Prowadzenie samochodu dla jednych jest przyjemnością, a dla innych utrapieniem. Czasem chodzi o strach przed kolizjami i wypadkami, a innym razem przed innymi zmotoryzowanymi użytkownikami dróg, którzy notorycznie łamią przepisy drogowe, stwarzając zagrożenie dla innych kierowców oraz pieszych. Jeżeli jednak ktoś musi poruszać się dość często samochodem i to zarówno po mieście, jak i na dłuższych trasach, powinien pomyśleć o swojej wygodzie.

Wygoda – co to oznacza?

Przede wszystkim trzeba pamiętać o tym, czego uczono kierowce na kursie: o prawidłowym ustawieniu fotela względem kierownicy. Powinna być ona dostosowana do wzrostu kierowcy, który musi mieć pewną swobodę w manewrowaniu kierownicą oraz odpowiedni, niczym nieograniczony widok przez okna.

Kolejna sprawa to wybór samochodu albo z manualną albo z automatyczną. Podczas kursów najczęściej przyszli kierowcy uczą się jeździć samochodami z ręcznymi skrzyniami – wielu z nich pozostaje przy tej opcji praktycznie przez całe życie. Inni albo od razu przechodzą na tę drugą opcję, twierdząc, że jest dla nich wygodniejsza – zapewnia bowiem mniej manewrowania wyposażeniem innym, niż kierownica.

Podczas jazdy na dłuższych trasach, warto zapewnić sobie dodatkowo wygodę polegającą na tym, aby wciąż nie pilnować stałej prędkości jazdy. Tu przydaje się tempomat.

Co to jest tempomat?

Jest to urządzenie, które pozawala na utrzymywanie stałej prędkości samochodu, niezależnie od ukształtowania terenu: spadków, wzniesień, czy drogi utrzymanej na długim kawałku we względnie idealnym poziomie. Oznacza to, że podczas włączonej funkcji tempomatu, kierowca nie musi – celem powrotu do pożądanej prędkości – używać pedału przyspieszenia. Natomiast z chwilą użycia hamulca, tempomat zostaje wyłączony – chodzi tu bowiem o bezpieczeństwo.

Jak działa tempomat?

Tempomat działa dzięki takim elementom składowym jak:

  • przełączniki do ustawiania konkretnej prędkości lub wyłączenia tempomatu
  • regulator służący do ustawiania przepustnicy
  • elektroniczny element sterujący
  • czujnik prędkości, z jaką porusza się samochód.

Tempomaty są tak skonstruowane, że działają od pewnej minimalnej prędkości – najczęściej jest to 40 km/h. Kierowca sam ustala stałą pożądaną prędkość, którą ustawia odpowiednim przełącznikiem.

Aby nie przekroczyć konkretnej prędkości

Problem przekraczania dozwolonej prędkości jest niestety dosyć powszechny. Jest to też jeden z najczęstszych powodów kolizji i bardziej nieszczęśliwych zdarzeń drogowych. Znaleziono jednak i na to pewne rozwiązanie: ogranicznik prędkości. Ma on spowodować jazdę zgodną z przepisami na konkretnym odcinku drogi i uniemożliwiać ich łamanie pod kątem zbyt szybkiej jazdy. Jest to możliwe dzięki informacjom czerpanym z sygnału GPS i systemu, który pozwala na rozpoznawanie znaków drogowych.

Ogranicznik prędkości a tempomat

W obecnym – 2020 – roku zaczną obowiązywać przepisy, zobowiązujące producentów samochodów do instalacji we wszystkich nowych pojazdach ograniczników prędkości. Nie wyklucza to korzystania z tempomatów, a wręcz przeciwnie.

Istnieją już bowiem rozbudowane systemy łączące w sobie funkcje tempomatu i ogranicznika prędkości. Pozwalają one na utrzymanie stałej odległości od samochodu jadącego z przodu. Pozwala na to odczyt prędkości, z jaką ów pojazd się porusza. Dystans może być utrzymywany zgodnie z ustawieniem: blisko – normalnie – daleko. a jednocześnie daje kierowcy możliwość narzucenia prędkości, z jaką ma się jego pojazd poruszać.

Systemy takie mają szansę zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Zbyt często bowiem dochodzi do kolizji na skutek zagapienia się kierowcy, czy też – przy okazji – braku zachowania odpowiedniej odległości do pojazdu jadącego z przodu. Wielu prowadzących auta zapomina o tzw. ograniczonym zaufaniu do innych użytkowników dróg. Ktoś może z jakiegoś powodu nagle i gwałtownie zahamować, a pojazd, czy nawet kilka pojazdów jadących za nim może z tego powodu powpadać jeden na drugi. System wymuszający niejako zachowanie pożądanej odległości między autami, stosowany powszechnie, pozwoliłby na ograniczenie, a wreszcie wyeliminowanie zagrożenie konkretnym rodzajem kolizjami.

Artykuł powstał przy współpracy ze sklepem motoryzacyjnym Deler.pl

Share.

Leave A Reply