Pierwsze półrocze 2025 roku przyniosło Alfie Romeo fantastyczne wyniki w Polsce. Marka odnotowała wzrost sprzedaży o imponujące 49% rok do roku, rejestrując 1091 samochodów i znacznie wyprzedzając 3-procentowy wzrost całego rynku nowych samochodów osobowych. Sukces ten budzi pytanie: czy podobny renesans czeka również Lancia, która, podobnie jak Alfa Romeo, ma za sobą bogatą historię i kultowe modele?
Imponujące wyniki Alfy Romeo
Szczegółowe dane rejestracyjne za pierwsze półrocze 2025 roku jasno wskazują na dynamiczny rozwój Alfy Romeo na polskim rynku. Marka dostarczyła klientom 1091 pojazdów, zwiększając swój wolumen o niemal połowę w porównaniu z pierwszymi sześcioma miesiącami 2024 roku. Ten spektakularny wzrost przełożył się na zwiększenie udziału marki w rynku samochodów osobowych do 0,38%, co oznacza wzrost o 0,12 punktu procentowego. Wyniki te są efektem połączenia atrakcyjnej i niezawodnej gamy modelowej oraz elastycznych form finansowania, oferowanych zarówno klientom profesjonalnym, jak i indywidualnym.
Największy wkład w tegoroczny wolumen sprzedaży ma model Junior, produkowany w zakładzie w Tychach, na który od początku roku zdecydowało się 392 nabywców. Kompaktowy Junior, spadkobierca przeszło 110-letniej tradycji i inżynierii, adresowany jest przede wszystkim do młodszych, aktywnych klientów. Wyróżnia się modnym designem, zaawansowaną technologią w zakresie komfortu i łączności, a także charakterystyczną dla marki dynamiką jazdy. Klienci mają swobodę wyboru między silnikami hybrydowymi (Ibrida 1.2 o mocy 145 KM, technologia 48V, a także Ibrida Q4 z napędem na wszystkie koła) lub w pełni elektrycznymi (Elettrica 156 KM z zasięgiem do 410 km WLTP oraz sportowa Elettrica Veloce 280 KM).
Równolegle z Juniorem, obserwuje się wzrost zainteresowania pozostałymi modelami. SUV Stelvio zanotował 28-procentowy wzrost liczby rejestracji (326 sztuk), a sprzedaż sedana Giulia wzrosła o imponujące 49% (251 sztuk). W samym czerwcu Giulia odnotowała wzrost o 103% w nowych rejestracjach. Wyniki te pozwalają pozytywnie ocenić perspektywy sprzedażowe marki na drugą połowę roku.
Junior może być wyposażony w systemy wsparcia kierowcy umożliwiające autonomiczną jazdę poziomu drugiego oraz system kamer 360°. Łączność zapewniają usługi Alfa Connect Services, a funkcjami pojazdu można zarządzać zdalnie za pomocą aplikacji (funkcja E-Control). Interfejs głosowy integruje wirtualnego asystenta Hey Alfa oraz ChatGPT. Cena modelu w wersji Elettrica zaczyna się już od 590 zł netto miesięcznie w abonamencie dla firm.
Lancia – czy historia zatoczy koło?
Sukces Alfy Romeo, która po latach walki o przetrwanie wraca na ścieżkę dynamicznego rozwoju, naturalnie nasuwa pytanie o przyszłość innej kultowej włoskiej marki – Lancia. Przez lata Lancia, podobnie jak Alfa Romeo, była synonimem innowacji, stylu i sportowych osiągów. Modele takie jak Delta Integrale, Stratos czy Flaminia to legendy motoryzacji. Jednak ostatnie dekady były dla marki trudne, a jej oferta modelowa skurczyła się do jednego modelu, dostępnego tylko na wybranych rynkach.
Obecnie, pod skrzydłami koncernu Stellantis, Lancia ma szansę na odbudowę, podobną do tej, której doświadcza Alfa Romeo. Plany zakładają wprowadzenie nowych modeli, w tym elektrycznych, oraz powrót na kluczowe rynki europejskie. Marka ma czerpać z bogatego dziedzictwa, jednocześnie wprowadzając nowoczesne technologie i świeży design.
Patrząc na strategię Alfy Romeo, która skupiła się na emocjach, dziedzictwie sportowym i technologii, można dostrzec ścieżkę, którą mogłaby podążyć Lancia. Silne nawiązanie do kultowych modeli, inwestycje w napędy elektryczne i hybrydowe, a także budowanie wizerunku marki premium o unikalnym charakterze, to klucz do sukcesu. Czy Lancia, podobnie jak Alfa Romeo, odrodzi się i znów będzie święcić triumfy na drogach? Czas pokaże, ale sukces Alfy Romeo daje nadzieję, że włoska motoryzacja ma jeszcze wiele do zaoferowania.