25 lat linii RS, 25 lat wysokowydajnych Audi kombi. Prezentując nowe Audi RS 6, Audi Sport otwiera nowy rozdział w historii usportowionego Avanta. Jeszcze więcej mocy w połączeniu ze zwiększoną dzięki systemowi mild hybrid wydajnością, zamienia RS 6 Avant w doskonałego kompana wielu różnorodnych wypraw.

„Na przestrzeni ostatnich 25 lat Audi RS 6 Avant stało się jedną z ikon całej linii RS
i zyskało grono wiernych fanów na całym świecie” – powiedział Oliver Hoffmann, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH. „Teraz, po raz pierwszy w historii, nowe RS 6 Avant będzie można kupić również w Ameryce Północnej. Cztery pierścienie zaprezentują je na rynku o ogromnym potencjale, a sam model generował będzie dalszy wzrost sprzedaży Audi na tym kontynencie.”

Szerokie i potężne: stylistyka zewnętrzna

Styl całego nadwozia przyciąga spojrzenia nawet wtedy, gdy Audi RS 6 Avant się nie porusza. Stylistyka auta w porównaniu z bazową wersją A6 Avant jest wyraźnie inna. Wszystkie elementy zewnętrzne – z wyjątkiem przednich drzwi, dachu i klapy bagażnika – to części stworzone wyłącznie na potrzeby RS. Poszerzone o ok. 40 mm z każdej strony nadwozie z charakterystycznymi, również bardzo szerokimi nadkolami, podkreśla sportowy, a jednocześnie dostojny charakter tego Avanta. Efektowne proporcje auta podkreślają 22-calowe koła.

Nowe RS 6 Avant jest jednym z pierwszych modeli wyprodukowanych przez Audi Sport, stworzonych w myśl nowego języka stylistycznego Audi RS. Jego przód jest zupełnie odmienny, choć utrzymujący ciągle dostojny wygląd linii modelowej A6. Od linii modelowej A7, RS 6 Avant oprócz pokrywy silnika w charakterystycznej stylistyce „powerdome” zapożyczyło również przednie reflektory. Są one nie tylko bardziej płaskie i bardziej sportowe, ale oferują również opcję reflektorów laserowych RS Matrix LED z przyciemnionymi wykończeniami. To nowość w rodzinie A6. Podobnie jak tylne światła diodowe, posiadają one kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizacji oraz z charakterystycznym dla modeli typu RS sekwencyjnym sygnalizowaniem gdy samochód jest zamykany i otwierany.

Trójwymiarowa struktura grilla osłony chłodnicy Singleframe z oczkami w kształcie plastra miodu błyszczy czernią. Cała osłona jest teraz bardziej płaska i szersza, co podkreśla atletyczny wygląd RS 6 Avant. W nowej wersji zniknęło obramowanie Singlrframe oraz logo quattro na zderzaku. Poniżej standardowo montowanych reflektorów diodowych, w na nowo zaprojektowanym zderzaku RS znajdują się duże
i wyraziste wloty powietrza, których górne krawędzie sięgają niemal dolnych krawędzi tychże reflektorów. Projektanci inspirowali się tutaj przodem super sportowego Audi R8.

Patrząc na pojazd z boku, tym co najbardziej rzuca się w oczy to wydłużony przód, długa, prosta linia dachu i płaskie słupki D jakby spoczywające na blisterach quattro. W dynamicznym tyle pojazdu znajdziemy m.in. spojler umieszczony na tylnej krawędzi dachu oraz typowy dla RS zderzak z dyfuzorem i wieloma elementami stylistycznymi utrzymanymi w kolorze błyszczącej czerni. Po obu jego stronach umieszczono okrągłe, chromowane końcówki rur wydechowych, utrzymane również w stylu RS. Opcjonalnie dostępny jest układ wydechowy RS sport z czarnymi końcówkami rur.

Największy pakiet mocy: silnik

Jednostka napędowa 4.0 TFSI montowana w nowym Audi RS 6 Avant rozwija 441 kW (600 KM) mocy oraz moment obrotowy 800 Nm dostępny w wysokim zakresie od 2100 do 4500 obr/min. Od 0 do 100 km/h to sportowe kombi rozpędza się w 3,6 sekundy. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Jeśli to kombi RS wyposażymy w opcjonalny pakiet dynamiczny, prędkość ta może wzrosnąć do 280 km/h, a jeśli w pakiet dynamiczny plus – do 305 km/h.

48-woltowy główny układ elektryczny sprawia, że silnik V8 biturbo jest wydajny
i dynamiczny. Sercem systemu mild hybrid MHEV jest alternator-rozrusznik RSG. Podczas delikatnego hamowania może on odzyskać nawet 12 kW mocy
i przekierować ja do osobnego akumulatora litowo-jonowego, gdzie energia ta zostanie zmagazynowana. Jeśli przy prędkości pojazdu od 55 do 160 km/h kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, układ zarządzania napędem wybrać może jedną
z dwóch opcji: w zależności od sytuacji drogowej i od ustawień  systemu Audi drive select nowe Audi RS 6 Avant może albo odzyskiwać energię albo żeglować nawet przez 40 sekund z wyłączonym silnikiem. Przyciśnięcie pedału gazu skutkuje ponownym uruchomieniem silnika przez alternator-rozrusznik RSG. Technika MHEV umożliwia załączanie się systemu start/stop już przy prędkości 22 km/h. W ten sposób osiągnąć można zmniejszenie zużycia paliwa przez samochód w codziennym użytkowaniu, nawet o 0,8 litra na 100 km.

Kolejnym ważnym podzespołem wpływającym na wydajność tego auta jest system cylindrów uruchamianych na życzenie – cylinder od demand (COD). System ten przy niskich i średnich obciążeniach silnika i przy takich prędkościach, a na wysokich biegach, odłącza cylindry nr 2, 3, 5 i 8, wyłączając wtrysk do nich, zapłon oraz zamykając zawory ssące i wydechowe. Podczas pracy w układzie czterocylindrowym punkty na mapie zapłonu cylindrów aktywnych przesuwają się w kierunku wyższych obciążeń i wyższej wydajności, a cylindry odłączone pracują wtedy bez strat. Gdy tylko kierowca wciśnie pedał gazu by uzyskać wyższą moc silnika, odłączone cylindry są natychmiast aktywowane.

Jednostka napędowa 4.0 TFSI emituje sportowy, donośny i charakterystyczny dla motoru V8 dźwięk. Kierowca może wpływać na jego brzmienie, wybierając odpowiednie ustawienie w systemie Audi drive select. Opcjonalny układ wydechowy RS sport z czarnymi końcówkami rur wydechowych dostarcza wyjątkowych, sportowych wrażeń słuchowych. W konfigurowalnych trybach RS1 i RS2 to klient decyduje o tym, czy dźwięk dochodzący z układu na być sportowy, czy raczej łagodny.

Standardowo montowana ośmiobiegowa skrzynia biegów tiptronic ze zoptymalizowanymi czasami zmiany biegów oraz z nową funkcją Launch Control, przenosi moc silnika 4.0 TFSI do stałego napędu na cztery koła quattro. Siły napędowe dystrybuowane są za pośrednictwem w pełni mechanicznego centralnego dyferencjału na oś przednią, w stosunku 40:60. Jeśli jedno z kół wpadnie w poślizg, automatycznie więcej momentu napędowego przenoszone jest na oś z lepszą przyczepnością. Nawet 70 procent momentu może być wtedy przekierowane na oś przednią i nawet 85 procent na oś tylną.

Selektywny rozkład momentów napędowych między kołami optymalizuje zwrotność i sprawia, że prowadzenie nowego Audi RS 6 Avant jest bardzo bezpieczne. Układ ten przyhamowuje lekko koło będące po wewnętrznej stronie zakrętu i tym samym mniej obciążone, jeszcze zanim wpadnie ono w poślizg. Sportowy mechanizm różnicowy quattro wchodzący w skład opcjonalnego pakietu dynamicznego i pakietu dynamicznego plus podczas wchodzenia w zakręt z dużą prędkością rozdziela moment obrotowy pomiędzy tylnymi kołami zwiększając w ten sposób przyczepność, stabilność i dynamikę samochodu.

Jeszcze bardziej zwrotne: zawieszenie

Zarówno przednia, jak i tylna oś nowego Audi RS 6 Avant to konstrukcje pięciowahaczowe, osobno pochłaniające siły wzdłużne i poprzeczne. Połączenia
i ramy pomocnicze wykonane są głównie z aluminium. Rozstaw kół to 1668 mm
z przodu i 1651 mm z tyłu.

Standardowe adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne RS z kontrolą stopnia tłumienia zestrojone zostało specjalnie z myślą o modelach RS. Dzięki nowemu modułowi pneumatycznych sprężyn tego zawieszenia mających o 50 procent większy stopnień ugięcia, w połączeniu z pakietem dynamicznym plus samochód rozpędza się do prędkości maksymalnej 305 km/h. Wysokość i twardość zawieszenia można regulować. Zawiera ono również automatyczną regulację poziomu. Nadwozie RS 6 Avant jest o 20 mm niżej zawieszone niż nadwozie standardowego A6 Avant. Przy prędkości powyżej 120 km/h zawieszenie obniża się o kolejne 10 mm. Z kolei przy niskich prędkościach, tryb „lift” – uniesienia, podnosi nadwozie o 20 mm. Szeroki zakres możliwości adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego RS daje zatem kierowcy ogromny wybór ustawień: od maksymalnego komfortu niezbędnego podczas długiej podróży, po maksymalną wydajność w sytuacjach, gdy wykorzystujemy praktyczne zalety tego auta.

Klient kupujący nowe Audi RS 6 Avant wybrać może również sportowe zawieszenie RS plus z systemem Dynamic Ride Control (DRC). Zastosowano w nim stalowe sprężyny oraz regulowane w trzech stopniach amortyzatory połączone ze sobą po przekątnej za pośrednictwem przewodów olejowych oraz centralnego zaworu. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów, zawory regulują przepływ oleju
w amortyzatorze osadzonego dodatkowo na sprężynie koła przedniego toczącego się po zewnętrznym łuku. Technika ta wzmacnia amortyzację koła i redukuje wszelkie wychylenia pojazdu na boki i tzw. nurkowanie. Pozwala to pojazdowi jeszcze lepiej trzymać się drogi i poprawia jakość i precyzję prowadzenia. Nowa generacja amortyzatorów ze zintegrowanym zaworem regulującym daje kierowcy większy wybór zindywidualizowanych trybów systemu Audi drive select.

Nowe Audi RS 6 Avant standardowo wyposażane jest w sportowy progresywny układ kierowniczy z bezpośrednim przełożeniem. Układ ten, wraz ze wzrostem kąta skrętu rozwija wyższe siły zwrotne, co przekłada się na bardzo precyzyjne prowadzenie auta. Jego system wspomagania sił (nowa konstrukcja) niemal łączy kierowcę
z nawierzchnią drogi. Opcjonalnie, razem z pakietem dynamicznym
i z pakietem dynamicznym plus, RS 6 Avant może być wyposażone w dynamiczny układ czterech kół skrętnych. System ten jest połączeniem dynamicznego układu kierowniczego osi przedniej opartego na wydajnej przekładni falowej, z zupełnie niezależnym układem kierowniczym osi tylnej poruszanym przez napęd wrzecionowy i dwa drążki. Przy niskich prędkościach tylne koła skręcają o maksymalnie pięć stopni w kierunku przeciwnym do kąta skrętu kół przednich. Zmniejsza to promień skrętu Audi RS 6 Avant o metr i wpływa na zwrotność samochodu w ruchu miejskim
i w ciasnych zakrętach. Przy prędkościach średnich i wyższych, koła tylne skręcają
o maksymalnie dwa stopnie w kierunku tym samym co koła przednie, wpływając
w ten sposób na stabilność, zwłaszcza w sytuacjach np. szybkiej zmiany pasa ruchu.

Kierowca może zmienić styl jazdy i prowadzenia swojego Audi RS 6 Avant używając do tego systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Jest w nim dostępnych sześć trybów: comfort, auto, dynamic, effciency oraz dwa indywidualnie konfigurowalne tryby RS – RS1 i RS2 – włączane bezpośrednio przyciskiem „RS MODE” na kierownicy. Przyciśnięcie przycisku uruchamia jednocześnie specjalny ekran RS w Audi virtual cockpit. Poszczególne tryby Audi drive select wpływają na ustawienia silnika, na zarządzanie zmianą biegów, na wspomaganie kierownicy, na zawieszenie, na dynamiczny układ czterech kół skrętnych, na sportowy mechanizm różnicowy quattro, na brzmienie silnika oraz na charakterystykę pracy automatycznej klimatyzacji. Tryb RS2 stworzono wyłącznie po to, by z jego wykorzystaniem, od razu po wciśnięciu przycisku, wpływać na sposób pracy systemu elektronicznej stabilizacji jazdy ESC.

Standardowo nowe RS 6 Avant posiada 21-calowe felgi aluminiowe w stylistyce dziesięcioramiennej gwiazdy z oponami w rozmiarze 275/35. Opcjonalnie dostępne są felgi 22-calowe o pięciu ramionach w kształcie litery V z oponami w rozmiarze 285/30. Mogą one mieć kolor srebrny, matowy tytanowy – również w wykończeniu
z połyskiem oraz czarnego antracytu, również w wykończeniu z połyskiem. Wentylowane i perforowane tarcze hamulcowe RS 6 Avant mają rozmiary: 420 mm w przodzie i 370 mm w tyle. Stalowe zaciski hamulcowe polakierowane są na czarno, a opcjonalnie zamówić można zaciski czerwone. Gdy zamontowane są opcjonalne, ceramiczne tarcze hamulcowe RS, zaciski mogą być szare, czerwone lub niebieskie. W tym przypadku rozmiar tarcz hamulcowych w przodzie to 440 mm, a w tyle również 370 mm. System hamulcowy RS z tarczami ceramicznymi jest o 34 kg lżejszy od systemu z tarczami stalowymi, co sprawia, że redukcja mas nieresorowanych jest większa. System elektronicznej stabilizacji jazdy ESC posiada tryb sportowy, ale może być też zupełnie wyłączony.

Sportowe i umożliwiające zmiany: wnętrze

Pionierska stylistyka wnętrza nowego Audi RS 6 Avant zorientowane jest na kierowcę, a antracytowe, aluminiowe panele ozdobne akcentują jego sportowy charakter. Dzięki swej poziomej orientacji i kilkupoziomowej, trójwymiarowej strukturze, tablica rozdzielcza jest lekka i elegancka. Interfejs użytkownika
w pełni cyfrowego systemu operacyjnego harmonizuje ze stylistyką czarnego panelu. Ekran topowej wersji systemu MMI touch response jest prawie niewidocznie wkomponowany w jego architekturę. Ekran „RS Monitor” to opcjonalna możliwość wyświetlania na górnym ekranie systemu informacji dotyczących temperatury poszczególnych podzespołów napędu, maksymalnych wartości przyspieszenia g oraz informacji na temat ciśnienia w oponach i ich temperatury. Dodatkowy widok specjalny RS na ekranie systemu Audi virtual cockpit wyświetla informacje
o ciśnieniu opon, momencie obrotowym, mocy wyjściowej, temperaturze oleju, ciśnieniu doładowania, czasach okrążeni, pomiarach przyspieszenia i o siłach g. Wskaźnik zmiany biegów informuje kierowcę o zmianie biegu na wyższy w momencie gdy osiągnięta zostanie maksymalna dla danego biegu liczba obrotów silnika. Opcjonalny wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy head-up display oprócz standardowych danych pokazuje również kilka wskaźników specyficznych dla modeli RS.

Perforowana, sportowa, spłaszczona u dołu skórzana kierownica z nowymi, dużymi, aluminiowymi manetkami RS wyposażona jest w wielofunkcyjne przyciski umożliwiające kierowcy bezpośrednie wybieranie trybów RS1 i RS2 systemu Audi drive select. Pośrodku kierownicy oraz na oparciach foteli i na podświetlanych progach drzwi przednich umieszczono logo RS i RS 6. Gdy otwiera się przednie lub tylne drzwi, na nawierzchni drogi wyświetla się znak Audi Sport.

Sportowe fotele obite czarną skórą Pearl Nappa i Alcantarą mają przetłoczenia ze znakiem RS oraz przeszycia w kształcie rombów. Opcjonalnie dostępne są fotele RS sport obite perforowaną skórą Valcona z przeszyciami w kształcie plastra miodu
i z wytłoczonym znakiem RS. Perforacja skóry w tym wariancie foteli pozwoliła po raz pierwszy na dodanie w nich wentylacji. Dwa pakiety stylistyczne RS – czerwony i szary – dodają wnętrzu kolorów i sportowych akcentów. W tych opcjach koło kierownicy, dźwignia zmiany biegów i boki tunelu środkowego pokryte są Alcantarą
z kontrastowym przeszyciem. Do tego dochodzą kolorowe brzegi pasów bezpieczeństwa i dywaniki RS. Opcjonalne możliwości indywidualizacji pozwalają klientowi na wybór paneli ozdobnych: karbonowych, z naturalnego drewna, szaro-brązowych i z matowego aluminium.

Nowe RS 6 Avant ma większe od swojego poprzednika wnętrze. Pojemność bagażnika to od 565 do 1680 litrów. Szerokość otworu ładunkowego to teraz 1,05 m, o 14 mm więcej niż u poprzednika. Oparcie tylnej kanapy składa się w proporcjach 40:20:40, w rezultacie czego długość bagażnika wzrasta do 1,99 m. Standardem są tu elektrycznie napędzane klapa bagażnika oraz roleta wewnątrz przedziału bagażowego. Jeśli samochód wyposażony jest w opcjonalny kluczyk „convenience”, klapa bagażnika dzięki specjalnym czujnikom może być otwierana gestem stopy. Opcjonalny hak holowniczy zwalniany jest również elektrycznie. Na życzenie dostępny jest też asystent cofania z przyczepą, który dzięki obrazom z kamery pomaga kierowcy w manewrowaniu i cofaniu z przyczepą.

Duży wybór: systemy infotainment, systemy wsparcia kierowcy, kolory i materiały

Nowe Audi RS 6 Avant wyposażone jest w szeroką gamę systemów connectivity, systemów wsparcia kierowcy oraz układów zwiększających komfort podróży. Łączy dzięki nim swój spójny, sportowy charakter z praktycznie nieograniczonymi możliwościami odbywania długich podróży, wspomagając kierowcę w wielu, często nieprzewidzianych sytuacjach. Na jego pokładzie znaleźć się może nawet 30 różnych systemów wsparcia kierowcy, w tym m.in. adaptacyjny tempomat, asystent skrzyżowań, ostrzeżenie zmiany pasa, ostrzeżenie o wysokich krawężnikach i kamera pracująca w zakresie 360°.

Paleta kolorów lakieru nowego Audi RS 6 Avant składa się z trzynastu barw, w tym
z dwóch przeznaczonych wyłącznie dla modeli typu RS – szarego Nardo i czarnego Sebring. Lakiery mogą mieć efekt krystaliczny, a pięć z nich – matowy. Obudowy lusterek zewnętrznych standardowo są czarne, opcjonalnie w kolorze nadwozia lub matowego aluminium. Pakiety stylistyczne matowe aluminium, czarny i karbon zmieniają wygląd i barwę wielu listew, relingów na dachu, listew okiennych oraz obramowania dyfuzora. Pierścienie w logo Audi oraz logo RS zarówno w przodzie, jak i w tyle pojazdu mogą być opcjonalnie, w ramach pakietów czarnego i karbonowego, utrzymane w błyszczącej czerni. Pakiety Audi exclusive zwiększają jeszcze możliwości indywidualizacji samochodu.

Nowe Audi RS 6 Avant w sprzedaży w Europie znajdzie się w pierwszym kwartale roku 2020.

Share.

About Author

Leave A Reply