Nowy, elektryczny Mercedes-Benz G 580 z technologią EQ przenosi terenowe właściwości Klasy G w epokę elektromobilności. W pewnych obszarach wersja elektryczna przewyższa nawet warianty z napędem konwencjonalnym – na przykład pod względem głębokości brodzenia. Na potrzeby elektryfikacji rama drabinkowa Gelendy została zmodyfikowana i wzmocniona.

Podwozie dalej polega na połączeniu niezależnego przedniego zawieszenia z podwójnymi wahaczami poprzecznymi oraz sztywnej tylnej osi typu De Dion; ta ostatnia przeszła jednak kompleksową modernizację. Silniki elektryczne są przymocowane do ramy drabinkowej i połączone z kołami za pomocą wałków z podwójnym przegubem. Takie rozwiązanie przynosi istotną zaletę: w fazie ugięcia nie dochodzi do zmiany pochylenia koła. Za przeniesienie napędu odpowiadają wały napędowe z podwójnymi przegubami uniwersalnymi, zaopatrzone w przeguby przesuwne w celu wyrównania długości. Innowacyjna koncepcja napędu pozwala realizować wyjątkowe funkcje, przydatne podczas jazdy poza utartymi szlakami.

Właściwości terenowe elektrycznej Klasy G mówią same za siebie:
• Zdolność pokonywania nawet 100-procentowych wzniesień (45 stopni) na odpowiednich powierzchniach
• Prześwit, odległość podwozia od nawierzchni wynosi minimum 250 mm
• Maksymalna głębokość brodzenia w wodzie i błocie to 850 mm
• Stabilna jazda na nawierzchniach o bocznym nachyleniu do 35°
• Kąt natarcia 32°, kąt zejścia 30,7° i kąt rampowy 20,3°

Nowa, elektryczna Klasa G jest standardowo wyposażona w adaptacyjne, regulowane tłumienie – tak jak wersje z napędem konwencjonalnym. Aktywne amortyzatory lepiej kompensują nierówności podłoża niż pasywne. Zapewnia to jeszcze większą pewność podczas jazdy w terenie. System w sposób ciągły reguluje charakterystykę amortyzatorów w zależności od sytuacji na drodze i ogranicza ruchy nadwozia, stabilizując przechyły boczne i poprzeczne. Elementy adaptacyjnego, regulowanego tłumienia zostały zaprojektowane w taki sposób, aby wytrzymać ekstremalne warunki, jak brodzenie, uderzenia kamieni i brud.

ELECTRIC DYNAMIC SELECT: dodatkowy tryb jazdy zwiększający efektywność

Charakterystykę nowej, elektrycznej Klasy G można regulować za naciśnięciem przycisku. Tryby jazdy ELECTRIC DYNAMIC SELECT zmieniają specyfikę pracy silników, przekładni, zawieszenia, ESP® i układu kierowniczego. Kierowcy mają do wyboru trzy programy drogowe: Comfort, Sport i Individual. Program Comfort jest ustawieniem standardowym, w którym napęd trafia głównie na jedną oś, co zapewnia optymalne zużycie energii. Dostępne są także tryby terenowe Trail i Rock.

LOW RANGE: reduktor w nowej, elektrycznej Klasie G

Nowy Mercedes-Benz G 580 z technologią EQ oferuje przełożenie redukcyjne LOW RANGE. Każdy silnik ma własną, centralnie przełączaną przekładnią. Zapewnia to niezależność jednostek napędowych. Przy każdej osi, we wspólnej obudowie, znajdują się dwa silniki elektryczne, ich skrzynie biegów oraz podwójny falownik. Taka konfiguracja umożliwia zmniejszenie przełożenia pod kątem jazdy w trudnym terenie, zapewniając maksymalny moment obrotowy oraz harmonijne zarządzanie temperaturą. Dostępne jest również ustawienie drogowe HIGH RANGE, gwarantujące maksymalny zasięg.
W programie jazdy Rock kierowca może włączyć reduktor LOW RANGE na panelu funkcji off-roadowych. Aktywuje to przełożenie redukcyjne (2:1), które zwiększa moment obrotowy. Charakterystyki prowadzenia i reakcji są wtedy optymalizowane pod kątem ofensywnej jazdy po nieutwardzonej, wymagającej nawierzchni ze stromymi wzniesieniami i spadkami. Prędkość maksymalna zostaje ograniczona do 85 km/h, automatycznie włącza się też – i pozostaje aktywna – inteligentna funkcja pełzania.

G-TURN i G-STEERING

Wyłącznie dla nowej, elektrycznej Klasy G: funkcje G-TURN i G-STEERING oraz inteligentna funkcja pełzania
Dzięki G-TURN kierowcy mogą zawrócić nową, elektryczną Klasą G natychmiast i niemal w miejscu. Na nieutwardzonej lub luźnej nawierzchni samochód wykonuje maksymalnie dwa pełne nawroty w żądanym kierunku, co nie tylko wygląda spektakularnie, ale może być również pomocne w terenie – na przykład jeśli przeszkoda z przodu uniemożliwia dalszą jazdę.

Cztery niezależnie napędzane koła mogą obracać pojazd w lewo lub w prawo, w zależności od potrzeb. W tym celu koła po prawej i lewej stronie pojazdu obracają się w przeciwnych kierunkach. Aby skorzystać z tej funkcji, samochód musi stać nieruchomo na płaskiej powierzchni, z zamkniętymi drzwiami, przednimi kołami ustawionymi na wprost i wciśniętym pedałem hamulca. Dodatkowo należy ustawić położenie D przekładni, wybrać program jazdy Rock i włączyć reduktor LOW RANGE. Wtedy kierowca może aktywować G-TURN za pomocą odpowiedniego przycisku na panelu obsługi. Żądany kierunek obrotu wybiera się, pociągając i przytrzymując lewą lub prawą manetkę przy kierownicy. Później należy przytrzymać kierownicę, zwolnić pedał hamulca i wcisnąć pedał przyspieszenia. Po dwóch pełnych obrotach samochodu funkcja G-TURN zostaje automatycznie anulowana. Kierowca może także w dowolnym momencie wyłączyć ją ręcznie, zwalniając manetkę przy kierownicy lub pedał gazu.

Funkcja G-STEERING pozwala znacząco zmniejszyć średnicę zawracania nowej, elektrycznej Klasy G podczas jazdy w terenie lub po nieutwardzonych nawierzchniach. Umożliwia to ukierunkowana kontrola momentu obrotowego na poszczególnych kołach, przy obracaniu wewnętrznego tylnego koła. Dzięki tej funkcji w niektórych sytuacjach – na przykład na zakrętach lub w innych ciasnych przestrzeniach – nie ma potrzeby skręcania na kilka razy. Kierowcy mogą aktywować G-STEERING, naciskając odpowiedni przycisk na panelu obsługi, gdy włączone jest ustawienie przekładni D, wybrano program jazdy Rock i aktywowano reduktor LOW RANGE. Funkcja jest aktywna do prędkości 25 km/h.

Inteligentna funkcja pełzania oferuje kierowcy elektrycznej Klasy G dodatkowe wsparcie podczas jazdy w terenie. Zapewnia idealny napęd nawet na sypkiej nawierzchni, utrzymując zadaną prędkość – tym samym pełni funkcję terenowego tempomatu. Dzięki temu można w pełni skoncentrować się na utrzymaniu optymalnego toru jazdy i pokonywaniu przeszkód, bez konieczności balansowania między gazem a hamulcem. Funkcja jest zawsze aktywna po włączeniu reduktora LOW RANGE. Kierowca może wybrać docelową prędkość na trzech poziomach, korzystając z manetek przy kierownicy. Aktualny status jest prezentowany w zestawie wskaźników. Dostępne są następujące prędkości:
• powolne pełzanie (około 2 km/h pod górę, na równej nawierzchni lub na zjazdach)
• zmienne pełzanie (prędkość chodu podczas jazdy pod górę i na równej nawierzchni; na zjazdach o nachyleniu od 10 do 20% kierowca może użyć pedału przyspieszenia, aby zwiększyć prędkość docelową do około 14 km/h, a za pomocą pedału hamulca ponownie zmniejszyć ją do prędkości chodu; po zwolnieniu pedału gazu lub hamulca samochód utrzymuje aktualną prędkość docelową)
• szybkie pełzanie (pojazd utrzymuje prędkość około 8 km/h pod górę i na równej nawierzchni, a na zjazdach inteligentna funkcja pełzania spowalnia go poprzez rekuperację, w zależności od nachylenia; może to zwiększyć prędkość jazdy, ponieważ prędkość docelowa nie jest określona)
W razie potrzeby funkcję pełzania zawsze można wyłączyć, wciskając pedał gazu lub hamulca.

G-ROAR: tak brzmi zupełnie nowa, elektryczna Klasa G

G-ROAR zapewnia nowej, elektrycznej Klasie G wyjątkowe wrażenia akustyczne. Charakterystyczny dźwięk jazdy jest inspirowany przeszywającym brzmieniem silnika V8 z wersji konwencjonalnej i zapewnia imponujący akompaniament podczas przyspieszania. Głęboki bas i dźwięczne tony celowo odróżniają go od brzmienia innych w pełni elektrycznych modeli z trójramienną gwiazdą. Kierowca może wpływać na ton dźwięku poprzez wybór trybu jazdy – w programie Comfort jest on raczej powściągliwy, a w Sport przybiera mocne, emocjonujące brzmienie.
G-ROAR obejmuje także tzw. aurę oraz różnorodne dźwięki zdarzeń. Dźwięk aury można usłyszeć wokół samochodu, gdy użytkownik zbliżają się do elektrycznej Klasy G i odblokowuje drzwi. Dźwięki zdarzeń słychać przy zamykaniu drzwi pojazdu po wejściu do środka, przy włączaniu i wyłączaniu silników oraz po otwarciu drzwi na koniec podróży. Po opuszczeniu auta dźwięk aury będzie słyszalny ponownie – maksymalnie przez minutę lub do momentu zablokowania drzwi. G-ROAR zapewnia również sygnał akustyczny na początku procesu ładowania.

Wszystko na pierwszy rzut oka: nowy OFFROAD COCKPIT

Za pośrednictwem panelu sterowania funkcjami off-roadowymi kierowca może uzyskać dostęp do nowego widoku OFFROAD COCKPIT. Zarówno zestaw wskaźników, jak i centralny ekran zapewniają wtedy przegląd najważniejszych danych istotnych podczas jazdy w terenie, a także szybki dostęp do niektórych funkcji off-roadowych. Należą do nich sztuczny horyzont, kompas oraz aktualne wysokość, kąt skrętu kół i moment obrotowy, a także ciśnienie w oponach i ich temperatura. Treść jest wyświetlana w postaci różnych kafelków, które można zmieniać za pomocą strzałek.

Dla jeszcze większego komfortu jazdy w terenie: wirtualny widok nawierzchni pod przodem auta
W połączeniu z zestawem kamer 360° dostępny jest wirtualny widok nawierzchni pod przednią częścią samochodu. W tym celu nowa, elektryczna Klasa G łączy obrazy z przedniej kamery oraz z dwóch kamer w lusterkach bocznych. Wizualizacja wspiera kierowcę w doborze optymalnego toru jazdy i pozwala odpowiednio wcześnie zareagować na przeszkody, na przykład gruz lub głazy. Funkcja pomaga także lepiej ocenić wzniesienia, nasypy i wgłębienia, gdy te – ze względu na zbyt duży kąt – nie są już widoczne przez przednią szybę. Można ją wygodnie włączyć za pomocą przycisku na panelu funkcji off-roadowych lub poprzez odpowiednie menu na centralnym ekranie.

Share.
0 0 votes
Oceń artykuł!
Subscribe
Powiadom o

0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze
0
Szanowny Kierowniku, daj znać, co myślisz i zostaw komentarz!x