Od 19 do 22 maja br. odbywać się będzie historyczny rajd Mille Miglia, według słów Enzo Ferrari, „najpiękniejszego na świecie podróżującego muzeum”.
W 34. edycji wezmą udział cenne samochody zabytkowe marek Fiat, Lancia i Alfa Romeo, należące do kolekcji FCA Heritage, nowej struktury, która koordynuje wszystkie działania firmy związane ze światem zabytkowej motoryzacji.

Zgodnie z tradycją, te nieco starodawne wyścigi, których marka Alfa Romeo jest sponsorem motoryzacyjnym, rozpoczną się i zakończą w Brescii, przejeżdżając przez najbardziej oddziałujące na wyobraźnię miejsca Włoch, z punktem zwrotnym w Rzymie.
U boku tych motoryzacyjnych okazów pojawią się ostatnie nowości z aktualnej produkcji, potwierdzając tym samym nierozerwalną więź pomiędzy samochodami -ikonami przeszłości a tymi z aktualnej produkcji. „Zaszczyt” otwarcia wyścigów przypadnie na przykład nowej Giulii, najbardziej wyczekiwanemu w tym roku modelowi Alfy Romeo i w ostatnich dniach prezentowanego przedstawicielom międzynarodowej prasy. Ponadto, podczas Mille Miglia 2016 publiczność będzie mogła podziwiać nową serię specjalną Lancia Ypsilon Mya, która wyróżnia się jeszcze bardziej eleganckim i wyszukanym stylem, oraz nowego Fiata 124 Spider (wpisującego się w długą tradycję swojego legendarnego przodka, spidera Fiata, reprezentowanego na Mille Miglia przez dwa znakomite samochody), które zapewne rozkochają w nich nowe pokolenie, stawiając na swój typowo włoski styl oraz osiągi. To właśnie nowy Fiat 124 Spider przejedzie przez całą trasę, tworząc specjalny dzienniki podróży. Wreszcie, organizatorzy wyścigu w Brescii będą mogli liczyć na flotę Nowej Giulietty, niedawno odnowionego modelu Alfy Romeo, będącej wyraźnym nawiązaniem do nowej Giulii.

Alfa Romeo.
Na legendarną trasę rajdu powraca 6C 1750 Gran Sport z 1930 roku, 1900 Sport Spider z 1954 i 1900 Super Sprint z roku 1956. Są to trzy bezcenne egzemplarze pochodzące z Muzeum Alfy Romeo, które przemierzą trasy regularnych wyścigów Mille Miglia organizowanych w latach 1927- 1957, podczas których samochody z logo węża triumfowały ponad jedenaście razy: to rekordowy sukces, który nie został nigdy pobity.
Oczy wszystkich fanów skierowane będą na 6C 1750 Gran Sport, legendarny model, którym Tazio Nuvolari i Giovanni Battista Guidotti zwyciężyli wyścig w 1930 roku. Oprócz anegdoty o „wyprzedzaniu z wyłączonymi światłami”, podczas tego wyścigu kierowca z Mantui (Novolari) ustanowił rekordową średnią prędkość 100 km/h. Nadwozie zostało zaprojektowane przez mediolańskie atelier Zagato i do teraz wzbudza zachwyt tych, którzy mają szczęście ją zobaczyć.
Obok niej: 1900 Sport Spider z 1954 roku, niezwykle rzadki wyścigowy spider,  wyprodukowy w zaledwie dwóch egzemplarzach, wyposażony w czterocylindrowy silnik z dwoma wałkami z „1900″ z suchą miską olejową, o maksymalnej mocy podniesionej do 138 KM, rozpędzający samochód do 220 km/h dzięki masie 880 kilogramów oraz wyjątkowo efektywnej aerodynamice. Wyróżniające się designem dzieło Bertone, 1900 Sport Spider wyposażona jest w pięciostopniową skrzynię biegów oraz most tylny De Dion: osiągi i łatwość prowadzenia porównywalne są z nowoczesnymi samochodami, auto jest szybko reagujące i konkretne, dobrze trzyma się drogi.
Na drogach trasy Mille Miglia 2016 pojawi się również 1900 Super Sprint z 1956 roku, eleganckie coupé z karoserią zaczerpniętą od wersji Touring, które stanowi odmianę „gran turismo” 1900, samochodu, który stał się sławny w latach 50. XX wieku,  dzięki hasłu „rodzinny sedan, który zwycięża w wyścigach”. 1900 SS nie pojawi się z pewnością po raz pierwszy na rajdzie, ponieważ w latach 50., kiedy odbywały się jeszcze regularne wyścigi Mille Miglia, była ulubionym samochodem wielu prywatnych kierowców, którzy wybierali ją ze względu na efektywne połączenie osiągów i niezawodności. Tak więc, te trzy niezwykle rzadkie egzemplarze reprezentują cenną kolekcję, dostępną w odnowionym Muzeum Alfy Romeo w Arese, nazwanym „wehikułem czasu”. W jego salach wystawionych jest 69 modeli, które najbardziej wpłynęły nie tylko na ewolucję marki, ale na całą historię motoryzacji: od pierwszego samochodu wyprodukowanego przez Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (A.L.F.A.) o mocy 24 KM, do P2, która pozwoliła Alfie Romeo zdobyć Mistrzostwo Świata w 1925 roku, od legendarnej zwyciężczyni wyścigu „24 godziny Le Mans”  jakim była Alfa 8C 2300, do Alfetty 159, którą Juan Manuel Fangio w 1951 roku zdobył tytuł Mistrza Świata Formuły 1, aż po chluby pokroju 33 TT 12 w latach 70., czy model 155, który w 1993 roku zwyciężył w Deutsche Tourenwagen Meisterschaft.

Lancia.
W tegorocznej imprezie ponownie weźmie udział Lancia Ardea z 1939 roku, sedan z pierwszej serii, którym pojedzie Polska aktorka Kasia Smutniak, a Włoszka z wyboru, która od 2015 roku jest ambasadorką modelu Ypsilon. Wzmacnia się w ten sposób legendarna więź łączącą markę Lancia i kobiety, czego dowodem jest geneza modelu Ardea, który powstała dzięki uporowi Adeli Miglietti, wdowie po Vincenzo Lancii.
To Ona urzeczywistniła pomysł swojego męża, aby odtworzyć w zmniejszonej skali 9/10 linie osławionej Aprilii, przychylnie przyjętej przez Klientów i krytykę.  Na świecie pojawił się zatem mały i łatwy w obsłudze samochód o nowoczesnym i aerodynamicznym wyglądzie, dzięki czemu Ardea była bardzo oszczędna pod względem spalania i doskonała pod względem osiągów, również dzięki najmniejszemu w historii silnikowi skonstruowanemu dla Lancii: 903 cm3, 28 KM i cylindry odlane w żeliwnym bloku, wraz ze skrzynią korbową z korbowodami z duraluminium. Pomimo takich parametrów, jest to doskonały zespół napędowy, trwały i będący w stanie osiągnąć 105 km/h.
Jeśli chodzi o rozmiary, w porównaniu do Aprilii została zmieniona długość i szerokość ramy oraz zmniejszono ciężar nadwozia, zachowując przy tym opływowość Aprilii oraz charakterystyczne, zaakcentowane krzywizny części tylnej. Wszystko to przyczyniło się do redukcji spalania: tylko 7 litrów benzyny na 100 km, co było wyjątkowym, jak na tamte czasy, osiągnięciem.
Ardea prezentowała rozwiązania techniczne reszty gamy, takie jak: zawieszenie przednie z niezależnymi kołami, tuleje Silentblock z tyłu oraz 4-stopniową skrzynię biegów. Pomimo ultrakompaktowych rozmiarów samochód był elegancki i wyrafinowany: wnętrze wykonane było z miękkiej tkaniny, dostępne na zamówienie ze skóry, posiadało pełne oprzyrządowanie i inne małe, przydatne akcesoria, takie jak zegar czy zwijana zasłonka na szybę tylną. Produkowana do roku 1953 i wypuszczona w czterech seriach Ardea, której designem inspirowane są aktualnie produkowane modele Ypsilon, potrafiła osiągnąć również znaczące wyniki w sporcie w Mille Miglia, kiedy to w 1947 roku uzyskała znaczące zwycięstwo w swojej klasie.

Fiat.
Na linii startu pojawią się również dwa spidery Fiat o niezwykłym uroku i historii: 508S z 1934 roku, znany, jako „Balilla Coppa d’Oro” i 1100 TV Trasformabile z 1955 roku. Pierwszy samochód zawdzięcza swoją nazwę zwycięstwu odniesionemu w „Coppa d’oro del Littorio” w 1934 roku. Wyróżniający się czerwonymi, pełnymi błotnikami (wersja Mille Miglia oddzieliła je od reszty karoserii), samochód skonstruowany został bezpośrednio na bazie Fiata 508 S Balilla Sport z 1933 roku, dwuosobowego spidera z otwieranym dachem i szprychowymi kołami. W wystawianym egzemplarzu Fiata zamontowany jest umieszczony z przodu silnik o pojemności skokowej 995 ccm, o maksymalnej mocy 30 KM i mający zawory boczne umieszczone w głowicy, a także gaźnik marki Zenith 30. Maksymalna prędkość oscyluje wokół 110 km/h.
Należy również przypomnieć, że protoplasta (Fiat 508 Balilla z 1932 roku) wraz z Fiatem 500 Topolino z 1936 roku był rezultatem długiej drogi, na którą Fiat wszedł już we wczesnych latach 20. ubiegłego wieku, kiedy to firma zaczęła myśleć o samochodach o mniejszych rozmiarach, lżejszych, ze słabszymi silnikami, ale jednocześnie o mniejszym spalaniu i, co nie mniej ważne, bardziej przystępnych finansowo. Powstał w ten sposób pierwszy projekt dla małych samochodów nazwany „projektem 500″: to dlatego poprzedniczki Balilli i Topolino przybrały nazwy handlowe Fiat 501 i Fiat 509, żeby dojść później do Fiata 508 Balilla i Fiata 500 Topolino. Balilla została zaprezentowana w 1932 roku i od razu, do klasycznych wersji sedana i torpedo została dołączona jeszcze doskonalsza, elitarna wersja spider. Na bazie tej ostatniej, w roku 1933 roku powstała 508 S Balilla Sport – oferowana w wersjach Coppa d’oro i Mille Miglia – a następnego roku zadebiutował wariant z mocniejszym silnikiem 36 KM.
Drugi samochód biorący udział w Mille Miglia 2016 to Fiat 1100 TV Trasformabile z 1955 roku, fascynujące dwuosobowe i dwudrzwiowe auto z chromowanym grillem, panoramiczną szybą przednią, składanymi siedzeniami i oponami z białym pasami. Wyposażony w mocny silnik o pojemności 1089 ccm i mocy 50 KM oraz gaźnik marki Weber 36, samochód osiąga maksymalną prędkość 143 km/h. Doskonałe są również umiejętności dynamiczne, dzięki zastosowaniu niezależnych zawieszeń przednich i drążka stabilizacyjnego zarówno z przodu, jak i z tyłu, który gwarantuje wysoką niezawodność na zakrętach i płynną jazdę.
Dzięki tym osiągom, model Fiat 1100 TV Trasformabile brał często udział w imprezach sportowych, w tym w Mille Miglia, ale zawsze wystawiany był przez osoby prywatne, ponieważ w tamtych czasach nie istniał oficjalny zespół wyścigowy Fiata. Wreszcie należy przypomnieć, że Fiat 1100 TV Trasformabile – wyprodukowany w zaledwie 142 egzemplarzach – wywodzi się bezpośrednio z wersji „TV” (Turismo Veloce) Fiata 1100. W porównaniu do czteroosobowego sedana z nadwoziem samonośnym z 1953 roku, który odniósł natychmiastowy sukces, wersja „TV” oferowała lepszy silnik o większych osiągach, podwójny gaźnik marki Weber, który razem ze zmodyfikowanym napędem, zapewniał lepsze osiągi. Ponadto, kilka korekt nadwozia, takich jak: światło przeciwmgielne na środku grilla, dwukolorowy lakier, białe pasy na oponach, siedzenia z regulowanym oparciem oraz dywaniki welurowe, z pewnością wpłynęły pozytywnie na wygląd, nie ujmując niczego włoskiej elegancji i wzornictwu

Źródło: Fiat

Share.

About Author

1 komentarz

  1. Pingback: Mille Miglia – rajd z duszą

Leave A Reply