Fiat 124 Sport Spider zaprezentowany został na Międzynarodowej Wystawie Motoryzacyjnej w Turynie w listopadzie 1966 roku i został wprowadzony na rynek w USA dwa lata później. Prawie 50 lat po swoim debiucie 124 Spider to nadal ikona zarówno dla kolekcjonerów, jak i miłośników samochodów. Spider był wyposażony w pięciobiegową manualną skrzynię biegów, silnik 1438 cm3 z podwójnym wałkiem rozrządu oraz hamulce tarczowe we wszystkich czterech kołach i wycieraczki szyby przedniej z biegiem przerywanym.

124 Spider, ewolucja sedana Fiat 124 – samochodu średniego segmentu z lat 60-tych XX wieku, był prawdziwym samochodem sportowym, który przez długi czas odnosił wyjątkowe sukcesy, zarówno na rynku krajowym, jak i poza nim. Samochód, który był produkowany przez 19 lat z rzędu, właściwie przeżył prawie wszystkie inne samochody sportowe swoich czasów. W samych tylko Stanach Zjednoczonych między rokiem 1968 a 1985 sprzedano ponad 170 000 tych aut.

Amerykanie oszaleli na punkcie proporcji i zauważalnie włoskiego stylu Spidera, a także jego wodoodpornego miękkiego dachu, który można było złożyć bezpośrednio z fotela kierowcy, bardzo szybko i prosto. Konstrukcja Fiata 124 Spider – stworzona przez Pininfarinę, historycznego partnera Fiata w tworzeniu wersji specjalnych, okazała się tak popularna, że właściwie pojazd przeszedł zaledwie kilka drobnych zmian stylistycznych w trakcie swojej dwudziestoletniej historii produkcji i obecnie jest nadal uważany za jeden z największych sukcesów komercyjnych tego turyńskiego zakładu.

160607_Fiat_124-Spider_HP

Druga seria modelu w Europie została zaprezentowana w 1969 roku i wyróżnia się sporym silnikiem 1608 cm3oraz pewnymi modyfikacjami stylizacji, w tym dwoma panelami na przedniej masce i większymi, zintegrowanymi światłami tylnymi; wreszcie, w 1972 roku, na rynek została wprowadzona trzecia seria, który to model mógł poszczycić się dwoma nowymi układami napędowymi, pochodzącymi z Fiata 132, o pojemnościach 1592 i 1756 cm³.

W Stanach Zjednoczonych, prawie dziesięć lat po pierwszym zaprezentowaniu, Fiat 124 Spider odnosił takie sukcesy, że Fiat postanowił od 1975 roku produkować pojazd wyłącznie na ten rynek. W 1979 roku pojazd został przemianowany na Spider 2000 – nazwa, która odnosiła się do nowego silnika o pojemności 1995 cm3.

Pod koniec roku 1981 Pininfarina przebudowała cały proces produkcyjny samochodu, który został ponownie wprowadzony na rynek w Europie. W 1982 roku produkcja Spider przez Fiata i Pininfarinę biegła równolegle: Fiat produkował najnowsze modele Spider 2000, a Pininfarina rozpoczęła produkcję własnej wersji, sprzedawanej w USA, jako Pininfarina Spider Azzurra, a w Europie jako Pininfarina Spider Europa.

W modelu Pininfarina Spider Azzurra w standardzie występowała skórzana tapicerka, system stereo/odtwarzacz kasetowy i elektrycznie opuszczane szyby.

Produkcji modelu Spider zaprzestano w 1985 roku, po sprzedaniu niemal 200 000 samochodów. Amerykański debiut na Salonie Samochodowym w Los Angeles w 2015 roku, a następnie europejska premiera na Salonie Samochodowym w Genewie w marcu 2016 roku pokazują jak głęboko nowy Fiat 124 Spider zakorzeniony jest w tradycji tego legendarnego samochodu i w jaki sposób pragnie sprawić, by nowe pokolenie entuzjastów samochodów zakochało się w jego stylu i jego typowo włoskich osiągach.

Źródło: Fiat

Share.

Leave A Reply