Wybierając używany samochód, warto przed zakupem ocenić jego prawdziwy stan techniczny. Aby to zrobić, możemy skorzystać z różnych metod diagnostycznych. Jednak nawet fachowcom trudno jest czasami ustalić, czy samochód miał w przeszłości wypadek. Miernik lakieru to potoczna nazwa specjalistycznego urządzenia, które pozwala zeskanować warstwę lakieru na metalowej karoserii i określić z dużą dokładnością jego grubość.

Kiedy warto mieć pod ręką ten sprzęt?

Karoseria odmalowana w profesjonalnym serwisie samochodowym wygląda jak nowa, a ślady wypadku są niewidoczne. Niestety zamaskowane wady i konsekwencje wypadku, mogą ujawnić się przy użytkowaniu takiego pojazdu. Najbardziej niebezpieczne są silne odkształcenia elementów, prostowanych w warsztacie i maskowanych kitem. W takich przypadkach pomocny jest właśnie miernik lakieru.

Pozwala on bez niszczenia lakieru i karoserii określić prawdziwą grubość lakieru. Porównanie wartości dla kilku punktów na karoserii pozwala stwierdzić, czy w przeszłości dochodziło do przemalowywania poszczególnych elementów karoserii.

Miernik lakieru – co to za sprzęt?

Pierwsze mierniki wykorzystywały zasadę pomiaru magnetycznego. Żelazo ma wyraźne właściwości magnetyczne, których nie wykazuje sam lakier. Miernik porównuje siłę przyciągania magnesu bez warstwy lakieru i z nią. Różnica w odczytach jest proporcjonalna do grubości lakieru. Mikroprocesor urządzenia wykonuje obliczenia i podaje dokładną wartość, wyrażoną w mikronach lub milicalach – mil. W przypadku aluminium i miedzi stosuje się alternatywną metodę – prąd wirowy. Wykorzystuje się właściwość metali do przewodzenia prądu elektrycznego.

Dzięki miernikowi lakieru możemy z dużą dozą prawdopodobieństwa ustalić faktyczny stan lakieru. Jeśli grubość lakieru jest w przybliżeniu taka sama we wszystkich punktach karoserii i pokrywa się z wartością charakterystyczną dla tej marki samochodu, wskazaną w dokumentacji urządzenia. Auto to z dużym prawdopodobieństwem nie miało poważnego wypadku i nie było przemalowywane przez właściciela. Gdy grubość lakieru na błotniku lub drzwiach różni się od grubości lakieru na dachu samochodu, to najprawdopodobniej przemalowano uszkodzony element. Jeśli miernik lakieru wykaże, że jego grubość na poszczególnych elementach wynosi ponad 200 mikronów, to oznacza to, że samochód miał poważny wypadek w przeszłości. Właściciel zaś był zmuszony wyprostować uszkodzony element i wyrównać go szpachlą.

Jak wybrać miernik lakieru?

Wybierając miernik lakieru, upewnij się, że urządzenie ma wszelkie koniecznie atesty i spełnia normy wymagane przy tego rodzaju pomiarach. Dokładność i stabilność danych pomiarowych decyduje o tym, czy wcześniejsza naprawa używanego samochodu może zostać wykryta.

Szybkość odpowiedzi miernika jest jednocześnie interwałem pomiaru. Zwykły tester ma interwał pomiaru około 1 s, podczas gdy dobrej jakości miernik ma interwał pomiaru 0,5 s. Podczas pomiaru dochodzi do zużycia sondy miernika. Dlatego, jeśli chcesz mieć pewność, że miernik lakieru będzie ci służył przez długi czas, wybierz miernik wyposażony w sondę o wysokiej twardości i odporności na zużycie. Optymalnym wyborem jest sonda rubinowa, która pod względem jakości ustępuje jedynie diamentowi.

Jeśli często musisz sprawdzać grubość lakieru, to warto wybrać miernik, który będzie miał niewielki rozmiar. Wskazane jest też, aby miernik mógł odczytywać i przechowywać dane za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Pamiętaj też, że standardowe mierniki nie wyświetlają danych pomiarowych, gdy są używane w niskich temperaturach. Jeśli często zdarza ci się używać urządzenia w zimie, to zaleca się zakup modelu, który może pracować w niskich temperaturach.

Gdzie kupić miernik lakieru?

Miernik lakieru należy kupować w sprawdzonych sklepach z artykułami motoryzacyjnymi. To na przykład miernik lakieru na sklep.motogo.pl. Przede wszystkim sklepy tego typu oferują nam większy wybór urządzeń, dzięki temu możemy wybrać taki miernik, który będzie dopasowany do naszych indywidualnych potrzeb. Po drugie mamy pewność, że urządzenie jest sprawne, odpowiednio wykalibrowane i spełnia określone standardy. Wybierając miernik, upewnij się, że ten działa poprawnie. Możesz to sprawdzić w prosty sposób. Wykonaj pomiar lakieru w nowych samochodach produkcji japońskiej, niemieckiej i amerykańskiej. Normalna grubość lakieru japońskich samochodów wynosi około 95 μm do 105 μm. Niemiecka grubość lakieru samochodowego wynosi około 110 μm do 130 μm, a grubość amerykańskiego lakieru samochodowego wynosi około 120 do 150 μm.

Share.

Leave A Reply