Lata 90. zapoczątkowały okres stabilizacji w Renault. Regularnie wzbogacana oferta innowacyjnych modeli, budowa nowych zakładów oraz zaangażowanie w ochronę środowiska i bezpieczeństwa drogowego sprawiają, że Renault jest dziś jednym z liderów w branży motoryzacyjnej.

Okres zmian

W połowie 1992 roku dotychczasowy prezes Renault, Raymond H. Levy, został zastąpiony przez Louisa Schweitzera, który okazał się inicjatorem ważnych zmian w firmie. Po nieudanej fuzji z Volvo zaczął zachęcać rząd francuski do przyspieszenia prywatyzacji firmy. Doszło do niej w 1996 roku – uformowano stabilną grupę dużych udziałowców dysponujących
11% kapitału akcyjnego, a państwo francuskie stało się akcjonariuszem mniejszościowym
z pakietem 45,87%. Dzisiaj francuski skarb państwa posiada nieco ponad 15% akcji Renault.

Dzięki uzyskanej elastyczności Renault mogło zacząć realizować pilną potrzebę rozwoju. Filarami miały być rynki Turcji oraz Mercosuru (m.in. dzięki modernizacji zakładów w Kordobie oraz budowanej w Brazylii pierwszej nowej fabryce od 20 lat), nie pomijając jednak solidnej europejskiej bazy. Konkurencja na rynkach europejskich była bardzo zacięta, a po zanotowaniu w 1996 roku strat w wysokości pond 5 milionów franków, w firmie zorientowano się, że aby poprawić swoją konkurencyjność, należy szybciej i taniej produkować lepsze samochody. Postawiono na racjonalizację systemu produkcji, dokonując redystrybucji operacji produkcyjnych pomiędzy poszczególnymi licznymi zakładami firmy.

Innowacyjna oferta

Koncepcja produkcji samochodów z pełnią życia (voitures a vivre) była konsekwentnie realizowana wraz z wprowadzeniem nowej oferty produktów. Zaprezentowane pod koniec
1992 roku Renault Twingo okazało się natychmiastowym sukcesem. W kolejnym roku pojawiła się Laguna, która zastąpiła model Renault 21. Platformę Megane wykorzystano w sześciu różnych modelach. Jej sztandarową odmianą był Scenic, pierwszy średni MPV na rynku. Renault zdobyło sobie także wysoką pozycję na europejskim rynku pojazdów dostawczych głównie dzięki modelom Master i Kangoo. Odmładzając ofertę modeli, Renault gruntownie zmodernizowało pod względem technologicznym swoje silniki. Jednostki benzynowe otrzymały głowice 16-zaworowe (24-zaworowe w przypadku jednostek sześciocylindrowych), a silniki Diesla zasilano w technologii common-rail.

Zmiany wprowadzono też w skrzyniach biegów – najbardziej spektakularną było zastosowanie technologii automatycznej zmiany przełożeń Proactive. Modyfikacje zespołów napędowych były odpowiedzią na coraz większe wymagania w zakresie efektywności i ochrony środowiska.

Stulecie firmy

W 1998 roku Renault świętowało stulecie firmy pod hasłem: Renault – 100 lat innowacji
w motoryzacji
. Z tej okazji otworzono dwa duże zakłady: Technocentre Renault w Guyancourt pod Paryżem, które miało być bazą dla sportowych osiągnięć Renault oraz zakład montażu nadwozi Scenic w Kurytybie (Brazylia) – pierwszy obiekt w ogromnym kompleksie, a wkrótce także miejsce produkcji zespołów napędowych i montowania pojazdów dostawczych.

Kluczowym elementem strategii wzrostu Renault był rozwój międzynarodowy. W tym celu zastosowano podwójną taktykę sojuszów i przejęć. W marcu 1999 roku Renault przejęło kontrolę nad japońskim producentem samochodów Nissan. Dzięki temu obaj producenci wzmocnili swą rynkową pozycję – będący dotychczas w kiepskiej kondycji Nissan odzyskał rentowność już dwa lata później i od tej pory ma spory udział w zyskach Renault. Renault
i Nissan działają razem, ale przy zachowaniu odrębnej tożsamości każdego z partnerów. Rozszerzając swój światowy zasięg, korzystają ze wspólnego know-how.

Oprócz sojuszu z Nissanem, Renault konsekwentnie realizuje własną politykę międzynarodowego rozwoju. W 1999 roku Renault przejęło kontrolę nad rumuńską marką Dacia, a rok później – dział motoryzacyjny Samsunga. Samsung Motors był już partnerem Nissana, dysponującym ultranowoczesnym systemem produkcji, najwyższym poziomem
know-how i oferującym znakomitej jakości produkty.

 

Formuła 1 – prestiż i pozycja

W latach 1992-1997 Renault było związane z zespołem F1 Williams, dostarczając mu silniki oraz od 1995 roku – z zespołem Benettona. W ciągu sześcioletniego panowania na torach
F1, Renault sześć razy zdobywało mistrzostwo świata konstruktorów z Williamsem oraz pięć razy obejmowało prowadzenie w klasyfikacji kierowców, w tym czterokrotnie z Williamsem.
W 1995 roku samochody z silnikami Renault wygrały 16 z 17 wyścigów Grand Prix.
W 1997 roku Renault wycofało się z F1, ale nadal dostarczało silniki Mecachrome zespołom Williamsa i Benettona, a następnie BAR.

 

W 2001 roku Renault zdecydowało o zakupie zepołu wyścigowego Benettona. Intensyfikacja globalizacji sprawiała, że wizerunek marki coraz silniej przekładał się na jej rentowność,
a Renault jako firma przede wszystkim europejska, ale ze światowymi ambicjami, musiała być jak najszerzej rozpoznawalna na całym świecie, co podniosłoby jej wartość w skali globalnej. Był to jeden z powodów powrotu do elitarnego sportu, jakim jest Formuła 1. W 2002 roku
– w pierwszym sezonie po powrocie na tor – Renault zajęło czwartą lokatę w klasyfikacji producentów. Rok później powtórzyło ten wynik, aby w 2004 roku zająć trzecie miejsce.

Przełom nastąpił w roku 2005 – Renault zdobyło najwyższą pozycję w klasyfikacji konstruktorów, a kierowca Renault F1 Team, Fernando Alonso, został mistrzem świata
Formuły 1. Zarówno hiszpański kierowca jak i zespół powtórzyli ten wyczyn w następnym sezonie.

Nowy rozdział

W 2005 roku nastąpiła zmiana na fotelu prezesa Renault. Stanowisko objął Carlos Ghosn, osoba od wielu lat związana z koncernem. Dotychczasowy prezes, Louis Schweitzer, przekazał firmę w doskonałej kondycji. Polityka stabilnego rozwoju przynosi wymierne efekty: Renault wykorzystuje bogate doświadczenie, aby oferować produkty i usługi wyprzedzające swój czas
– innowacyjne, pomysłowe, urzekające, dostępne i oszczędne w emisji CO2. Jest to zgodne
z założeniami programu Renault ECO2, zmierzającego do zmniejszenia negatywnego wpływu samochodu na środowisko naturalne na wszystkich etapach jego życia. Obecnie Renault posiada najmłodszą gamę produktów spośród wszystkich europejskich producentów samochodów.

Powszechnym uznaniem cieszy się wysoki poziom technologiczny oraz bezpieczeństwo pojazdów marki Renault. Jest to owoc niestrudzonych badań prowadzonych od lat
50. w ośrodkach technicznych w Lardy i Aubevoye, w regionie paryskim, a następnie
w Technocentre oraz w laboratorium badań nad wypadkami i biomechaniką LAB założonym wspólnie z PSA w 1969 roku. Koncern Renault przykłada wyjątkową uwagę do zapewnienia bezpieczeństwa zarówno kierowcom, jak i pasażerom. Dzięki temu aż dwanaście modeli Renault otrzymało maksymalną ocenę w testach bezpieczeństwa niezależnej europejskiej organizacji Euro NCAP. Po pięć gwiazdek mają: Laguna II, Vel Satis, Megane II, Espace IV, Scenic II, Modus, Megane II Coupe Cabriolet, Clio III, Nowa Laguna, Koleos, Nowy Megane, Grand Scenic.

Popularność samochodów Renault potwierdzają wyniki sprzedaży: w 2008 roku Twingo było najlepiej sprzedającym się samochodem we Francji i jednym z trzech najlepiej sprzedawanych w Europie w swojej kategorii. W tym samym roku Renault Laguna było najlepiej sprzedawanym samochodem w segmencie aut rodzinnych we Francji. Marka Renault, dysponująca jedną
z najbogatszych gam samochodów dostawczych, umocniła w 2008 roku pozycję lidera na europejskim rynku. Sukcesy odnosi też gama Entry: od momentu wprowadzenia na rynek we wrześniu

2004 roku sprzedano na całym świecie ponad 1 292 auta gamy. Samochody te produkowane są w 75 krajach pod nazwą Renault i Dacia. W 2008 roku ich łączna sprzedaż wyniosła 510 000 sztuk.

Gama Entry obejmuje obecnie 5 wersji nadwoziowych: Logan sedan, Logan MCV, Sandero, Logan Van i Logan Pick-up. W 2009 roku zadebiutuje kolejny, szósty model. Będzie nim Dacia Duster z segmentu 4×4.

Prężnie funkcjonuje także wpółpraca Renault i Nissana w ramach zawartego w 1999 roku Aliansu. Jego celem jest zajęcie pozycji wśród trzech największych producentów samochodowych na świecie pod względem jakości, nowoczesnych technologii i zysków. Alians Renault-Nissan współpracuje zarówno z firmami, jak i władzami państwowymi w zakresie wprowadzenia dostępnego dla wszystkich transportu o zerowej emisji. Do dziś Alians podpisał na całym świecie blisko 40 umów dotyczących rozpoczęcia produkcji samochodów elektrycznych Renault Z.E. (Zero Emission), których wprowadzenie do masowej sprzedaży rozpocznie się już w 2011 roku. W roku 2012 dostępna będzie już cała gama Renault Z.E., od małych samochodów miejskich po auta rodzinne i samochody dostawcze.

Zapewnienie najwyższej jakości zarówno pod względem produktów, jak też oferowanych usług, jest strategicznym celem Renault. Wyrazem dążeń do nieustannego podnoszenia poziomu jakości Renault jest wprowadzony w 2006 roku globalny program PER (Plan Excellence Renault). Plan Doskonałości Renault zakłada poprawę jakości poprzez wdrażanie określonych standardów na wszystkich etapach, od budowy samochodu po obsługę posprzedażną.
W ramach Planu Doskonałości wyznaczono pięć niezależnych kierunków działania Grupy, obejmujących cały cykl życia produktu: projektowanie solidnych samochodów (PER1), zgodność produkcji z normami (PER2), zwiększenie niezawodności i trwałości samochodów niezależnie od sposobu eksploatacji (PER3), zapewnienie zadowolenia klienta z procesu sprzedaży i obsługi posprzedażnej (PER4) oraz umocnienie kultury jakości w firmie (PER5). Działania te zastosowano globalnie w odniesieniu do wszystkich produktów, we wszystkich sektorach działalności firmy oraz na wszystkich rynkach, na których obecne jest Renault. Wysiłki podjęte w zakresie kompleksowej poprawy jakości przynoszą wymierne efekty. Koncern Renault uznawany jest za jednego z liderów jakości w ocenie niezależnych, opiniotwórczych instytucji (ADAC, DEKRA, J.D. POWER). Jakość usług Renault doceniają też klienci – jak wynika z ponad miliona wewnętrznych ankiet telefonicznych przeprowadzonych w ciągu ostatniego roku, aż 80,4% klientów Renault na całym świecie jest w pełni zadowolonych z usług koncernu.

W 2008 roku, z okazji Salonu Samochodowego we Frankfurcie, Grupa Renault zaprezentowała nowe hasło marki: Drive the change. Hasło odwołuje się do wartości marki i wyraża wolę Renault jako innowacyjnego, a jednocześnie bliskiego ludziom producenta samochodów odegrania roli pioniera w rozwoju ogólnodostępnych środków transportu spełniających wymagania zrównoważonego rozwoju.

Grupa Renault jest obecna w 118 krajach. Projektuje, opracowuje, wytwarza i sprzedaje samochody osobowe i dostawcze pod trzema markami: Renault, Dacia i Renault Samsung Motors. Na koniec roku 2008 Grupa Renault uplasowała się w pierwszej trójce producentów samochodowych pod względem niskiego zużycia paliwa i emisji CO2. W 2008 roku Grupa Renault osiągnęła globalne obroty netto rzędu 37 791 milionów euro i sprzedała
2 382 230 samochodów. Koncern zatrudnia 129 000 osób na całym świecie.

Renault Polska – dynamiczny rozwój

Renault Polska od momentu powstania w 1991 roku jest znaczącym graczem w branży motoryzacyjnej i pionierem wielu niespotykanych dotychczas rozwiązań. W 1995 roku w trosce o ochronę środowiska firma jako pierwsza zdecydowała się na wyposażenie w katalizator wszystkich samochodów sprowadzanych na polski rynek. W tym samym roku, dbając o dobre relacje z klientami, Renault jako pierwsza marka samochodowa w Polsce zorganizowało
Dni Otwartych Drzwi, które do dziś prowadzone są cyklicznie w salonach Renault w całym kraju. Od momentu powstania na polskim rynku regularnie debiutują nowe modele Renault,
z których wiele zdobywa uznanie i nagrody w różnego rodzaju plebiscytach. Podobnie jest
z wieloma wyróżnieniami przyznawanymi samej firmie Renault Polska.

Renault Polska aktywnie angażuje się w działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach. W 2001 roku firma została partnerem Polskiego Komitetu GRSP – Globalnego Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Dwa lata później zorganizowała akcję edukacyjną Kierowca na szóstkę skierowaną do młodych kierowców w wieku od 18 do 24 lat.
W roku 2004 powstała Szkoła Jazdy Renault mająca na celu doskonalenie umiejętności
i technikę jazdy zarówno wśród klientów indywidualnych, jak również flotowych. Do dziś szkolenia w Szkole Jazdy Renault przeszło już ponad 8 tysięcy osób. W Polsce zaczął działać także program Bezpieczeństwo dla Wszystkich. To jedna z najstarszych, największych
i najpoważniejszych inicjatyw na rzecz poprawy bezpieczeństwa dzieci na drogach w Polsce
i w Europie. Jest to program międzynarodowy, realizowany w 19 państwach na świecie. Do tej pory w programie wzięło udział ponad 10 milionów dzieci, w tym 680 000 z Polski.

Źródło: Ranult

Share.

About Author

Leave A Reply