Volkswagen Polo IV, oznaczony fabrycznym kodem 9N, zadebiutował jesienią 2001 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie. Samochód zyskał nowy, unikalny wygląd z czterema okrągłymi reflektorami, które nawiązywały do stylistyki mniejszego modelu Lupo. Czwarta generacja Polo znacząco urosła w porównaniu do poprzednika (6N2), zyskując 15 cm na długości i 5 cm w rozstawie osi.
Dzięki temu, Polo IV pod wieloma względami mogło konkurować z autami segmentu C, a jego rozmiary były porównywalne z Golfem II. Bagażnik oferował pojemność 270 litrów, co było wystarczającą wartością dla niedużej rodziny.
Od małych do mocnych silników
Po raz pierwszy w gamie Polo pojawiły się silniki trzycylindrowe, zarówno benzynowe 1.2, jak i wysokoprężne 1.4 TDI. Moc silników trzycylindrowych wahała się od 54 do 80 KM, ale na drugim biegunie umieszczono doładowane jednostki o mocy 150 KM (Polo GTI) oraz nawet 180 KM (w wersji Cup Edition). W zależności od wersji, klienci mogli wybrać manualną lub automatyczną skrzynię biegów.
Bezpieczeństwo i bogate wyposażenie
Volkswagen zawsze podkreślał, że bezpieczeństwo jest kluczowe, nawet w małych samochodach. Dlatego Polo IV w standardzie oferowało przednie i boczne poduszki powietrzne, wspomaganie układu kierowniczego oraz system ABS. Za dopłatą dostępny był system ESP z asystentem hamowania. W testach zderzeniowych Euro NCAP, Polo uzyskało bardzo dobry wynik, z wysoką oceną za ochronę pasażerów i pieszych.
Wersje specjalne i lifting
W 2003 roku gama została uzupełniona o wersję sedan, produkowaną w Brazylii, która była o 28 cm dłuższa od hatchbacka i miała bagażnik o pojemności 432 litrów. W 2004 roku zadebiutowało uterenowione Polo Fun, a rok później, w ramach gruntownej modernizacji, Polo zyskało nowy wygląd, z odświeżonymi reflektorami i tylnymi światłami. Zmieniło się też nazewnictwo wersji wyposażenia na Trendline, Comfortline i Sportline. W 2005 roku w ofercie pojawiła się wersja GTI z silnikiem o mocy 150 KM. W kolejnych latach debiutowały kolejne wersje, w tym CrossPolo, oszczędne Polo BlueMotion oraz modele specjalne, takie jak Goal czy GT Rocket. Przez osiem lat wyprodukowano 4,1 miliona egzemplarzy Polo czwartej generacji.