachowaniu się zmysłu ludzkiego wzroku.

W niedalekiej przyszłości okulary VR umożliwią też międzykontynentalne spotkania poświęcone stylistyce i jeszcze bardziej wesprą proces projektowy. Styliści Audi np. z Ingolstadt, Pekinu i Los Angeles, spotkają się wtedy w wirtualnym studio, by wspólnie przedyskutować cyfrowy model i go ocenić. Uciążliwe przewożenie modeli, czy czas tracony na podróże, staną się przeszłością. Każdy uczestnik spotkania, w czasie rzeczywistym będzie widział taki sam wirtualny model oraz pozostałych uczestników spotkania w postaci ich awatarów. Awatary będą przyporządkowane poszczególnym uczestnikom wirtualnego spotkania, będą ich spersonalizowanymi, wirtualnymi przedstawicielami.

W niedalekiej przyszłości pojawią się też „rękawice danych” umożliwiające „cyfrowe dotykanie“ wirtualnych modeli i otrzymywanie od nich haptycznych sygnałów zwrotnych. Spotkania w wirtualnej rzeczywistości zastąpią wideokonferencje i otworzą całkowicie nowe możliwości.

Nowe Centrum Stylistyki Audi

Otwarte, przejrzyste i interaktywne: pomieszczenia stworzone z myślą o fascynującej stylistyce samochodowej

Przepełniony światłem, przezroczysty budynek, w którym pod jednym dachem znalazł się cały świat stylistyki Audi – nowe Centrum Stylistyki Audi w głównej siedzibie koncernu w Ingolstadt zostało właśnie oddane do użytku. Centrum zatrudnia blisko 600 osób. Ich sieciowa współpraca wspomaga procesy zintegrowanego projektowania z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań technicznych.

Układ

Nowe Centrum Stylistyki położone jest na północno-zachodnim krańcu zakładów Audi w Ingolstadt, a jego klasyczna, szklana fasada stanowi emanujący spokojem akcent architektoniczny tego obszaru. Teren o wymiarach 107 x 71 m wielkością porównać można do boiska do gry w piłkę nożną. Pięć pięter i piwnica, ze względu na posadowienie budynku na stoku o niewielkim pochyleniu częściowo zagłębiona w ziemi, to łącznie 37 180 metrów kwadratowych powierzchni użytkowej. Budowa Centrum Stylistyki Audi trwała trzy lata. Pracuje tu blisko 600 osób, w tym również pracownicy Działu Koncepcji Stylistycznych, którzy wcześniej mieli siedzibę w Monachium oraz tzw. Strak – komórki łącznikowej z Biurem Rozwoju Technicznego.

Wszystkie piętra podzielone są na trzy obszary: Sektor A – największa część o powierzchni ok. 10 000 m2, w którym znajdują się pomieszczenia biurowe. Szklana fasada budynku oraz przeszklone patia poprzecinane jedynie schodami sprawiają, że do jego wnętrza dociera bardzo dużo światła. W Sektorze B, w usytuowanych tam studiach, powstają fizyczne modele pojazdów. Na parterze i na czwartym piętrze znajdują się dwie duże przestrzenie prezentacyjne o łącznej powierzchni 1300 m2. Sektor C z zewnętrzną fasadą z metalowych paneli mieści warsztaty, pomieszczenia magazynowe i montażowe. Piętra połączone są ze sobą nie tylko przeszklonymi patiami, ale również klatkami schodowymi i szybami windowymi, w których kursują windy osobowe i dwie windy do przewożenia samochodów. Hall wejściowy zaprojektowano jako przestrzeń dla wystaw sztuki i designu. Ekspozycje w tym miejscu zmieniają się co jakiś czas i są dostępne dla wszystkich pracowników Audi.

Koncepcja budynku

Nowe Centrum Stylistyki Audi ułatwia szybką i zintegrowaną realizację procesu projektowego i wspólną pracę stylistów, projektantów i inżynierów. W tym miejscu, koncepcja budynku i zintegrowane procesy kreowania stylistyki uzupełniają się wzajemnie. Diodowe ekrany i robocze powierzchnie do modelowania wyposażone we frezarki znajdują jedno obok drugiego, co umożliwia ciągłe porównywanie trójwymiarowego projektu modelu oraz modelu referencyjnego.

Obok grafików pracujących w programach CAD i zmieniających szkic pojazdu w model trójwymiarowy, bezpośredni wgląd w wygląd modeli cyfrowych i fizycznych mają też styliści. Stanowiska w których powstają modele z gliny stają się w ten sposób punktem spotkań projektantów, grafików CAD i stylistów. Otwarte przestrzenie nowego Centrum Stylistyki Audi wspierają bezpośrednią komunikację między ludźmi. Szklane ściany daję możliwość spoglądania z przestrzeni biurowych na stanowiska z modelami i odwrotnie. Punkty spotkań w przestrzeniach projektowych zachęcają do odbywania spotkań, zapraszają do dyskusji i tworzą idealne warunki dla procesu C3. Duża powierzchnia biurowa nie ma ścianek działowych, a miejsca pracy są zgrupowane w czterech strefach wzdłuż oszklonej fasady.

Tzw. cubes – kostki, to dodatkowe, wyjątkowe pomieszczenia w nowym Centrum Stylistyki Audi. Dwadzieścia cztery duże, otwarte boksy zrobione z drewna, aluminium i metalowej siatki, przypominają przemysłowe kontenery i tworzą swoiste wyspy w przestrzeni roboczej. Kostki są zbudowane modułowo, mogą mieć dwa rozmiary i swobodnie rozrzucono je po całej przestrzeni na wszystkich piętrach. Odgrywają ważną rolę w procesie projektowym. Daję zespołom stylistycznym konieczną przestrzeń do tworzenia kreatywnych projektów w spokojnej i swobodnej atmosferze.

Źródło:Audi

Share.

Leave A Reply