Siedem lat po narodzinach modelu A5 Sportback, na drogi wyjeżdża jego nowa wersja. Pięciodrzwiowe coupé łączy elegancką, pełną emocji stylistykę, z funkcjonalnością i dużym komfortem we wnętrzu. Rodzinne auto jest świetnie skomunikowane z otoczeniem i oferuje najnowsze funkcje systemów infotainment. Drugą generację A5 wyposażono w podwozie nowej konstrukcji, mocne jednostki napędowe oraz innowacyjne systemy wsparcia kierowcy. W modelu S5 zamontowano sześciocylindrowy silnik turbo o mocy 354 kW i momencie obrotowym 500 Nm.

Stylistyka zewnętrzna

Podczas projektowania nowego A5 Sportback, styliści Audi postawili sobie zadanie połączenia pełnych emocji linii pojazdu z atletycznie napiętymi powierzchniami. Wydłużony rozstaw osi, krótkie zwisy i długa, pełna maska silnika typu power dome, podkreślają dynamikę modelu. Trójwymiarowa osłona chłodnicy Singleframe jest wyraźnie bardziej płaska i szersza niż u poprzednika.

Płynnie przebiegająca linia ramion nadaje A5 Sportback emocjonalnej elegancji. Linia jest trójwymiarowa i jeszcze bardziej wyrazista niż w poprzednim modelu. W ten sposób, na powierzchniach auta pojawia się charakterystyczna gra świateł i cieni. Widoczne na pierwszy rzut oka przetłoczenia błotników nad wnękami kół dają do zrozumienia, że samochód wyposażony jest w napęd na cztery koła quattro. Linie w tyle pojazdu są również bardzo precyzyjnie poprowadzone. Długa pokrywa bagażnika kończy się charakterystycznym przetłoczeniem w formie małego spojlera.

Wnętrze

Długość wnętrza zwiększyła się o 17 mm, strefa ramion kierowcy i pasażerów o prawie 11 mm, a strefa kolan z tyłu o 24 mm. We wnętrzu znajdziemy typowe dla Audi wysokiej wartości materiały, precyzyjne spasowanie i doskonale dobrane kolory. Pozioma architektura deski rozdzielczej daje duże odczucie przestrzeni. Opcjonalny system oświetlenia Ambiente oferujący trzydzieści różnych odcieni światła, rozświetla wnętrze w dopasowany do całości sposób.

480 litrów pojemności bagażnika plasuje A5 Sportback pośród najlepszych w swojej klasie, biorąc pod uwagę ten wymiar. Na życzenie, Audi dostarcza układ sterowania gestami do otwierania i zamykania pokrywy bagażnika, standardowo posiadającej elektryczny napęd.

Wskaźniki i obsługa

Zupełnie nowa koncepcja obsługi i wskaźników, uzupełniona m.in. o swobodne wyszukiwanie tekstowe, pozwala kierowcy nowego A5 Sportback łatwo i intuicyjnie sterować wszystkimi funkcjami. Alternatywą dla standardowych, okrągłych wskaźników analogowych, jest Audi virtual cockpit. Nabywca nowego A5 Sportback wybrać może różne opcje wyświetlaczy. Duży ekran TFT (12,3 cala) o wysokiej rozdzielczości wyświetla bardzo szczegółowe grafiki. Opcjonalny wyświetlacz danych na szybie head-up display pokazuje wszystkie ważne informacje w postaci łatwo zrozumiałych symboli i cyfr rzucanych na przednią szybę i w ten sposób redukuje konieczność odrywania uwagi kierowcy od sytuacji na drodze.

Infotainment i Audi connect

Najbardziej rozbudowaną wersją oferowanych przez Audi opcji infotainment, jest nawigacja MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch. W skład tego systemu wchodzi m.in. pamięć flash 10 GB, napęd DVD, usługi Audi connect dostępne bezpłatnie przez okres trzech lat oraz monitor o przekątnej 8,3 cala i rozdzielczości 1024 x 480 pikseli. Maksymalnie pięć uaktualnień nawigacji jest również bezpłatnych. System MMI Navigation plus ściśle współpracuje z wieloma systemami wsparcia i bezpieczeństwa.

Aplikacja Audi smartphone interface integruje smartfony z systemem operacyjnym iOS i Android ze specjalnie dla nich stworzonym środowiskiem w Audi MMI. Audi Phone Box łączy smartfona z anteną samochodową i w ten sposób zapewnia lepszy zasięg oraz pozwala na jego bezprzewodowe ładowanie indukcyjne, zgodne z wymaganiami standardu Qi. System muzyczny Bang & Olufsen Sound System odtwarzający dźwięk w nowatorskim wymiarze 3D, pozwala świetnie usłyszeć przestrzeń dźwięku, dając wrażenie zasiadania w sali koncertowej. Wzmacniacz rozdziela moc do 19 głośników o łącznej mocy 755 W. Rozrywki pasażerom tylnych siedzeń dostarczy system Rear Seat Entertainment, czyli specjalny tablet Audi, dostosowany do użytku zarówno w aucie, jak i poza nim.

Systemy wsparcia kierowcy

Nowe Audi A5 Sportback wyposażono w szeroką gamę systemów wsparcia kierowcy. Inteligentne połączenie różnych rozwiązań technicznych zwiększa bezpieczeństwo, komfort i wydajność. Równocześnie Audi czyni kolejny krok w stronę autonomicznej jazdy.

Najważniejszym z systemów wsparcia kierowcy w nowym Audi A5 Sportback, jest adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control (ACC) z funkcją Stop&Go i z asystentem jazdy w korkach. W spowolnionym strumieniu ruchu, gdzie prędkość nie przekracza 65 km/h, system pomaga kierowcy w prowadzeniu, samodzielnie zwalniając i przyspieszając oraz przejmując czasowo kierowanie pojazdem podczas jazdy autostradą lub inną drogą wysokiej jakości. Asystent wydajności, analizując informacje GPS z otoczenia pojazdu pomaga zaoszczędzić paliwo. To jedyne w swoim rodzaju rozwiązanie w tym segmencie.

Asystent manewru omijania uaktywnia się, gdy trzeba objechać przeszkodę, aby uniknąć wypadku. Asystent w ułamku sekundy oblicza właściwy tor jazdy, wykorzystując do tego dane pozyskane z przedniej kamery, z tempomatu ACC i z czujników radarowych.

Ofertę uzupełniają inne systemy wsparcia, takie jak asystent skręcania, asystent parkowania, asystent ruchu poprzecznego z tyłu pojazdu, ostrzeżenie przed wysiadaniem, działająca w oparciu o obrazy z kamery funkcja rozpoznawania znaków drogowych, aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist czy asystent zmiany pasa ruchu Audi side assist.

Podwozie

Szeroki rozstaw kół i stosunkowo duży rozstaw osi, to baza dla sportowej regulacji podwozia. Rozstaw kół: z przodu 1587 mm i 1568 mm z tyłu. Rozstaw osi: 2824 mm.

Na przedniej osi zastosowano konstrukcję pięciowahaczową, natomiast na osi tylnej, konstrukcja pięciowahaczowa zastąpiła wahacze trapezowe montowane w poprzednim modelu. Adaptacyjne amortyzatory są dostępne opcjonalnie, a ich działanie reguluje się w dostępnym standardowo systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Dzięki nim, prowadzenie pojazdu jest wyjątkowo dynamiczne i bardzo komfortowe. Nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy poprawia reakcje pojazdu na nawierzchnię i precyzję manewrów. Opcjonalnie, na pokładzie Audi A5 Sportback znaleźć się może dynamiczny układ kierowniczy, którego przełożenie dostosowuje się do prędkości i kąta skrętu koła kierownicy.

Silniki i układ przeniesienia napędu

Nowe Audi A5 Sportback wyposażane jest w jeden z sześciu silników: trzech benzynowych TFSI i trzech TDI. Generują one moc od 110 kW (150 KM) do 210 kW (286 KM). W porównaniu do poprzednika, zużycie paliwa spadło nawet o 22 procent, a moc wzrosła nawet o 17 procent.

Sześciobiegowa, manualna skrzynia biegów, siedmiostopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna S tronic lub ośmiostopniowa tiptronic – dla każdej jednostki napędowej dobrano odpowiedni układ przeniesienia mocy. Standardowo, moc silnika trafia na przednią oś, opcjonalnie jednak można zamówić jedną z dwóch wersji napędu na cztery koła quattro. Napęd na cztery koła quattro montowany jest seryjnie w zestawieniu z silnikiem 3.0 TDI o mocy 210 kW (286 KM).

Nowe Audi S5 Sportback z silnikiem V6 turbo, od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,7 sekundy, a jego prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. W standardzie tej sportowej wersji znajdziemy napęd na cztery koła quattro i ośmiostopniową, automatyczną skrzynię biegów tiptronic.

Karoseria i wyposażenie

Karoseria nowego Audi A5 Sportback należy do najlżejszych w segmencie. Inteligentne połączenie użytych materiałów sprawia, że jest o 15 kg lżejsza niż karoseria poprzednika. Masa całkowita modelu nowej generacji zmniejszyła się o nawet 85 kg, do zaledwie 1470 kg bez kierowcy.

Seryjne wyposażenie jest teraz jeszcze bogatsze i uzupełnione o wiele nowych funkcji. Nowa koncepcja linii wyposażenia, z wieloma różnymi pakietami, poszerza możliwości indywidualizacji.

Na pierwszy rzut oka

Nowe Audi A5 i Audi S5 Sportback

Stylistyka zewnętrzna
– Sportowo-atletyczny, typowy dla coupé przód z szeroką, płaską osłoną chłodnicy Singleframe
– Maska o kształcie typu power dome
– Reflektory o wyrafinowanych konturach, opcjonalnie dostępne reflektory diodowe lub reflektory diodowe Matrix ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania
– Trójwymiarowe, diodowe światła tylne i wydłużone światło stop przy górnej krawędzi tylnej szyby
– Proporcje pełne emocji i sportowego ducha
– Ostra i precyzyjna linia ramion o kształcie fali podkreśla rzeźbę pojazdu i odwołuje się do napędu na cztery koła quattro
– Trójwymiarowo uformowana część tylna z wydłużoną pokrywą bagażnika
– Typowe dla coupé drzwi bez ramek

Wnętrze
– Nowa, pozioma architektura z długim, poziomym pasmem nawiewów, dająca wrażenie dużej przestrzeni
– Perfekcyjne wykończenie i doskonała funkcjonalność
– Wysokiej jakości materiały i nowe kolory
– Więcej miejsca: długość wnętrza wzrosła o 17 mm, strefa ramion o 11 mm, a strefa kolan z tyłu o 24 mm
– Na życzenie dostępna funkcja pneumatycznego masażu i wentylowane fotele
– Komfortowa klimatyzacja automatyczna z nowym panelem obsługi
– Przestrzenny bagażnik o pojemności 480 litrów, maksymalnie 1300 litrów przy złożonym oparciu tylnej kanapy
– Rozciągający się na całej powierzchni, otwierany, panoramiczny szklany dach, wpuszczający do wnętrza pojazdu bardzo dużo światła (opcja)
– Pokrywa bagażnika z elektrycznym napędem w standardzie, w opcji, ze sterowaniem sensorycznym

Wskaźniki i obsługa
– Nowa koncepcja obsługi MMI z funkcją intuicyjnego wyszukiwania tekstowego
– Audi virtual cockpit i wyświetlacz danych na szybie head-up display w opcji
– Opcjonalne pole dotykowe MMI touch z funkcją rozpoznawania pisma odręcznego
– Sterowanie naturalnym głosem

Infotainment i Audi connect
– Najbardziej rozbudowana wersja systemu infotainment: MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch z 8,3-calowym monitorem MMI, z łączem LTE oraz z bezpłatnym, trzyletnim pakietem usług Audi connect, dostępna opcjonalnie
– Usługa „Audi connect safety & service” powiadamiająca online o usterce, uruchamiająca telefon alarmowy, ustalająca online termin wizyty w serwisie Audi oraz funkcje zdalnej obsługi i kontroli pojazdu w aplikacji Audi Connect App
– Aplikacja Audi smartphone interface łącząca smartfony z systemem operacyjnym iOS lub Android z systemem Audi MMI
– Audi phone box pozwalający indukcyjnie naładować smartfona i poprawiający zasięg
– Najnowocześniejsze rozwiązanie opcjonalne: system muzyczny Bang & Olufsen Sound System z innowacyjnym dźwiękiem 3D i z 19 głośnikami, o łącznej mocy 755 W

Systemy wsparcia kierowcy
– Kolejny krok w kierunku autonomicznej jazdy: inteligentna współpraca różnych systemów wsparcia kierowcy
– Korzystający z radaru tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control z funkcją Stop & Go z asystentem jazdy w korkach i w spowolnionym ruchu
– Predyktywny asystent wydajności pomagający kierowcy zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2
– Inne nowości: asystent parkowania, asystent ruchu poprzecznego z tyłu pojazdu, ostrzeżenie przed wysiadaniem, asystent skrętu, asystent manewru omijania i pracująca w oparciu o kamerę funkcja rozpoznawania znaków drogowych
– Systemy bezpieczeństwa: system ochrony bezpieczeństwa w ruchu ulicznym Audi pre sense city, system ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense basic i system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z tyłu Audi pre sense rear, asystent hamowania zapobiegający następnej kolizji

Silniki
– Nowe jednostki TFSI i TDI o mocy wyższej nawet o 17 procent i o 22 procent niższym zużyciu
– 1.4 TFSI o mocy 110 kW (150 KM)
– 2.0 TFSI o mocy 140 kW (190 KM)
– 2.0 TFSI o mocy 185 kW (252 KM)
– 3.0 TFSI o mocy 260 kW (354 KM) – Audi S5 Sportback
– 2.0 TDI o mocy 140 kW (190 KM)
– 3.0 TDI o mocy 160 kW (218 KM)
– 3.0 TDI o mocy 210 kW (286 KM)

Układ przeniesienia napędu
– Manualne skrzynie biegów, automatyczna, dwusprzęgłowa, siedmiostopniowa skrzynia S tronic i ośmiostopniowa tiptronic – wszystkie nowej generacji
– Nowy napęd na cztery koła quattro o podwyższonej wydajności z techniką ultra, dostępny w zestawieniu z silnikami czterocylindrowymi i z manualną skrzynią biegów
– Opcja dla wariantów z silnikiem 3.0 TDI o mocy 210  kW (286 KM) i dla modelu S5 z silnikiem 3.0 TFSI o mocy 260 kW (354 KM): napęd quattro ze sportowym mechanizmem różnicowym

Podwozie
– Konstrukcja pięciowahaczowa: jeszcze bardziej dynamiczne i bardziej precyzyjne podwozie oraz znacznie podniesiony komfort jazdy
– Opcjonalne podwozie z systemem kontroli zawieszenia, z wyraźnie zróżnicowanymi poszczególnymi trybami pracy systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select
– Nowe elektromechaniczne wsparcie układu kierowniczego, zapewniające lepsze reakcje pojazdu i większą precyzję prowadzenia
– Na życzenie: dynamiczny układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem, pozwalający lepiej poczuć pojazd i dopasować sposób prowadzenia do aktualnej sytuacji na drodze
– System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select jako element wyposażenia seryjnego

Karoseria
– Długość 4733 mm (+ 21 mm w porównaniu do poprzednika), rozstaw osi 2824 mm (+ 14 mm w porównaniu do poprzednika), szerokość 1843 mm (- 11 mm w porównaniu do poprzednika), wysokość 1386 mm (- 5 mm w porównaniu do poprzednika)
– Lekka konstrukcja: redukcja masy nawet o 85 kg w porównaniu do poprzednika – masa własna pojazdu: 1470 kg
– Najlepsza w klasie wartość współczynnika oporu powietrza: 0,26

Wyposażenie
– Bogate wyposażenie seryjne: m. in. reflektory ksenonowe z diodowymi światłami do jazdy w dzień, diodowe oświetlenie wnętrza, system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, system ochrony bezpieczeństwa w ruchu ulicznym Audi pre sense city.

Źródło:Audi

Share.

Leave A Reply