W poprzednich częściach TU CZ. I i TU CZ. II opisywaliśmy historię przedwojenną. Teraz pora na kolejne lata z historia tej francuskiej marki, obecną część zakończymy na 1973 roku.

Okres powojenny był dla Renault czasem intensywnej odbudowy. Trzy powojenne dekady działalności firmy minęły pod znakiem produkcji samochodów dostępnych dla każdego.

Pierre Lefaucheux – prezes na nowe czasy
Po wojnie, w połowie stycznia 1945 roku Societe Anonyme des Usines Renault została znacjonalizowana i  rzekształcona w Regie Nationale des Usines Renault (RNUR). Zgodnie z decyzją władz francuskich pierwszym prezesem firmy został Pierre Lefaucheux – inżynier i absolwent prestiżowej uczelni Ecole Centrale. Obejmując stanowisko prezesa szybko odniósł pierwszy sukces: po tym jak nowe władze państwowe postanowiły, że w zakładzie w Billancourt będą produkowane wyłącznie ciężarówki, Lefaucheux zdołał uzyskać zgodę także na produkcję samochodów osobowych.

4 CV mały wielki samochód
Pomimo trudności związanych z ponownym rozpoczęciem produkcji w fabryce w Billancourt, opracowany został projekt samochodu 4 CV. Prace nad tym modelem rozpoczęto jeszcze w okresie wojny, ale ostatecznie zakończono je w okresie powojennej reglamentacji. 4 CV (760 cm3) projektu Ferdynanda Picarda został zaprezentowany na pierwszym Salonie Motoryzacyjnym w Paryżu w 1946 roku. Masowa produkcja tego modelu ruszyła rok później i trwała do roku 1961. Eksport tego modelu był głównym źródłem dochodu firmy z zagranicy.Wraz z sukcesem modelu 4 CV w centrum uwagi znalazły się ponownie sporty motorowe,
w których Renault miało już spore tradycje. W 1948 roku w wyścigu Mont Ventoux auta 4 CV zajęły pięć pierwszych miejsc, kolejnych pięć modeli powtórzyło sukces w rajdzie Monte Carlo. Trzy lata później specjalnie wyposażony model 4 CV, jako pierwszy w swojej kategorii, dotarł na metę 24-godzinnego wyścigu Le Mans. W 1951 roku prezes Pierre Lefaucheux utworzył w Renault Dział Współzawodnictwa, który z czasem przekształcono w Renault Sport.

Rozwój firmy
Oprócz popularnego modelu 4 CV, RNUR produkował także pojazdy dostawcze, ciągniki i ciężarówki. W związku z rozwojem, Renault kupowało również warsztaty wykonujące naprawy silników, zakłady produkujące łożyska czy zakłady motoryzacyjne, a także grunty pod budowę nowych zakładów. Firma wyposażona była w obrabiarki przenośnikowe – pierwowzory robotów przemysłowych – wykorzystywane przy produkcji bloków silnika. Rozbudowa wykraczała także poza granice Francji. RNUR kupił fabryki m.in. w Anglii i Hiszpanii. Model 4 CV był już montowany m.in. w Irlandii, Australii, Indiach, Meksyku czy RPA.

Pod koniec 1954 roku Renault wyprodukowało rekordowy 500-tysięczny egzemplarz modelu 4 CV. Firma zatrudniała wówczas ponad 59 tysięcy pracowników i realizowała 35% krajowej produkcji w branży motoryzacyjnej. Z ponad 200-tysięcznej produkcji (160 tysięcy tej produkcji stanowiły samochody osobowe), ponad 25% samochodów montowanych było poza Francją. Sieć zagraniczna liczyła tysiąc punktów sprzedaży.

W 1955 roku prezes firmy Pierre Lefaucheux zginął w wypadku samochodowym. Jego miejsce zajął dotychczasowy wiceprezes, Pierre Dreyfus. Skoncentrował się on na dwóch głównych nurtach: planowaniu korporacyjnym oraz eksporcie połowy produkcji. Za kluczowy dla wzrostu firmy uważał rynek amerykański.

Sukces 4 CV powtórzył w drugiej połowie lat 50. model Dauphine. Auto wprowadzone na rynek w 1956 roku, natychmiast podbiło zarówno Francję jak i rynki zagraniczne, z uwzględnieniem rynku amerykańskiego. W celu zaspokojenia popytu Amerykanów, Renault utworzyło nawet firmę transportową CAT.

Kryzys i strajki
Z czasem jednak Stany Zjednoczone rozpoczęły import samochodów produkowanych w Europie przez filie amerykańskich koncernów. Recesja gospodarcza dodatkowo coraz silniej zaczęła oddziaływać na całą branżę motoryzacyjną. Sprzedaż drastycznie spadła, zapasy zostały wyprzedane, zaprzestano eksportu do USA. Kryzys miał poważne skutki zarówno w aspekcie finansowym, jak i przemysłowym. Po zwolnieniu ponad 3 tysięcy pracowników we Francji i Belgii pojawiła się fala strajków. Napięcia zaczęły ustępować dopiero wówczas, gdy zaproponowano nowe rozwiązania w sferze socjalnej – m.in. czwarty tydzień płatnego urlopu oraz dodatkowe dni wolne z tytułu stażu.

Nowe modele Renault
We wrześniu 1961 roku zaprezentowano innowacyjne 5-drzwiowe auto z przednim napędem – Renault 4. Rok później premierę miał model Renault 8 – pierwszy na świecie samochód wyposażony w hamulce tarczowe wszystkich kół. Popularna Ósema wzmocniła renomę Renault jako producenta małych, funkcjonalnych samochodów. Renault 8 wyposażone w silnik przygotowany przez zdolnego mechanika Amedee Gordiniego, zdobywało trofea w rajdach samochodowych. Pierwsze zwycięstwo odniosło w 1964 roku w wyścigu Tour de Corse. Samochód zakończył swoją błyskotliwą karierę w 1970 roku, a jego następcą w rajdach i wyścigach torowych został Alpine zaprojektowany przez kierowcę wyścigowego Jeana Redele.

Umowy partnerskie
Początek lat 60. to okres współpracy partnerskiej Renault zarówno na rynku lokalnym, jak i na arenie międzynarodowej. Pierre Dreyfus wierzył w kształtującą się nową Europę, w której Renault, obecne już w Belgii i Hiszpanii, musiało koniecznie ewoluować. Proces koncentracji zachodzący w europejskiej branży motoryzacyjnej zainspirował prezesa Renault do poszukiwania sojusznika dla Regie Renault.

Po negocjacjach z Volkswagenem oraz zaawansowanych rozmowach z Alfa Romeo, w 1966 roku Renault zawarło umowę o współpracy technicznej z firmą Peugeot. Następnie umowa ta stała się umową trójstronną z Volvo, podpisaną w 1971 roku w ramach Societe Franco-Suedoise de Moteurs.

Prestiżowe modele w ofercie
Pomimo faktu, że strategia handlowa Renault koncentrowała się na autach małolitrażowych, w połowie lat 60. Renault zdecydowało się na rozszerzenie oferty o bardziej prestiżowe modele. Pierwszym z nich było wprowadzone na rynek w 1965 roku Renault 16 – auto o nowatorskim, pierwszym nadwoziu typu hatchback z tylnymi piątymi drzwiami otwieranymi do góry. W ciągu 6 lat sprzedano milion egzemplarzy tego modelu. Następnie ofertę wzbogacono o modele coupe: Renault 15 i 17 oraz jeszcze bardziej ekskluzywne Renault 20 i 30.

Renault 5 – patent na hit
Mimo wkroczenia do wyższych segmentów, Renault nie lekceważyło rynku samochodów małolitrażowych. Oferta w tym segmencie była regularnie odświeżana. Przełomem był rok 1972, w którym wprowadzono do sprzedaży model Renault 5 – nowoczesny i ekonomiczny mały samochód z innowacyjnymi zderzakami z tworzywa sztucznego. Model ten podobał się szczególnie kobietom i młodym osobom. Po kryzysie naftowym, jaki dotknął rynek motoryzacyjny w 1973 roku – małe, lekkie i zużywające niewiele paliwa Renault 5 stanowiło
60% całej sprzedaży firmy.

Już teraz zapraszamy na kolejną część.

Źródło: Renault

 

Share.

About Author

Leave A Reply

Wprowadź CAPTCHA - chcemy wiedzieć, że nie jesteś botem *