Już pod koniec sierpnia odbędzie się 46. edycja Barum Czech Rally Zlin. Organizowany od 1971 roku rajd z bazą w Zlinie jest dla zespołu ŠKODA Motorsport najważniejszą imprezą w całym kalendarzu, bowiem to właśnie wtedy może zaprezentować swoich kierowców i samochody rajdowe przed własną publicznością.

W tym roku ŠKODA Motorsport weźmie udział w 46. edycji czeskiego klasyka, który na stałe wpisał się już do kalendarza Rajdowych Mistrzostw Europy, rokrocznie przyciągając czołówkę europejskiego czempionatu i tysiące fanów. Fabia R5 duetu Kopecký/Dresler będzie wyróżniała się wyjątkowymi, debiutującymi tutaj czerwono-czarnymi barwami nadwozia.

Popularna „Barumka” nie stała się jednak rozpoznawalną na całym Starym Kontynencie imprezą od razu. Pierwsza edycja rajdu w Kraju Zlińśkim odbyła się w 1971 roku i została włączona do kalendarza rajdów amatorskich. Już wtedy losy ŠKODY i Rajdu Barum zaczęły się ze sobą łączyć, bowiem pierwszym w historii zwycięzcą został jadący modelem 1100 MB, Jan Halmazna.

 

Sukces debiutującego Rajdu Barum nie odbił się echem, dlatego już w kolejnym sezonie postanowiono włączyć imprezę do krajowego czempionatu Czechosłowacji. W latach 70. kibice zebrani we wschodnich Morawach podziwiali na asfaltowych trasach takie rajdówki jak: ŠKODA 100, 110 i 120, za kierownicami których zasiadali znani Milan Žid, Oldřich Horsák, Karel Šimek czy Jiří Šedivý.

 

Pomocne w uczynieniu Rajdu Barum jeszcze bardziej popularnym było zniknięcie z kalendarza słynnego Rajdu Wełtawy w 1974 roku, po którym wszyscy kibice przenieśli się do stolicy Kraju Zlińskiego emocjonując się rywalizacją na szybkich i technicznych drogach asfaltowych.

W drugiej połowie lat 70. totalną dominacją wykazał się model ŠKODA 130 RS, za kierownicą którego zawodnicy odnosili zwycięstwa w Rajdzie Barum aż pięć lat z rzędu. Rekord ten został wyrównany dopiero w latach 2009–2013 za sprawą ŠKODY Fabia S2000.

Zespół z Mladej Boleslavi w 1985 roku zdecydował się na debiut nowego samochodu właśnie podczas Rajdu Barum. Legendarna 130 RS doczekała się swojego następcy w postaci ŠKODY 130 LR. Nie dalej jak rok później Jiří Sedlář skutecznie rywalizował za jej kierownicą z takimi samochodami jak Audi Quattro A2 czy Opel Manta 400.

 

Polscy kibice z całą pewnością pamiętają edycję z 2002 roku, kiedy organizatorzy spełnili pokładane w nich oczekiwania i zainteresowali swoją imprezą ścisłą europejską czołówkę. Na starcie rajdu pojawiło się aż piętnaście samochodów WRC, a ponad ćwierć miliona kibiców obserwowało walkę o zwycięstwo pomiędzy mistrzem Czech Romanem Krestą (ŠKODA Octavia WRC) a mistrzem Włoch Renato Travaglią (Peugeot). Z całej stawki ich tempo zdołali utrzymać tylko Leszek Kuzaj i Janusz Kulig, którzy zajęli odpowiednio 2. i 3. miejsce w klasyfikacji generalnej.

Do niekwestionowanych rekordzistów Rajdu Barum należy także Jan Kopecky. 34-letni Czech tryumfował tu aż pięciokrotnie – więcej niż ktokolwiek inny w historii. Kierowca ŠKODY Motorsport pierwszy raz wygrywał na zlińskich asfaltach w 2004 roku za sterami ŠKODY Fabia WRC. W latach 2009–2013 aż trzykrotnie stawał on na najwyższym stopniu podium w Fabii S2000, a w ubiegłym sezonie dał Fabii R5 pierwsze zwycięstwo w „Barumce”.

Na tegorocznej liście zgłoszeń rajdu zaplanowanego na ostatni weekend sierpnia znalazły się aż 132 załogi, w tym aż jedenaście jadących najnowszą ŠKODĄ Fabią R5. Wśród nich oprócz utytułowanego Kopecký’ego pojawi się także mocny niemiecki duet Fabian Kreim/Frank Christian, który obecnie prowadzi w Rajdowych Mistrzostwach Niemiec (DRM). Zawodnicy ŠKODY będą rywalizowali z takimi kierowcami jak Kajetan Kajetanowicz, Bryan Bouffier, Aleksiej Łukjaniuk czy Jaromir Tarabus.

 

Źródło:Skoda

Share.

About Author

Leave A Reply